تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، نقش رسانه ها در تحولات سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و ... جوامع ، نقشی تاثیرگذار و غیر قابل انکار است . اینکه مدیریت و سیاستگذاران یک رسانه چه اهداف و چشم انداز و یا کدام حوزه را برای کار انتخاب کرده اند موضوعی است که معمولا در اساس نامه آن رسانه معلوم است . اما چگونگی ایجاد ارتباط با مخاطبان ، چگونگی به فعلیت رساندن سیاست ها و چگونگی استفاده از ظرفیت ها از جمله مواردی است که به مدیریت رسانه و مجموعه آن مربوط می شود.
در این گزارش مختصر قصد توضیح در مورد فلسفه ایجاد رسانه و حوزه نفوذ یا سیاست گذاری رسانه نیست بلکه هدف ، نگاهی اجمالی به خروجی سفر دو مدیرعامل خبرگزاری های مطرح کشور به کهگیلویه و بویراحمد و تفاوت در مدیریت فرصت ها در این سفرها است.
طی بیش از یک ماه گذشته دو تن از مدیران خبرگزاری های مطرح کشوری (ایرنا و ایسنا) سفرهایی به مرکز کهگیلویه و بویراحمد داشتند که در این سفرها تفاوت هایی اساسی در مدیریت سفر و برنامه های آنها وجود داشت. پرداختن به جنبه های داخلی برنامه های این خبرگزاری ها شاید چندان ارتباطی به ما نداشته باشد اما از جنبه عمومی و تاثیر حضور یک شخصیت رسانه ای کشوری و چگونگی استفاده از ظرفیت های آنان برای استان محرومی مانند کهگیلویه و بویراحمد بسیار مهم و قابل پیگیری ، انتقاد و یا حتی تقدیر است.
بزنامه ریزی مناسب و موثر خبرگزاری ایسنا / بهره برداری حرفه ای از سفر
در تاریخ 30 اردیبهشت امسال علی متقیان مدیر عامل خبرگزاری ایسنا وارد کهگیلویه و بویراحمد شد که در این سفر با برنامه ریزی خوب تنها خبرنگار این خبرگزاری در مرکز استان ، دیدارهای بسیار خوبی با مقامات استانی صورت گرفت و حتی خبرنگار این خبرگزاری توانست با تلاش هایی که انجام داد ، مدیر عامل خبرگزاری ایسنا را مجاب کند که در جلسه با حضور روابط عمومی ، استاندار ، معاونین و خبرنگاران ، از مسئولین استانی بخواهد که خبرنگار خبرگزاری ایسنا را کمک کنند و خود هم قول همکاری بیشتر و تامین نیازهای نمایندگی استانی خبرگزاری تحت مدیریت خود را داد.
نکته جالب تر اینکه در آن روز پوشش خوب خبری هم از دیدارهای علی متقیان در کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت . ضمن اینکه استاندار کهگیلویه و بویراحمد ، در ان روز می توان گفت کل برنامه های روزانه اش متاثر از حضور مدیر عامل خبرگزاری ایسنا بود.
در این روز با برنامه ریزی های صورت گرفته مدیر عامل ایسنا با استاندار کهگیلویه و بویراحمد و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان دیدارهای اختصاصی و جداگانه ای داشت که رسانه ای هم شد. ضمن اینکه حضور در جمع رسانه ها و روابط عمومی ها در حضور بالاترین مقامات اجرایی استان اوج برنامه ریزی خوب و موفق برای چنین سفری بود.
لازم به توضیح است چند روز قبل از حضور مدیر عامل ایسنا در کهگیلویه و بویراحمد ، تنها خبرنگار این خبرگزاری در مرکز استان ضمن اطلاع رسانی ، سعی می کرد از دیگر خبرنگاران مشورت هایی هم برای موفق بودن سفر بگیرد که انصافا باید گفت خروجی سفر مدیر عامل ایسنا به کهگیلویه و بویراحمد بسیار خوب و موثر بود.
سفر در سکوت!
اما هر اندازه سفر مدیرعامل خبرگزاری ایسنا به کهگیلویه و بویراحمد ، مفید و با حساب و کتاب بود ، پس از این سفر دو تن از مسئولان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) به کهگیلویه و بویراحمد ، سفر کردند که تقریبا در سکوتی عجیب و تا حدودی مخفیانه ! انجام شد.
در دیدار اول مدیر کل اخبار استان های این خبرگزاری به استان سفر کرده بود و تنها دیداری با معاون سیاسی استانداری کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت که چندان هم بازتابی نداشت و حتی خبرنگاران هم از این موضوع مطلع نشدند و بدتر اینکه در این دیدار چندان خبرنگاری هم دعوت نشد! و البته معلوم نشد خروجی سفر چه بود!
لازم به توضیح است که با توجه به ارتزاق خبرگزاری های ایران از بودجه دولتی ، جوابگویی مدیران این خبرگزاری ها در خصوص عملکردشان بسیار ضروری است و پاسخ به این انتقادات حق عمومی است . سهل انگاری و بی تفاوتی انان نابخشودنی و نمره ای منفی در کارنامه ان ها محسوب می شود.
در مورد خبرگزاری ایرانا هم لازم است که سید ضیاء هاشمی بداند که به جرات می توان گفت ، خبرنگاران این خبرگزاری در مرکز استان از بهترین قلم به دستان در زمینه تهیه خبر و گزارش هستند و بسیاری از سایت های محلی و گاهی خبرگزاری های مطرح ، سوژه های خبری آنان را پیگیری و بازنشر می کنند.
به نظر می رسد ضمن انتقاداتی که بر شیوه عملکرد کلی این خبرگزاری در ماجرای سفرهای استانی مدیر عاملش به استان وجود دارد اما احتمالا برخی مشکلات معیشتی و امنیت شغلی خبرنگاران این خبرگزاری در استان هم مزید بر علت شده است که لزوم توجه بیشتر به رفع مشکلات این خبرنگاران ضروری می نماید.