کارشناس‌ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی توصیه کرد: اینکه همواره نگران دریافت کالری بوده و با خوردن هر ماده غذایی برای محاسبه به جدول کالری موادغذایی مراجعه کنیم، کاری خسته‌کننده و در نهایت بی‌فایده خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۵۱۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ 29 January 2024

 

 به گزارش خبرگزاری تابناک از همدان،آزاده آذرپیرا ضمن اشاره به ویژگی های تغذیه سالم،عنوان کرد:  تغذیه سالم دارای مشخصات خاصی است که می‌تواند فرد را در برابر عوامل بیماری مصون کرده و توان دفاعی وی را در برابر تهاجم‌های محیطی افزایش دهد.

 تغذیه و رژیم غذایی سالم دارای تنوع بالا از مواد غذایی بوده و حجم کالری آن با فعالیت بدنی فرد متناسب است، افزود: در تغذیه و رژیم غذایی سالم وزن فرد با مصرف مواد غذایی متفاوت به صورت نرمال حفظ می‌شود.

این کارشناس‌ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی ادامه داد: این نوع تغذیه دارای حداقل چاشنی‌های مضر همانند قند، شکر و نمک است و ادویه‌های سودمند جایگزین مواد مضر می‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده از نان و غلات در برنامه غذایی یکی از ویژگی‌های تغذیه سالم است که باید بدان توجه کرد، یادآور شد: کاهش مصرف نان سفید، شیرینی، نشاسته و شکر می‌تواند از افزایش سریع قندخون، نوسانات انرژی و تجمع چربی به‌ویژه در اطراف کمر جلوگیری کند.

آذرپیرا با اشاره به اینکه بهره‌مندی از مقادیر ضروری لبنیات و فرآورده‌های لبنی از دیگر مشخصات تغذیه سالم است، تصریح کرد: در برنامه غذایی سالم باید از انواع گوشت‌های سفید کم‌چرب استفاده و درصدهای قابل‌قبولی از غلات و مغزها در این برنامه گنجانده شود.

وی بیان کرد: توجه به مصرف میزان کافی آب و نوشیدنی‌های طبیعی مشخصه دیگر تغذیه سالم است؛ در واقع در طول روز باید هر فرد هشت لیوان آب بنوشد همچنین در رژیم غذایی سالم باید انواع سبزی و میوه‌ها گنجانده شود.

این کارشناس‌ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی با بیان اینکه در زمان سپری شده دوره رژیم‌های کاهش وزن، نیازی به حذف هیچ یک از گروه‌های غذای نیست، خاطرنشان کرد: تنها در صورت وجود بیماری یا منع مصرف در موارد خاص، مواد غذایی و یا گروه‌های غذایی حذف خواهند شد.

وی درباره اندازه‌گیری کالری مصرفی در برنامه رژیم غذایی لاغری و یا چاقی گفت: به‌طور کلی در علم تغذیه و برای تمامی انواع رژیم‌های غذایی و گروه‌های سنی و جنسی میزان کالری مصرفی محاسبه شده و براساس سهم‌های گروه‌های غذایی شش‌گانه توصیه شده تقسیم‌بندی خواهد شد اما اینکه همواره نگران دریافت کالری بوده و با خوردن هر ماده غذایی برای محاسبه به جدول کالری موادغذایی مراجعه کنیم، کاری خسته‌کننده و در نهایت بی‌فایده خواهد بود.

آذرپیرا خاطر نشان کرد: در صورت مراجعه به کارشناسان و متخصصان تغذیه، مقدار دریافت کالری توصیه شده هر گروه مشخص می‌شود و می‌توان با توجه‌ به جدول جانشینی موادغذایی تنوع غذایی را رعایت کرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار