شمس الدین حسینی منتخب مجلس یازدهم و وزیر دولت دهم این روزها بیش از هرکسی با کلیدواژه «احمدینژاد» مصاحبه میکند او که همیشه رابطهای خوب با رئیس جمهور سابق داشته در مجلس یازدهم چه نقشی خواهد داشت
آفتاب یزد: در صحنه سیاسی ایران بعد از انقلاب دو جریان اصلی رفته رفته جایگاه خود را تثبیت کردند، چپ و راست که بعدها به عنوان اصلاحطلب و اصولگرا لقب گرفتند! این دو گروه در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس به رقبای سنتی یکدیگر تبدیل شدند و ماجرا تقریبا ادامه داشت تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم. اصولگرایان حامی اصلی محمود احمدینژاد در سالهای 84 و 88 بودند و تا آن زمان نمیشد تفکیکی میان احمدینژاد و محافظه کاران برقرار کرد. اما بعد از انتخابات 88، ماه عسل میان رئیس جمهور سابق و اصولگرایان رفته رفته به پایان رسید، احمدینژاد و حلقه نزدیکانش جریان انحرافی نامیده شدند و شبه جریانی به نام احمدینژادیها
شکل گرفت. این شبه جریان بعد از پایان دولت دهم به مدد عملکرد احمدینژادیها نتوانسته بود کمترین خودنمایی را در عرصه سیاسی داشته باشد اما
عملکرد دولت روحانی و افول اصلاحطلبان این فرصت را به احمدینژادیها داد تا این بار پرشمار در انتخابات مجلس یازدهم در اسفند حاضر شوند و از قضا حالا سهم قابل توجهی نیز از مجلس آتی را در دست بگیرند. در میان چهرههای مختلفی که از دولت احمدینژاد در مجلس یازدهم حضور دارد یک نفر بیشتر نام رئیس جمهور سابق را بر زبان میآورد. شمس الدین حسینی از سال آخر دولت نهم به کابینه احمدینژاد به عنوان وزیر اقتصاد اضافه شد. او این روزها از اهمیت احمدینژادیها در مجلس آتی میگوید. او در جدیدترین مصاحبه گفته من، نیکزاد و حاجی بابایی و افرادی که در کابینه دولت نهم و دهم بودند تلاش داریم با هم رقابت نکنیم و در یک مکانیزمی با هم ائتلاف کنیم و برای کاندیداتوری کرسی ریاست به توافق برسیم. حسینی گفت:«ما به دولت نهم و دهم و حتی آقای احمدینژاد که یک چهره خدومی بودند افتخار میکنیم. این روشن است که ما در آن دولت بودیم و ایشان هم رئیس دولت بوده است و من هم افتخار میکنم. اما آنجایی مشکل ساز است که برخی با نگاهشان میخواهند تحقیر کنند، یعنی میگویند دولت سازندگی، دولت اصلاحات و زمانی که به ما میرسند میگویند احمدینژادی ها!»وی درباره ارتباط با رئیس جمهور سابق میگوید:« از بعد از سال ۹۶ ارتباط سیاسی با ایشان نداشتم ولی ارتباط عاطفی و اخلاقی ما پابرجا است. ارتباط اخلاقی به این معنا که در مناسبتهای مختلف، موضوعات مختلف و اعیاد مختلف بنده با ایشان تماس میگیرم و عرض ارادت میکنم. البته ایشان هم روحیه تواضع و مهربانی دارند و بنده و دیگر دوستانشان را مورد التفات خود قرار میدهند. بنابراین ارتباط عاطفی خیلی خوبی داریم.» او پیشاز این نیز در هفتههای اخیر نفوذ احمدینژادیها را
در مجلس به رخ کشیده و گفته بود:« اغلب مدیران شاخص دولت نهم و دهم که نامزد انتخابات مجلس شدند رای آوردند. در همین مجلس ۸ عضو کابینه دولت نهم و دهم، ۹ استاندار، تعداد قابلتوجهی از معاونان وزرا، فرمانداران و مدیران دوره احمدینژاد رای آوردند و از منتخبان مجلس یازدهم هستند. میتوانم بگویم که بالغ بر ۵۰ نفر هستند. این افراد با هم فصل مشترک دارند و باهم سالها همکاری کردهاند. وقتی مردم بعد از گذشت چند سال از پایان کار دولت احمدینژاد آنها را نادیده نگرفتند و به آنها رای دادند، آیا منتخبان باید خودشان را نادیده بگیرند؟ نه. بنابراین ما با هم جلساتی داریم اما آن جلسات فقط محدود به مدیران و وزیران دولت نهم و دهم که برای مجلس انتخاب شدهاند، نیست و صرفا آمال این افراد نیز دولت نهم و دهم نیست. بخش قابلتوجهی از نمایندگان منتخب با سنجش سلوک رفتاری و عملکردی مدیران دولت نهم و دهم، نسبت به همکاری و همگرایی ابراز تمایل میکنند و ما هم استقبال میکنیم. تعداد زیادی از نمایندگان ادوار که به مجلس یازدهم راه یافتهاند هم ازجمله مدافعان دولت نهم و دهم هستند.» به نظر میرسد مجلس یازدهم فرصتی باشد برای نزدیکان احمدینژاد که از قضا رابطه عاطفی خوبی هم با رئیس جمهور سابق دارند برای تقویت جایگاه این گروه سیاسی. اما شمس الدین حسینی که این روزها بیش از سایر مدیران دولتهای نهم و دهم با کلیدواژه «احمدینژاد» مصاحبه میکند، کیست؟
> از کشتی تا وزارت
در وب سایت شخصی حسینی آمده:« دکتر سید شمسالدین حسینی متولد ۱۳۴۶ در استان مازندران شهرستان تنکابن، وزیر امور اقتصادی و دارایی در دولتهای نهم و دهم طی سالهای 1387 تا 1392 میباشد. دکتر حسینی پس از گذراندن دوران دبیرستان در شهرستان تنکابن، دوره کارشناسی اقتصاد را در دانشگاه علامه طباطبایی (ره) گذراند و در دوره کارشناسی ارشد وارد دانشگاه تهران شد. وی مدرک دکترای اقتصاد در بخش عمومی و بینالملل را از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی اخذ کرد. دکتر حسینی همچنین از سال 1389 تا کنون به عضویت هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره) اشتغال داشتهاست. از سوابق مدیریتی و اجرایی دکتر حسینی میتوان به مدیر کلی حوزه ریاست و بین الملل سازمان برنامه و بودجه (1374 تا 1377)، هماهنگکننده ملی پروژههای دفتر عمران سازمان ملل متحد (1375 تا 1377)، دبیر کمیسیونهای مشترک همکاری ایران با کشورهای کره جنوبی، مالزی سازمان برنامه و بودجه کشور، مدیر کلی دفتر بینالملل و روابط عمومی وزارت نیرو (1377 تا 1381)، مدیر کلی دفتر مطالعات اقتصادی وزارت بازرگانی (1381 تا 1387) و معاونت وزیر کار و رفاه اجتماعی (1387) اشاره کرد. وی همچنین از سال 1392 به عنوان رئیس گروه منافع و اقتصاد دفاع مرکز تحقیقات استراتژیک ستاد کل نیروهای مسلح فعالیت مینماید. از نکات جالبی که در وب سایت حسینی درباره زندگی نامه اش آمده اشاره به قهرمانی کشتی در مسابقات دانش آموزش و دانشجویی است. او در سال 1360 قهرمان کشتی آموزشگاههای کشور در رده سنی جوانان شده و از سال 65 تا 68 نیز چهار دوره قهرمان کشتی دانشجویان کشور بوده است! اما مهمترین بخشی از زندگی نامه او را باید در سال 87 دید، زمانی که جانشین داوود دانشجعفری در وزارت اقتصاد دولت نهم شد. در روز سهشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۷، با ارائه پیشنهاد وزارت او توسط محمود احمدینژاد به مجلس شورای اسلامی، این پیشنهاد به رای گذاشته شد و از مجموع ۲۷۱ رای گرفته شده، با ۲۱۸ رای موافق، ۲۹ رای مخالف و ۲۳ رای ممتنع، موفق به کسب رای اعتماد از مجلس و وزیر وزارت امور اقتصادی و دارایی شد. با تشکیل دولت دهم او بار دیگر از سوی احمدینژاد به مجلس هشتم معرفی شد و اینبار نیز توانست رای اعتماد بگیرد. اما دوره دوم وزارت شمس الدین حسینی یکی از تلخ ترین دوران اقتصادی ایران را رقم زد که اگر نبود وضعیت این روزهای کشور میتوانستیم با قاطعیت بگوییم دوره سالهای وزارت حسینی بدترین دوران بوده است اما دست کم وضعیت فعلی به مدد او آمده است. از جنجالی ترین پروندههای فساد اقتصادی کشور که هنوز نیز با نام اختلاس سه هزار میلیارد تومان شناخته میشود در دوره او در وزارت اقتصاد رقم خورد. او درباره محمود خاوری رئیس اسبق بانک ملی که در ماجرای اختلاس سه هزار میلیاردتومانی به کانادا گریخت در مصاحبهای در سال 97 میگوید: «طبیعی است که آقای خاوری و حتی آقای جهرمی به خوزستان احضار شدند و بعد پرونده به تهران آمد. اینها مطلع بودند و میبردند و میآوردند. موقعی که من وزارت اقتصاد رفتم یکی از کارهایی که کردم همین بود. گفتم کسانی که حکم از وزیر میگیرند، چون باید به من پاسخگو باشند، میخواهند به خارج از کشور بروند باید من در جریان باشم. قبل از آن این مسئله رسم نبود. لذا گفته بودم همه اینها را باید به معاون امور بیمه و بانکی من بنویسند و او میآمد از من استعلام میکرد. من میگفتم نکند من فکر کنم مدیرم در تهران است و به جلسه دولت بروم و بگویند مدیرم فلان کشور رفته است. من گفتم باید بدانم. در همین حین آقای خاوری فکر میکنم آقای سیف هم بودند، ما بانکی در لندن داریم که به آن.... میگویند، عضو هیئت مدیره آنجا هم بود، چون بانک ملی سهامدار است این درخواست آمد و من گفتم طبق روال استعلام از کمیته سه نفره ریاست جمهوری کنید که آنجا نماینده وزیر اطلاعات هم هست. یک نماینده مجلس هم هست. آنها هم مجوز این بنده خدا را داده بودند. حتی بعد از این که این اتفاقات افتاد مدیر حراست وقت بانک ملی را احضار کردم و جریان را پرسیدم. گفت موقعی که میخواست برود از من پرسید که ممنوعالخروج هستم یا خیر. ما پرسیدیم و گفتند ممنوعالخروج هم نیستند پس ایشان برای یک ماموریت رسمی با اخذ مجوز از مراجع ذیربط رفته ولی برنگشته است.» به دلیل این پرونده اختلاس و سایر مشکلات، حسینی در زمان وزارت برای استیضاح به مجلس فراخوانده شد.
> عذرخواهی الان به درد نمیخورد
احمد توکلی نماینده تهران در مجلس هشتم و یکی از استیضاح کنندگان وزیر اقتصاد با بیان اینکه مردمی که به ما مدعیان اصولگرایی دل بسته بودند، توقع نداشتند که در دوران دولت و مجلس طرفدار عدالت، رکورد رانتخواری و سوءاستفاده زده شود، اظهار داشت:«مردم توقع داشتند، دولتمردان مسئول در این رسوایی بزرگ مسئولیت بپذیرند و تن به استعفا داده و خود را در معرض قضاوت دستگاه قضایی قرار دهند، اگر هم استعفا ندادند، رئیس دولت آنها را برکنار کند و با این کار ننگ ویژهخواری را از دامن جریان اصولگرایی بزداید اما در اینکه این آقایان نه تنها مسئولیت نپذیرفتند بلکه عذرخواهی هم نکردند، در جلسه غیرعلنی مجلس نیز طوری سخن گفتند که گویی جایزه هم باید بگیرند.» این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داده بود:«در پی بیتوجهی دولتمردان به این توقعات به حق مردم در استعفای مسئولان مربوط و یا برکناری آنها اکنون مردم از ما نمایندگان انتظار دارند با استیضاح وزیران مربوط چه قاصر و چه مقصر از حیثیت نظام جمهوری اسلامی پاسداری کنیم و با عزل متخلفین و حمایت از دستگاه قضا در برخورد با مسببان به بخشی از وظایف خود در قبال ویژهخواری چند هزار میلیارد تومانی عمل کنیم.» حجتالاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده دیگر مجلس هشتم نیز به عنوان طراح استیضاح وزیر اقتصاد، از دلیل وظیفه نظارتی وزیر اقتصاد سخن به میان آورد و گفت:«وزیر اقتصاد در بازرسی بانکهای ملی و صادرات دارای مسئولیتهای مستقیم بوده و باید از تضییع حقوق دولت و ملت جلوگیری میکرد. علت اصرار حسینی برای انتصاب خاوری در بانک ملی چه بوده است.» نادر قاضیپور نماینده مردم ارومیه نیز در موافقت با استیضاح حسینی وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه حداقل دو سال است وزیر اقتصاد برای یکی از دبیرخانههای شورایعالی از 11 بانک پول غیرقانونی با اجبار میگیرد، این سوال را مطرح کرد که این کار غیرقانونی به چه حقی انجام میشود و افزود:«اگر این مبالغ اخذ شده را صرف مبارزه با برخی مسائل میکردید، آیا افتضاح اخیر بانکی
پیش میآمد.» استیضاح او مخالفانی هم داشت. نماینده مردم صومعه سرا با اشاره به رعایت سلسله مراتب اداری گفت: باید دید آقای حسینی از دستورات چه کسی پیروی کرده آیا ایشان جز از دستورات رئیس جمهور پیروی کرده است. البته رئیس جمهور براساس قانون دستوری میدهد و نمیتواند از خود
دستوری صادر کند.وی با بیان اینکه برخی استیضاحکنندگان این کار را برای پاسخگویی به افکار عمومی میکنند، گفت: برخی فکر میکنند مردم چنین توقع دارند، جواب مردم این نیست البته بانک مرکزی باید عذرخواهی کند و من از رئیس جمهور میخواهم عذرخواهی صورت گیرد. البته همچنان میگویم که چاره کار استیضاح نیست. سرانجام شمس الدین حسینی نیز با پارهای توضیحات عذرخواهی کرد و علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم با بیان اینکه شاید وزیر اقتصاد کنارهگیری را تخریب خود میداند، خاطرنشان کرد: «امروز که وزیر اقتصاد صراحتا اعلام کرد که من عذرخواهی میکنم، این یعنی عذرخواهی از قصور پیش آمده از مردم و نمایندگان لذا تلاش ما باید این باشد که به کارگزاران تفهیم کنیم که اگر قصوری داشتند، عذرخواهی کنند، در غیر این صورت به فرهنگ ارزشی عذرخواهی کمکی نکردهایم.» هرچند احمد توکلی بار دیگر گفت:
«عذرخواهی الان حسینی به هیچ دردی نمیخورد. از استدلال لاریجانی متاسفم.» در نهایت نیز از مجموع 224 نماینده، 141 نفر با استیضاح حسینی مخالفت کردند تا او بار دیگر وزیر بماند و تا آخر دولت احمدینژاد به کارش در این سمت
ادامه دهد.
> 57 ماه وزارت، خواب ندارم
در آذر سال 91 زمانی که وضعیت ارز به شدت ملتهب شده بود و اقدامات دولت وقت نیز کارساز نبود، حسینی به عنوان وزیر اقتصاد گفت:« حل مسئله ارز نیاز به مسئولیتپذیری یکایک تیم اقتصادی دولت دارد و حتماً من وزیر اقتصاد هم باید در این رابطه دغدغه داشته باشم؛ من از مولایم آموختهام که اگر کسی شب گرسنه خوابید راحت نخوابم.» با این حال قیمت ارز در آن زمان نیز روند افزایشی خود را ادامه داد و کاهش نیافت. حسینی 57 ماه وزیر بود و درحالی که میانگین وزارت در دولت احمدی نژاد را باید حدود 40 ماه دانست که اکثر این وزرا یا توسط خود احمدینژاد کنار گذاشته میشدند یا معدودی را مجلس استیضاح کرد بنابراین نشان میدهد حسینی در همان دوره وزارت توانسته بود رابطهای مناسب را با احمدینژاد رقم بزند.
به ویژه اینکه بر سر ماجرای مشایی، احمدینژاد برخی وزرا را کنار گذاشت اما حسینی در این زمینه نیز از
قرار با مشی محافظه کاران جایگاه خود را حفظ کرد.
بعد از پایان دوره ریاست جمهوری، محمود احمدینژاد به دنبال تاسیس دانشگاهی به نام ایرانیان بود که سروصدای زیادی هم به پا کرد اما سرانجامی نیافت. حسینی در این طرح احمدینژاد نیز جزء انتخاب شدگان بود. در اواخر مرداد سال 92 تنها چند روز بعد از پایان کار دولت، احمدینژاد در حکمی حسینی را به عنوان رئیس مجتمع اقتصادی و مالی دانشگاه ایرانیان انتخاب کرد و در حکم او آمده بود:«همافزایی حرکتهای پرشتاب علمی گسترده امروز دانشمندان و متفکران ایران زمین در قالب یک دانشگاه پیشرو در علم و فناوری در تراز جهانی یک ضرورت و نیازمند تلاش عالمانه، دلسوزانه و پیگیر است. دانشگاه بینالمللی ایرانیان بر این باور و در ساحت این اندیشه برپا شده است و جهاد علمی و فرهنگی را روح حاکم بر کار و ماموریت اصلی خود میداند. » با این حال این دانشگاه با برخی تخلفات در حوزه مالی و مجوز روبه رو شد و هیچگاه به نتیجه نرسید. هرچند بعد خبر رسید که ساختمان این دانشگاه به پاتوقی برای احمدینژادیها تبدیل شده و آنها در این دانشگاه جلسات خود را برگزار میکنند که از قضا نام شمس الدین حسینی نیز جزء کسانی بود که به آن جلسات رفت و آمد میکردند.
حسینی بعد از حواشی به وجود آمده در سال96 برای حضور احمدینژاد در انتخابات کمتر در محافل سیاسی حضور یافت و بیشتر در فضای آکادمیک به کار مشغول شد تا زمانی که بالاخره فرصت مجلس یازدهم برای او و سایر اصولگرایان غنیمتی بود تا بار دیگر به صحنه اصلی سیاست کشور بازگردند. حالا این گروه پر نفوذ در مجلس میتوانند نقش مهمی در بسیاری از تصمیمات آینده داشته باشند و شاید با مصاحبههای پرتکرار حسینی با کلیدواژه «احمدینژاد»، وزیر سابق به عنوان حلقه رابط رئیس جمهور سابق با مدیرانش
در مجلس یازدهم به شمار آید. با این حال ترکیب مجلس یازدهم را اگر مورد توجه قرار دهیم شاید بتوان گفت احمدینژادیها جزء معتدلین مجلس یازدهم به شمار میروند! این موضوع شاید وقتی قابل لمس باشد که آنها را مقایسه کنیم با نمایندگان جبهه پایداری یا حتی برخی اصولگرایان تازه کار که خود را تحت عنوان نیروهای انقلابی جهادی معرفی میکنند. بنابراین عجیب نخواهد بود اگر در آینده ببینیم احمدینژادیهای مجلس در تعامل دوره یازدهمیها با دولت روحانی از رویه بهتری نسبت به سایرین برخوردار باشند.