فقط یازده میلیارد تومان اعتبار به ساماندهی "آبشوران" کرمانشاه در بودجه امسال اختصاص یافته است. اعتباری که برای این حجم از کار باقی مانده قطره‌ای در برابر دریاست و با این اوصاف امسال هم نمی‌توان هیچ کاری برای این پروژه از پیش برد.
کد خبر: ۱۰۴۰۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲ 21 April 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، ساماندهی رودخانه آبشوران کرمانشاه سری دراز دارد، رودخانه‌ای که بخشی از فاضلاب شهر را در دل خود جای داده و از میان کرمانشاه می‌گذرد، از چشمه سفید و میدان آزادگان تا میدان وزیری، حاشیه دانشکده کشاورزی و در نهایت هم به قره‌سو می‌ریزد.

به گزارش ایسنا، هدف از ساماندهی این رودخانه این است که بخش‌هایی از آن سرپوشیده شود و بخش‌هایی از دیواره‌ها که دچار فرسودگی شدید است اصلاح شود، اگرچه تا کرمانشاه صاحب تصفیه‌خانه فاضلاب کامل نشود و فاضلاب در این رود جاری است نمی‌توان گفت آبشوران به صورت کامل ساماندهی شده، اما همین کار‌ها نیز نقش حیاتی در بهبود وضعیت این رودخانه قدیمی شهر دارد.

طول مسیری که قرار است ساماندهی شود نزدیک به ۱۴.۵ کیلومتر می‌باشد که در برخی نقاط وضعیت بسیار بحرانی دارد، برای مثال در محدوده پارکینگ شهرداری به دلیل فرسوده شدن پایه‌ها احتمال ریزش شدید وجود داشت که خطر زیادی مردم و ساکنین آن منطقه را تهدید می‌کرد که با وجود محدودیت اعتبارات و سختی کار این قسمت باز و کار ساماندهی انجام شد و در نهایت هم از آن به بعد دیگر اجازه تردد خودرو بر روی محدوده‌ای که رودخانه زیر آن جریان دارد، داده نشد.

حالا در محدوده پل حدادعادل هم وضعیت مشابهی وجود دارد و بار‌ها نسبت به احتمال ریزش آن هشدار‌های جدی داده شده، به همین دلیل اجازه تردد خودرو‌های سنگین برای بردن بار به مغازه‌های عمده فروشی این محدوده داده نمی‌شود، اما کاری هم فعلا در این قسمت انجام نشده که البته ناشی از نبود اعتبار است.

پروژه ساماندهی آبشوران از خیلی سال قبل استارت خورد و ابتدا در اختیار شرکت آب و فاضلاب بود، اما در سال ۱۳۹۰ کار به شرکت آب منطقه‌ای سپرده شد و قرار بود ظرف مدت چهار سال ۲۰۰ میلیارد تومان به این پروژه تزریق شود تا کار به اتمام برسد.

سال ۱۳۹۱ در سفر مقام معظم رهبری نیز بار دیگر اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان به این پروژه مصوب شد و مورد تاکید قرار گرفت تا کار ظرف چند سال جمع شود.

حالا از سال ۱۳۹۰ بیش از ۱۰ سال گذشته و کار ساماندهی رودخانه آبشوران کرمانشاه به سختی به نیمه رسیده و عامل اصلی این وضعیت هم کمبود اعتبار است.

تزریق قطره‌چکانی اعتبارات به این پروژه باعث شده اکنون که در سال ۱۴۰۱ قرار داریم تنها ۵۴ درصد کار انجام شده باشد، نکته قابل توجه اینجاست که از اعتبارات مصوبی هم که در سال برای این طرح در نظر گرفته می‌شود بخش بسیار کمی از آن اختصاص می‌یابد.

برای مثال در سال ۱۳۹۹ اعتبار ساماندهی آبشوران ۲۰ میلیارد تومان بود که تنها ۱۴ میلیارد تومان تخصیص داشت و از اعتبار ۱۱۶ میلیارد تومانی سال گذشته نیز تنها ۱۸ میلیارد تومان اختصاص یافته است!

و نکته بدتر آنجاست که وضعیت اعتباری این طرح در سال ۱۴۰۱ بسیار نامناسب است و به گفته مجری پروژه ساماندهی آبشوران، امسال تنها یازده میلیارد تومان برای این طرح در نظر گرفته شده است.

رضا بیگوند در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه اعتبار سال ۱۴۰۱ آبشوران تنها یازده میلیارد تومان است، این رقم را قطره‌ای در برابر دریای اعتبارات مورد نیاز آبشوران دانست و افزود: با این میزان اعتبار نمی‌توان کار خاصی برای این پروژه از پیش برد و یا قطعه جدیدی را آغاز کرد.

وی ادامه داد: این یازده میلیارد تومان در شرایطی برای آبشوران در نظر گرفته شده که هرآنچه که می‌توانستیم برای پیگیری اعتبارات انجام دادیم.

مجری پروژه ساماندهی آبشوران با بیان اینکه منابع دیگری هم وجود دارد که دولت می‌تواند از محل آن‌ها به طرح‌ها کمک کند، خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز هر پیگیری که لازم بود انجام دادیم.

بیگوند از تخصیص اعتبار نامناسب سال قبل این طرح نیز یاد کرد که از ۱۱۶ میلیارد تومان تنها ۱۸ میلیارد تخصیص داشته که آن هم در حد پرداخت مطالبات پیمانکاران بود.

وی با بیان اینکه اکنون کار ساماندهی آبشوران حدود ۵۴ درصد پیشرفت دارد، تاکید کرد: اکنون در دو قطعه میدان آزادگان و بزگراه شرقی در محدوده پل غیرتمند، کار در حال انجام است.

بیگوند سال گذشته ابراز امیدواری کرده بود در صورتیکه تمام ۱۱۶ میلیارد تومان اختصاص یابد بتوان پیشرفت کار را به ۶۵ درصد رساند، اما این وضعیت اعتباری مانع همه برنامه ریزی‌ها شد.

شاید هنوز هم دیر نشده باشد، اگر نمایندگان کرمانشاه و مدیران ارشد پای کار بیایند و یک صدا مطالبه کنند که از منابع مختلف اعتباری برای ساماندهی آبشوران در نظر گرفته شود، بتوان بساط این رودخانه متعفن را تا حدودی از داخل شهر جمع کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار