آیت الله سبحانی:

روزه سپر بین انسان و آتش دوزخ است

مرجع تقلید تشیع با بیان این که تمام احکام خدا دارای مصالح است تصریح کرد: یکی از احکام روزه، "تَتَقون" است؛ یعنی سپری که بین انسان و آتش دوزخ است؛ تتقون به معنی پرهیزکاری نیست بلکه به نظر من معنی دقیق تتقون همان سپر است که بین بندگان و آتش است.
کد خبر: ۶۰۷۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۱ 18 May 2018

به گزارش تابناک قم، آیت الله جعفرسبحانی در اولین جلسه از درس تفسیر خود در مجتمع عالی فقه با اشاره به آیه 183 سوره بقره گفت: خداوند در این آیه شریفه بیان می دارد که ای افراد با ایمان، روزه بر شما واجب شده است.

وی افزود: ممکن است در اینجا این سوال پیش بیاید که چرا تنها برای اهل ایمان این قید وجود دارد؛ این درحالی است که حکم برای همه است، ولی چون کافران به این کار عمل نمی کنند، به مومنان خطاب شده، ولی احکام به طور کلی برای عام است.

مرجع تقلید شیعه با بیان این که تمام احکام خدا دارای مصالح است تصریح کرد: یکی از احکام روزه، "تَتَقون" است؛ یعنی سپری که بین انسان و آتش دوزخ است؛ "تتقون" به معنی پرهیزکاری نیست بلکه به نظر من معنی دقیق "تتقون" همان سپر است که بین بندگان و آتش است.

وی افزود: در ادامه این آیه در سوره بقره، "ایام معدودات" بیان شده است که گویای بیان معدود است؛ قرآن از معدوده در مواقعی استفاده می کند که منظور آن، کوچکی و کمی است؛ یعنی ایام کمی در سال، این روزه واجب شده است.

آیت الله سبحانی با اشاره به این که خداوند قیودی را نیز برای روزه داری بیان می‌کند بیان کرد: سلامت، بیماری، مسافرت و طاقت فرسایی به عنوان قیود مطرح شده است؛ انسان سالم باید روزه بگیرد؛ بیمار از روزه معاف است و مسافران نیز با شروط خاص می‌توانند روزه نگیرند ولی باید در غیر رمضان جبران این روزه را بنمایند؛ یعنی بیمار و مسافر، وظیفه دارند در خارج از ماه رمضان، قضای روزه خود را بجا بیاورند.

وی به آیه 184 بقره اشاره کرد و گفت: گروه بعدی که در این آیه از آنها سخن به میان آمده است کسانی است که روزه گرفتن برای آنها بسیار سخت و طاقت فرسا است؛ این شخص باید کفاره بدهد.

مرجع تقلید تشیع خاطر نشان کرد: پیامبر اکرم(ص) پرهیز از اعمال حرام را مهمترین مراقبت و عمل در ماه رمضان دانسته اند؛ پس از این جمله که در پاسخ به سوال امام علی(ع) بیان شده بود، پیامبر گریه کردند و فرمودند که در این ماه حادثه ای رخ می دهد و فردی که همتای کشنده ناقه صالح است شما را به شهادت می‌رساند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار