راه‌اندازی ناحیه صنعتی حلال در سرعین

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل از راه‌اندازی ناحیه صنعتی حلال در سرعین به عنوان قطب گردشگری اردبیل خبر داد.
کد خبر: ۷۵۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰ 12 August 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، ابراهیم فریدی صبح امروز در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در گرامیداشت روز حمایت از صنایع کوچک در اردبیل اظهار کرد: در حال حاضر 16 شهرک و ناحیه صنعتی در استان اردبیل مصوب شده که 15 شهرک و ناحیه فعالیت خود را آغاز کرده‌اند که به ازای هر شهرستان دو شهرک فعال داریم.

وی با بیان اینکه در چهار شهر و بخش استان راه‌اندازی شهرک و ناحیه صنعتی در اولویت قرار گرفته است، گفت: در سرعین، کورائیم، هشتجین و کلور این نواحی صنعتی راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل با بیان اینکه در مشگین‌شهر، پارس‌آباد، خلخال و اردبیل دو شهرک صنعتی فعال است، افزود: در سرعین شهرک و ناحیه صنعتی وجود ندارد، به همین منظور قرار شده است در سرعین ناحیه صنعتی حلال راه‌اندازی شود.

فریدی تصریح کرد: ما در این شهرستان تنها با مشکل تأمین زمین و مکان‌یابی روبه‌رو هستیم که امیدواریم با برطرف شدن آن زمینه عملیاتی شدن ناحیه صنعتی و شهرک در سرعین و سه شهر کورائیم، هشتجین و کلور فراهم آید.

این مسئول ادامه داد: در مناطقی اقدام به راه‌اندازی شهرک و ناحیه صنعتی می‌کنیم که امکان جذب سرمایه‌‌گذاری‌ها در آنها به وجود آید.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل یادآور شد: ما در توسعه اقتصادی هر منطقه فعالیت و راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی را مهم می‌دانیم و بر این باوریم که با یک سیاست‌گذاری درست می‌توان از ظرفیت مناطق مختلف در توسعه اقتصادی استفاده کرد.

فریدی ادامه داد:‌ ما قصد نداریم در هر منطقه و در هر شهر و بخشی از ناحیه، شهرک صنعتی راه‌اندازی کنیم بلکه تلاش ما بر این است تا بتوانیم با تأمین زیرساخت‌ها زمینه توسعه اقتصادی را فراهم کنیم.

وی‌ در مورد ناحیه صنعتی رضی بیان کرد: در 1.5 سال اخیر این ناحیه فعال شده ولی همچنان در تأمین آب مورد نیاز مشکلاتی را داریم و انتظار می‌رود با ابلاغ اعتبارات مناسب و حل مشکل آب شرب زمینه بهره‌گیری از ناحیه صنعتی رضی با تأمین زیرساخت‌های لازم فراهم آید.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل افزود: در این ناحیه صنعتی سه قرارداد نیز به امضا رسیده و منعقد شده است که قطعاً با تزریق اعتبار از محل ماده 180 می‌توان ناحیه صنعتی رضی را فعال‌تر کرد.

فریدی گفت: 21 مرداد روز حمایت از صنایع کوچک نامگذاری شده که این نامگذاری به دلیل پنجاه و یکمین سالگرد تأسیس اولین ناحیه صنعتی در استان خوزستان است که بعد از گذشت نیم قرن ما همچنان به زمینه‌سازی و تقویت شهرک‌ها و نواحی صنعتی در کشور اعتقاد راسخ داریم.

این مسئول عنوان کرد:‌ واحدهای صنعتی کوچک و متوسط واحدهایی است که ظرفیت اشتغال آنها در حدود 50 نفر باشد که البته سایر فاکتورها نیز در این زمینه نظیر حجم دارایی، فروش و صادرات محصولات برای واحدهای صنعتی مدنظر است اما در چهار گروه طبقه‌بندی شده واحدهایی که زمینه اشتغال یک تا 9 نفر را فراهم کنند واحد خرد، 10 تا 49 نفر را فراهم کنند واحد صنعتی کوچک، بین 50 تا 99 نفر واحد صنعتی متوسط و بیش از 100 نفر نیز واحد صنعتی بزرگ محسوب می‌شوند.

* اردبیل رتبه 30 صنعتی کشور را دارد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل یادآور شد: در کشورمان 21 میلیون نفر اشتغالزایی در این شهرک‌ها انجام شده که 10 میلیون نفر در بخش خدمات، 7 میلیون نفر در بخش صنعت و مابقی در حوزه کشاورزی بوده که در استان اردبیل این آمار و ارقام پایین‌تر است.

فریدی با بیان اینکه استان اردبیل رتبه 30 کشور را در بخش توسعه صنعتی دارد، ادامه داد: استان اردبیل یک استان صنعتی نیست و کمتر از یک درصد سهم صنعت کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با یادآوری اینکه توجه به صنایع کوچک در کنار صنایع بزرگ از اولویت‌های برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری دولت است، تصریح کرد: در حمایت از صنایع کوچک باید دولت با جدیت بیشتر ورود پیدا کرده و حمایت همه‌جانبه خود را انجام دهد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل با بیان اینکه 90 درصد واحدهای صنعتی کشور کوچک و متوسط هستند که این سرانه در استان اردبیل 95 درصد است، تصریح کرد: بیش از یک هزار و 10 واحد صنعتی کوچک و متوسط در این استان مستقر است که 565 واحد آن در شهرک‌های صنعتی واقع شده که 50 درصد این واحدها را شامل می‌شود.

فریدی در پایان سخنان خود مزیت‌های صنایع کوچک را با ارزش افزوده بیشتر، برنامه‌ریزی درست، زودبازده بودن و شرایط اشتغال سریع و رقابت‌پذیری خوب یادآور شد و گفت: با توجه به اینکه واحدهای صنعتی کوچک سریع‌تر و چالاک‌تر به مرحله بهره‌برداری می‌رسند بحث اشتغال،‌ تولید، صادرات و توسعه فناوری‌های آن به صورت خاص مورد توجه است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار