اجراي طرح کنترل آفت کرم خراط در باغات شهرستان آذرشهر

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: طرح کنترل آفت کرم خراط به صورت پایلوت کشوری در 20 هکتار از باغات گردوی شهرستان آذرشهر آذربایجان شرقی در حال اجراست .
کد خبر: ۶۹۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱ 30 July 2015

به گزارش خبرنگار ما ، دکترمحمدعلی باغستانی در بازدید از باغات گردو در آذرشهر افزود: این آفت چوب خوار در تمامی باغات گردوی کشور در حال گسترش است به طوری در استان کرمان به مرحله طغیان رسیده است .

وی گفت: اجرای طرح مبارزه با کرم خراط درآذرشهر می تواند الگوی مناسبی برای کنترل این آفت درتمامی استانها باشد.

دکترباغستانی مهمترین علت شیوع این آفت را بروز خشکسالیهای اخیر درکشور اعلام کرد وگفت: موثرترین روش کنترل آفت کرم خراط یا همان پروانه فری استفاده از سیمهای فرمونی برای ایجاد اختلال در روند جفت گیری این حشره است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور همچنین با هشدار به کشاورزان استانهای زنجان، گیلان و قزوین در خصوص طغیان آفت مگس زیتون افزود: بهره برداران این سه استان هر چه سریعتر با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی ، عملیات کنترل این آفت را اجرا کنند .

وی گفت: طرح آفت زدایی از باغات زیتون هفته آینده از استان قزوین آغاز می شود .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم در این بازدید گفت: کرم خراط از آفتهای بومی استان است که به علت تغییر اقلیم ، محدودیت منابع آبی و تنش خشکسالی به آفت درجه یک درختان گردو در آذربایجان شرقی تبدیل شده است .

مهندس ایوب ایرانی فام آبیاری منظم، تغذیه مناسب باغات ، حذف شاخه های آلوده و استفاده از خمیر ویژه را مهمترین روشهای پیشگیری از شیوع این آفت اعلام کرد .

به گفته وی استفاده از سموم شیمیایی برای نابودی این آفت موثر نیست و باید سیم های فرمونی برای اخلال در جفتگیری پروانه فری به کار گرفته شود .

هم اکنون آفت کرم خراط 3500 هکتار از باغات گردو را در شهرستانهای آذرشهر ، اسکو ، شبستر و عجب شیر در آذربایجان شرقی آلوده کرده است .

شهرستان آذرشهر با تولید سالانه 2 هزار و 750 تن گردو در 1100 هکتار باغ ، از قطبهای تولید این محصول در شمال غرب کشور محسوب می شود.

طرح مقابله و کنترل کرم خراط از اردیبهشت امسال در آذرشهر آغاز شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار