برگزاری جشن باسوادی 4سال دیگر

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش همدان از برگزاری جشن سوادآموزی گروه سنی بین 10 تا 49 سال در این استان در سال 98 خبر داد.
کد خبر: ۶۱۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶ 14 July 2015
به گزارش فارس، عباس احمدی‌مقیم در جلسه شورای پشتیبانی سواد‌آموزی تویسرکان، با ارزش‌ترین سرمایه هر جامعه را نیروی انسانی خواند و اظهار کرد: سرمایه اجتماعی برای رشد نیازمند دانش و آگاهی است.

وی با بیان اینکه باید بی‌سوادی تا پایان برنامه پنجم توسعه ریشه‌کن شود، افزود: ادغام نهضت سوادآموزی و آموزش و پرورش به همین منظور صورت گرفت اما این امر محقق نشد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش همدان به دلیل جایگاه و اهمیت سواد، سال 2014 به عنوان سال سوادآموزی نام‌گذاری شد، گفت: بی‌سوادی در ادبیات کشور ما نداشتن مهارت خواندن، نوشتن و حساب‌کردن در سطوح اولیه است.

وی با بیان اینکه فرد بی‌سواد به خاطر نداشتن مهارت‌های اساسی فردی آسیب‌دیده و آسیب‌‌رسان است، تصریح کرد: براساس بررسی‌های انجام شده بیش از 80 درصد ناهنجاری‌ها نشأت گرفته از بی‌سوادی است، چراکه فرد بی‌سواد به دلیل عدم شناخت، توانایی دفاع از حقوق خود را ندارد.

احمدی‌مقیم سوادآموزی را یک مسئولیت اجتماعی دانست و با بیان اینکه همه در ریشه‌کنی بی‌سوادی مسئول هستیم، ابراز کرد: توسعه پایدار در جوامع بشری مستلزم دانش و آگاهی است.

وی با اشاره به اینکه 82.6 درصد از جمعیت بالای شش سال استان همدان بر اساس سرشماری سال 90 با سواد بودند، بیان کرد: استان همدان براساس این آمار از لحاظ باسوادی در رتبه هیجدهم قرار دارد.

معاون سواد‌آموزی آموزش و پرورش همدان با بیان اینکه گروه هدف ما بین 10 تا 49 سال است، خاطرنشان کرد: 93.1 درصد از افراد بین 10 تا 49 سال استان باسواد بودند که در این رده سنی رتبه یازدهم کشور را به خود اختصاص داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه جمعیت بین 10 تا 49 سال جزو گروه فعال و مولد هر جامعه تلقی می‌شود، تاکید کرد: با ریشه‌کنی بی‌سوادی در این گروه سنی، زمینه‌ توسعه فراهم خواهد شد.

احمدی‌مقیم با اشاره به اینکه براساس سرشماری سال 90 شهرستان‌های همدان، ملایر و تویسرکان دارنده بیشترین جمعیت باسواد هستند، گفت: کمترین جمعیت باسوادی به مناطق قلقل‌رود، گل‌تپه و سرد‌رود اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه شهرستان تویسرکان با 94.37 درصد جمعیت باسوادی در گروه 10 تا 49 سال رتبه دوم استان را دارد، افزود: منطقه قلقل‌رود تویسرکان با 87.7 درصد کمترین جمعیت باسوادی استان را دارد.

معاون سواد‌آموزی آموزش و پرورش همدان تعداد بی‌سوادان در تویسرکان را 3 هزار و 35 نفر یعنی 5.6 درصد جمعیت و تعداد بی‌سوادان در بخش قلقل‌رود را یک‌هزار و 500 نفر یعنی 11.92 درصد اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه چهار درصد از کل بی‌سوادان استان همدان در شهرستان تویسرکان و دو درصد در منطقه قلقل‌رود هستند، اظهار کرد: منطقه قلقل‌رود تویسرکان از لحاظ پوشش حجم کاری رتبه آخر جدول قرار دارد.

احمدی‌مقیم سهمیه امسال آموزش و پرورش تویسرکان برای باسوادی افراد را 398 نفر و منطقه قلقل‌رود را 202 نفر عنوان کرد و گفت: به هر آموزش‌دهنده در مناطق روستایی 720 هزار تومان و در مناطق شهری 620 هزار تومان پرداخت می‌شود.

وی در پایان از برگزاری جشن سوادآموزی گروه سنی بین 10 تا 49 سال در استان همدان بر اساس برنامه تدوین شده در سال 98 خبر داد.




اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار