رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفتگو با تابناک:
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه اهدا عضو جان بخشیدن به بیماران نیازمند است، گفت: آمار متقاضیان دریافت کارت اهدا عضو رو به افزایش است.
کد خبر: ۱۰۸۰۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵ 07 December 2022

قباد محمدی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: اهمیت اهدای عضو به حدی است که در کشور ۲۵ هزار بیمار نیازمند عضو پیوندی داریم و هر شخص مرگ مغزی اگر خانواده اش رضایت اهدای عضو دهند با اهدا ۸ ارگان اصلی بدن می‌تواند جان ۸ نفر را نجات ببخشد، در حالی ما اکنون در کشور ۲۵ هزار بیمار نیازمند عضو پیوندی داریم که روزانه ۱۰ الی ۱۲ نفر از آنان را به علت نرسیدن عضو پیوندی از دست می‌دهیم این از طرفی است که سالانه ۴ هزار بیمار مرگ مغزی را به علت عدم رضایت به اهدا عضو با اعضا سالم بدن به خاک می‌سپاریم.

وی افزود: هزینه‌های درمانی و از کارافتادگی نیازمندان به اهدای عضو بسیار سرسام آور است، عمل جراحی پیوند اعضا در ایران کاملا رایگان است و روند اهدای عضو به این ترتیب است که در هر دانشگاهی تیمی متشکل از پزشکان و پرستاران دوره‌های ویژه اهدای عضو از طرف وزارت بهداشت را می‌گذرانند و در بیمارستان‌های استان را پایش می‌کنند، بیمارانی که به هر علتی دچار کاهش هوشیاری شده و در بخش ویژه بستری باشند بررسی شده و بیمارانی که مشکوک به مرگ مغزی باشند ویزیت می‌شوند.

وی گفت: آزمایشات و تست‌هایی که برای تشخیص لازم است انجام می‌شود و اگر شک به مرگ مغزی تقریبا قوی به نظر بیاید، یک تیم تخصصی برای تشخیص مرگ مغزی که متشکل از متخصصین آموزش دیده هستند، تشکیل می‌شود و مرگ مغزی توسط اعضا تایید یا تکذیب می‌گردد، پس از تایید تیم دوره دیده دانشگاهی به خانواده مرگ مغزی اطلاع داده و در مورد غیر قابل بازگشت بودن حیات اطلاع می‌دهند.

وی تصریح کرد: طی تفاهم نامه‌ای با سازمان آرامستان‌ها قطعه‌ای در سازمان آرامستان به عنوان نام آوران اختصاص داده شده به بیماران مرگ مغزی که اهدای عضو کردند و در آن قطعه ویژه به صورت رایگان خاکسپاری می‌شوند.

محمدی تاکید کرد: آن قطعه نمایانگر ایثار این خانواده‌ها است و بیماران در آن قطعه در کنار هم به خاک سپرده می‌شوند، نشان افتخار به عنوان نشان جان بخشی به خانواده اهدا کننده عضو اهدا می‌شود و اعضا دانشگاه علوم پزشکی که در امر بیماری خاص و اهدای عضو دخیل هستند در مراسم آن فرد شرکت کرده و از خانواده اهدا کننده عضو تقدیر می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار