بازیگر نمایش «شیزوفرنی» گفت: بر این باورم که این روزها استفاده از فضای کمدی بسیار برای این جامعه مفید است و همچنین مخاطب بیشتری نیز به سمت آن خواهد آمد، علاوه براین تجربه نشان داده است مخاطب برداشت‌های بهتری با کمک کمدی خواهد داشت.
کد خبر: ۱۱۵۸۳۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۷ 11 March 2024

بازیگر نمایش «شیزوفرنی» گفت: بر این باورم که این روزها استفاده از فضای کمدی بسیار برای این جامعه مفید است و همچنین مخاطب بیشتری نیز به سمت آن خواهد آمد، علاوه براین تجربه نشان داده است مخاطب برداشت‌های بهتری با کمک کمدی خواهد داشت.

به گزارش تابناک همدان به نقل تئاتر صبا : "مرجان آقانوری "بازیگر نمایش «شیزوفرنی» که این روزها در سالن شماره یک پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است، با اشاره بر اهداف این نمایش بیان کرد: «شیزوفرنی» را به شدت دوست دارم و در هنگام نگارش نمایشنامه نیز با نویسنده و کارگردان اثر درباره کلیت کار صحبت می‌کردیم.

یک کاراکتر شبیه به جوکر از ابتدا در ذهن او شکل گرفت و مدام ایده‌های متفاوتی به آن اضافه شد تا در نهایت تبدیل به «شیزوفرنی» شد که امروز روی صحنه است. در ابتدا قرار بر این بود تا نقش دیگری را بازی کنم که محوری‌تر بود اما با تفکر و مشورت با حامد رحیمی نصر کاراکتر خانم معلم را انتخاب کردم.

او افزود: در «شیزوفرنی» هر لحظه موقعیت‌ها تغییر می‌کند و کاراکترها بیشتر از آنکه درگیر یک ویژگی شخصیتی باشند، یک کاریکاتور هستند و فضای فانتزی را برای خود خلق کرده‌اند. بازی در اینگونه نمایشنامه‌ها برای من بسیار خوشایندتر از نمایشنامه‌های دیگر است.

این هنرمند تئاتر و سینما عنوان کرد:«شیزوفرنی» درباره یک اختلال روانی است که همگی ما کم و بیش با آن آشنایی داریم؛ اختلال دیداری، شنیداری و توهم‌گونه که در بیمار وجود دارد. ما از ابتدا، ۲ نیم کره چپ و راست مغز را می‌بینیم که طبق مولفه‌های درست، ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها نیز رعایت شده است. ۲ نیم کره گاهی با یکدیگر به اتحاد می‌رسند و گاهی به اختلاف می‌خورند و این کارکرد دقیق مغز است؛ بیمار تصاویری را می‌بیند که براساس لمسیات و زیست شخصی خود از آن‌ها داستان ساخته است.

او با اشاره به اینکه این نمایش با زبان کمدی حرف‌های یک بیمار «شیزوفرنی» را بیان می‌کند، خاطرنشان کرد: این روزها استفاده از فضای کمدی بسیار برای این جامعه مفید است و همچنین مخاطب بیشتری نیز به سمت آن خواهد آمد، علاوه بر این، تجربه نشان داده است مخاطب برداشت‌های بهتری با کمک کمدی از این اتفاق و رویداد خواهد داشت.

بازیگر نمایش «مرد کُمدی» خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ کاملا ناخواسته تمام نقش‌هایی که بازی کردم خنده مخاطب را با خود به همراه داشت، کاراکتر خانم معلم نمایش «شیزوفرنی» هم در جدی‌ترین و ترسناک‌ترین حالت ممکن خود روی صحنه است اما از مخاطب خنده می‌گیرد، فکر می‌کنم بهتر است در سال جدید کمی در انتخاب‌های خود تامل و تفکر بیشتری داشته باشم تا زمانی برای خندیدن به مخاطب ندهد و فضایی جدی به همراه داشته باشد.

او با اشاره به اینکه بازی در آثار کمدی همواره برای من سخت‌تر است، گفت: اجراهای ملودرام و کلاسیک برای من آسان‌تر است؛ دستیابی به احساسات ترس و غم بسیار راه‌های بهتر و آسان‌تری برای من دارند اما گویی مخاطب با کاراکترهای کمدی که بازی کرده‌ام ارتباط بیشتری برقرار کرده است.

آقانوری عنوان کرد: زمانی که نمایشنامه را مطالعه کردم بر این باور بودم که خانم معلم اغراق شده است اما پس از اجرا و دریافت بازخورد مخاطبان این درک نقش را از سمت آن‌ها مشاهده کردم بنابراین می‌توان گفت این ارتباط به درستی اتفاق افتاد و نقد این نمایش نسبت به نظام آموزشی کاملا وارد است.

او ادامه داد: مخاطبان هر شب در پیغام‌هایی که به من می‌دهند از حضور چنین معلمی در زندگی خود سخن می‌گویند؛ این اتفاق برای نسل‌های ۵۰ و ۶۰ بسیار بیشتر بوده است چراکه نسلی جنگ زده بودند و همچنین نظام مردسالاری در آن زمان موجب ایجاد تحکم در هر موضوعی شده بود و به همین دلیل معلمان نیز اخلاقی مردانه داشتند تا این تحکم در نظام آموزشی نیز برقرار شود. این نقد برای آن زمان کاملا وارد است اما در حال حاضر همه چیز برعکس و در مدارس همیشه حق با دانش آموز است.

برنده جایزه بهترین بازیگر زن چهلمین جشنواره تئاتر فجر در پایان ابراز کرد: افرادی که اختلالات روانی دارند درک‌شان از مسائل بسیار بیشتر از یک انسان عادی است، به همین دلیل زمانی که اتفاقی برای آن رخ می‌دهد در مغز او ثبت می‌شود. یکی از مخاطبان روانشناس ما بر این موضوع تاکید کرد که «شیزوفرنی» ۹ مولفه دارد که هشت مورد آن در این اجرا رعایت شده است و این نشان از اشراف بسیار خوب نویسنده بر این موضوع است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار