معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفتگو با تابناک:
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: امروز دولت با استفاده از شیوه‌های کاهش ٱسیب و برنامه‌هایی در سطح بین المللی بیماری ایدز را کنترل کرده است.
کد خبر: ۱۰۸۰۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱ 02 December 2022

سیاوش وزیری در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: توصیه لازم جهت تشخیص ویروس HIV آزمایشگاه‌های پایه تشخیص آلودگی این بیماری است بعد از تشخیص به هنگام درمان‌های ضد ویروسی متناسب در شرایط لازم آغاز می‌شود این درمان‌ها زمانی که صرفا آلودگی HIV ایدز مدنظر است به صورت رایگان از طرف دولت تامین می‌شود، دارو‌ها هیچگونه زمینه‌ای برای مصرف کننده نخواهد داشت و صرفا بار ویروسی را کاهش می‌دهد بنابراین انتقال به دیگران هم کاهش می‌یابد.

وی افزود: بیماری کاملا غیر قابل علاج و مرگ آور ایدز امروز به صورت بیماری قابل کنترل درآمده، واکسن ایدز هم ساخته شد اگر چه تا کنون تاییدیه مصرف گسترده را نیافته، بنابراین راه پیشگیری HIV به صورت رفتار‌های پرهیز مدار شامل عدم تماس‌های جنسی و در صورت تماس جنسی استفاده ازروش‌های حفاظت فردی برای جلوگیری از آلودگی، عدم استفاده مواد مخدر و یا در صورت مصرف استفاده از سرنگ و سوزن استریل و .. است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: در دوارن پاندمی کووید ۱۹ بسیاری از فعالیت‌ها در سطح دنیا به حاشیه رانده شد، ازجمله تبلیغات و مسائل مربوط به HIV اگر چه روز جهانی ایدز فرصتی برای یادآوری خطرات و راه‌های انتقال این بیماری است.

وی گفت: امروزه درمان‌های مناسبی به عنوان درمان HIV، ایدز عرضه می‌شود، زندگی این افراد با طول عمر نسبتا طولانی زندگی کم عارضه و کم خطری است، مگر اینکه بیماری فرد تشخیص داده نشده و برای دریافت دارو‌های خاص بیماری مراجعه نکرده باشد، اگر چه در ابتدای پاندمی، تزریقات خون و فراورده‌های خونی و اقدامات دندانپزشکی به عنوان یک روش پرخطر برای آلودگان HIV محسوب می‌شود، اما امروزه فراورد‌های خونی و خون به خوبی پایش می‌شوند.

وزیری تاکید کرد: خوشبختانه دولت در سال‌های گذشته توانسته این بیماری را با شیوه‌های کاهش آسیب با برنامه‌هایی در سطح بین الملی کنترل کند اگر چه بخشی از این کنترل به نوع رفتار اجتماعی ما بر می‌گردد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار