در آستانه عید قربان؛ چرا گوشت گران می‌شود ؟!

افزایش غیرمنطقی قیمت گوشت آن‌هم در آستانه عید قربان قدری عجیب به نظر می‌رسد که علت آن را شاید بتوان در مدیریت نامناسب و نقش تعیین کننده واسطه‌ها یا دلالان در قیمت‌ این ماده غذایی و نیز تعدد مراکز عرضه دانست.
کد خبر: ۹۷۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷ 20 September 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، درحالیکه رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران اعلام کرده که در مورد گوسفند زنده‌ مشکلی برای ما وجود ندارد و در حال حاضر حدود 50 هزار راس گوسفند برای تهران پیش‌بینی شده و قیمتها ثابت است اما احمد احدی ، رئیس اتحادیه گوشت مشهد با تایید افزایش قیمت گوشت در استان، افزود: این افزایش قیمت در یک هفته اخیر صورت گرفته و پیش‌بینی ما باتوجه‌به تدابیر صورت‌گرفته این است که تا فرارسیدن روز عید قربان افزایش دیگری نداشته باشیم.
وی گفت: همه ساله در ایام عید قربان و باتوجه‌به افزایش تقاضا برای خرید دام زنده، قیمت گوشت دام زنده کمی افزایش می‌یابد البته باتوجه‌به کنترل‌هایی که در این مدت صورت می‌گیرد افزایش قیمت‌ چندان محسوس نیست.

علت افزایش غیرمنطقی قیمت ؛ مراکز عرضه زیاد و فعالیت دلالان

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز گفت: یکی از علت‌هایی که باعث شده قیمت گوشت در بازار نسبت به قیمت آن در مبدأ خرید شکاف بسیاری داشته باشد تعدد فراوان مرکز عرضه این محصولات و فروشندگان آن است؛ چراکه در کشورهای پیشرفته تعداد معدودی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ مانند هایپرمارکت‌ها وجود دارند و این محصولات را با حجم انبوه و قیمت منطقی به مصرف‌کنندگان می‌فروشند.
اسماعیل‌نیا تصریح کرد: یکی‌دیگر از مشکلاتی که در بازار گوشت قرمز در ایام پرمصرفی مانند عید قربان وجود دارد، این است که قیمت‌ها به شکل غیرمنطقی افزایش می‌یابد که حاصل فعالیت دلالان است، درحالی‌که در کشور‌های دیگر هنگامی‌که فروش یک کالا افزایش می‌یابد، قیمت آن نیز از سوی فروشندگان با اعلام تخفیف‌های ویژه برای مصرف‌کنندگان کاهش می‌یابد.

افزایش تا 3 برابر ناشی از مدیریت نامناسب و نقش واسطه ها
مدیریت نامناسب باعث شده تا قیمت‌گذاری این ماده غذایی نه توسط تولیدکننده که توسط واسطه‌ها تعیین شود به‌طوری‌که براساس اظهار نظر رئیس اتحادیه مرکزی دامداران قیمت هر کیلوگرم گوشت از تولید تا مصرف‌کننده ٣برابر افزایش می‌یابد. در این زمینه نعمتی،رئیس اتحادیه مرکزی دامداران گفت: قیمت خرید دام زنده سال‌هاست کیلویی ١٠هزار و ۵٠٠ تا ١١هزار تومان است؛ اما گوشت قرمز کیلویی ٣٠ تا ٣۵هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار