مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت که یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی این استان مستعد اجرای عملیات آبخیزداری است که تاکنون طرح مطالعاتی آن در سطح ۶۹۰ هزار هکتار از این اراضی انجام شده است.
کد خبر: ۱۰۰۶۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۳ 04 November 2021
 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت که یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی این استان مستعد اجرای عملیات آبخیزداری است که تاکنون طرح مطالعاتی آن در سطح ۶۹۰ هزار هکتار از این اراضی انجام شده است.

به گزارش تابناک همدان، به نقل از ایرنا؛ «اسفندیار خزایی» روز پنج‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: ۳۲۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری تاکنون در استان همدان اجرا شده که این طرح‌ها منجر به کنترل ۸۶ میلیون مترمکعب روان آب در سطح اراضی استان شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال به علت کاهش بارندگی‌ها کنترل رون آب‌ها به ۴۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است، اظهار داشت: با اجرای هر یک هکتار عملیات آبخیزداری سالیانه ۲۷۰ متر مکعب روان آب کنترل و ۸۱ مترمکعب آب استحصال می‌شود، ضمن اینکه این امر موجب تغذیه سفره‌های زیرزمینی، افزایش آب چاه‌های کشاورزی، آشامیدنی و چشمه و قنوات نیز می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، حفظ منابع پایه آب و خاک برای جلوگیری از بروز سیلاب، رسوب و فرسایش، جلوگیری از هدر رفت آب، کنترل آب‌های جاری و سیلاب‌ها و نفوذ آن‌ها به خاک را از دیگر مزایای اجرای پروژه‌های آبخیزداری عنوان کرد.

به گفته خزایی، اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در استان همدان در سال‌های اخیر با توجه به اعتبارات صندوق توسعه ملی رشد و پیشرفت قابل توجهی داشته است.

وی با اشاره به لزوم حفظ و صیانت از منابع طبیعی، جنگل و مراتع، تصریح کرد: درخت یکی از نماد‌های منابع طبیعی است و از منظر اسلام درختکاری به عنوان یک اقدام خداپسندانه باید فرهنگ‌سازی و ترویج شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار داشت: افزون بر سه هزار هکتار جنگل‌کاری شامل زراعت چوب و توسعه جنگل با بذر و نهال طی ۲ سال گذشته (۹۷ تا ۹۹) دراین استان انجام شده چراکه فراگیر شدن کاشت درخت مانع از بروز خسارت به جنگل‌ها و مراتع می‌شود.

وی با تاکید بر حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری اصولی از ۹۰۵ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی استان همدان، افزود: چرای بیش از ظرفیت دام در مراتع یکی از عوامل اصلی تخریب مراتع است که تداوم این روند توان اکولوژیکی مرتع را نیز به شدت کاهش می‌دهد.

خزایی با اشاره به ۸۲۲ هزار هکتار وسعت مراتع استان همدان شامل اراضی با وضعیت خوب تا متوسط، بوته زار‌ها با وضعیت متوسط تا ضعیف و مراتع کویری و بیابانی با وضعیت ضعیف تا خیلی ضعیف، گفت: ظرفیت مراتع استان در شرایط مطلوب بودن وضعیت علوفه، تعلیف حدود ۵۵۰ هزار واحد دامی است در حالی که میزان واحد دامی حاضر در مراتع استان بیش از سه برابر این رقم تخمین زده می‌شود.

خزائی تصریح کرد: به طور متوسط طی سال‌های ۹۷ تا ۹۹ نزدیک به ۶ هزار هکتار عملیات احیا و اصلاح مراتع شامل بذرکاری، کود پاشی، کپه کاری، بوته کاری در سطح مراتع و اراضی استان همدان انجام شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار