کد خبر: ۱۰۳۹۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۹ 13 April 2022
به گزارش تابناک همدان، علیرضا قاسمی‌فرزاد استاندار همدان در جلسه کارگروه‌های سازگاری با کم‌آبی و شورای حفاظت از منابع آبی استان، گفت: شرایط بارش‌ها در سال گذشته مناسب نبوده و استان در وضعیت بحرانی کم آبی قرار دارد که باید در رابطه با جلوگیری از برداشت آب‌های زیر‌زمینی اقدامات لازم انجام شود.

وی گفت: بیش از ۸۰ درصد برداشت آب در استان همدان متعلق به بخش کشاورزی و صنعت است که باید برای مصرف بی رویه آب در این حوزه چاره‌اندیشی شود.


قاسمی فرزاد با بیان اینکه در حوزه کشاورزی باید به دنبال جایگزینی برداشت از آب‌های زیر زمینی بود، افزود:  عمق برخی از چاه‌های استان به ۲۴۰ متر نیز می‌رسد. باید برای برداشت‌های بی رویه در حوزه کشاورزی و همچنین کنترل مصرف آب در بخش صنعت و حوزه آشامیدنی برنامه‌ریزی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: باید تلاش کنیم تا با استفاده از پساب فاضلاب تصفیه شده آب مورد نیاز بخش کشاورزی استان را تامین کرد.

استاندار همدانیادآور شد: در حوزه کشاورزی باید با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و همچنین اصلاح الگوی کشت میزان مصرف آب را کاهش داد.

قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه کشت محصولات پر آب باید حذف شود، گفت: با جلوگیری از کشت محصولاتی همچون هندوانه و یونجه، از صادرات مجازی آب پیشگیری می‌شود.

وی تاکید کرد: اصلاح الگوی کشت یکی از راهکار‌های کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی است و آبیاری زیر سطحی و آبیاری قطره‌ای باید در کشاورزی استان همدان مورد استفاده قرار گیرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار