مسئول ثبت و تعيين حريم آثار فرهنگي و تاريخي استان سمنان:

سه اثر تاریخی غیر منقول استان سمنان ثبت ملی می شود

به گزارش تابناک سمنان ،هانی رستگاران گفت: در جلسه شوراي عالي ثبت آثار غير منقول كشور، ثبت سه اثر فرهنگي- تاريخي غير منقول استان سمنان مورد موافقت اعضاي شورا قرار گرفت.
کد خبر: ۵۷۸۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵ 12 March 2018
به گزارش تابناک سمنان به نقل از روابط عمومي اداره كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان،  مسئول ثبت و تعيين حريم آثار فرهنگي و تاريخي استان سمنان امروز و در گفت و گویی، افزود: در این جلسه "خانه امير اعظم" در شاهرود،"خانه چنگيز مرادعليان" در مهدي‌شهر و " بافت تاريخي روستاي بيابانك" در فهرست ثبت آثار ملی کشور قرار گرفتند.
وی گفت: تاریخ ساخت خانه امير اعظم شاهرود به دوره قاجاریه برمی‌گردد و آرامگاه خاندان نصرت ا... امير اعظم، والي ايالت قومس در دوران مظفر الدين شاه قاجار در آن قرار داد.
رستگاران افزود: خانه چنگيز مرادعليان در شهر مهدي شهر نیز يكي از بناهاي باقي مانده تاريخي در شهر مهدي شهر است که مربوط به اوايل پهلوي است و از ويژگي‌هاي معماري كوهستاني دوران پهلوي پيروي مي‌كند.
وی گفت: در این جلسه همچنين با توجه به ارايه و پيشنهاد ثبت بخشي از بافت تاريخي روستاي بيابانك واقع در شهرستان سرخه، اعضاي شورا با تاكيد بر ارزش عميق و اصالت تاريخي فرهنگي بافت روستاي بيابانك كه در دوران صفوي شكل گرفته است، بافت روستا را واجد ارزش ثبت در فهرست ميراث ملي كشور شناختند و مقرر شد این اثر در قالب بافت تاريخي روستايي به همراه درج كليه عناصر تاريخي واجد ارزش نظير دو آب انبار، مجموعه آثار تاريخي و قلعه واقع در روستا به ثبت برسد.
مسئول ثبت و تعيين حريم آثار فرهنگي و تاريخي استان سمنان افزود: روستاي تاريخي بيابانك از جمله روستاهای با بافت دست نخورده و سالم در كشور است كه در حال حاضر سكونت در آن در جريان است و حيات به طور واضح در بافت آن، زنده و پويا است.
وی گفت: در سال‌هاي اخیر با ارزش‌گذاري و اهميت ويژه به اين روستا، افراد علاقمند برای سرمايه‌گذاري و بهره برداري بهينه از بناهاي تاريخي به عنوان مجموعه‌هاي بوم گردي اعلام آمادگی کرده و فعالیت دارند.
رستگاران افزود: با ثبت بافت روستای بیابانک، استان سمنان برای نخستین بار حایز یک بافت تاریخی ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور می‌شود.
مسئول ثبت و تعيين حريم آثار فرهنگي و تاريخي استان سمنان گفت گفت: به زودی 30 شی تاریخی مکشوفه از محوطه پیش از تاریخ حصار دامغان با توجه به ارزش و غنای فرهنگی - تاریخی اشیاء، در فهرست میراث ملی کشور ثبت می‌شود و با صدور احکام نهایی و ابلاغ مراتب ثبت این آثار، تعداد آثار ثبت شده استان سمنان به 770 اثر می رسد.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار