جوشش دوباره آب در قنات خشکیده خاتم

قنات خشکیده شهرستان خاتم که در منطقه جنگلی چاه منج قرار دارد پس از شش سال جان دوباره گرفت و آب از این قنات جاری که مایه خرسندی مرتع داران و دامداران این منطقه شد.
کد خبر: ۵۴۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰ 28 June 2015
به گزارش تابناک یزد بخشدار مرکزی خاتم گفت: این قنات با نام اسلام آباد در منطقه جنگلی چاه منج قرار دارد و جریان دوباره آب در آن موجب خرسندی مرتع داران و دامداران منطقه شده است.

جواد میر بهبودی افزود: قنات مورد اشاره که در دامنه ارتفاعات زاگرس و در حاشیه مرز استان فارس واقع شده بدلیل بارندگی های زمستان 93 و بهار 94 جانی دوباره گرفت.

میربهبودی با بیان اینکه این قنات به مدت 50 سال لایروبی نشده افزود: در حال حاضر 84 قنات در سطح شهرستان خاتم وجود دارد که 10 درصد آنها خشک شده اند.

وی بیان کرد: قنات اسلام اباد در سالهای گذشته آب مورد نیاز بالغ بر 20 هزار دام را تأمین می کرده و در حال حاضر آبدهی آن یک اینچ است.

یک کارشناس زمین شناسی خاتم نیز در این زمینه گفت: بافت رسوبات منطقه چاه منج از نوع دانه درشت و سنگ کنگلومرا است و این قنات نیز از نوع هوابین محسوب میشود زیرا در اثر بروز خشکسالی ، سریع خشک می شوند و دوباره پس از یکسری بارندگی مناسب جاری می گردند.

محمدرضا حسین پور افزود: تنها دشت بحرانی شهرستان دشت چاهک و شهریاری است که بصورت منطقه کوچک و جزئی در حاشیه آبخوان و در منطقه حسن قرائیه هرات( کنار ارتفاعات آهکی غرب هرات ) واقع شده و افت آن سالانه تا 3 متر نیز گزارش شده است.

وی اضافه کرد: همه مسئولین استان و شهرستان وهمچنین مردم باید با اداره منابع آب خاتم جهت حفاظت از منابع آبی شهرستان همکاری تنگاتنگی داشته باشند.

وی عنوان نمود: خاتم در سال آبی جاری به ظاهر از وضعیت مناسبی برخوردار بود و متوسط بارندگی طبق آمار ایستگاههای آب منطقه ای یزد در خاتم در متوسط سال آبی 92-93 بخش مرکزی 77 میلی متر و در بخش مروست 49/5 میلیمتر و در سال آبی 93-94 در بخش مرکزی 127/4 میلی متر و در بخش مروست 77میلیمتر اندازه گیری شده است.

حسین پور گفت: چنانچه مقایسه شود میزان بارش باران در سال آبی93-94دربخش مرکزی حدود دوبرابر سال آبی 92-93 می باشد.

سطح زیر کشت باغات خاتم حدود 18 هزار و 47 هکتار است.

این شهرستان با 38 هزار نفر جمعیت در 240 کیلومتری جنوب یزد واقع شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار