کاهش هزینه‌های تولید، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، کشاورزی تلفیقی، توسعه صنایع تبدیلی و جانبی و توسعه گردشگری کشاورزی راهکارهای یک کارشناس کشاورزی برای افزایش درآمد کشاورزان است.
کد خبر: ۱۰۸۱۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱ 10 December 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا مهندس رمضان روئین‌تن یکی از راهکارهای افزایش درآمد کشاورزان را کاهش هزینه‌های تولید عنوان کرد و افزود: با اجرای دقیق عملیات کشاورزی حداقل 30 درصد هزینه‌های تولید کلیه محصولات کشاورزی کاهش پیدا خواهد کرد.

 روئین تن از کاهش ضایعات محصولات کشاورزی به عنوان یکی دیگر از راهکارهای افزایش درآمدهای کشاورزان یاد کرد و گفت: در شرایط موجود به طور متوسط 20 درصد محصولات تولیدی در مراحل تولید، توزیع و مصرف ضایع می شود و با برنامه‌ریزی برای کاهش ضایعات کشاورزی امکان حفظ بخش زیادی از تولیدات کشاورزی فراهم است.

رییس پیشین جهادکشاورزی کرمانشاه اضافه کرد: با اندکی برنامه‌ریزی برای کاهش ضایعات بخش کشاروزی می‌توان در استانی مثل کرمانشاه حداقل 700 هزار تن به تولیدات بخش کشاورزی اضافه کرد.

وی کشاورزی تلفیقی یا ترکیبی را راهکار دیگری برای افزایش درآمد کشاورزان دانست و گفت: با تلفیق مجموعه فعالیت‌های زراعی، باغی و دامی در کنار صنایع و دیگر حِرف روستایی امکان افزایش درآمد کشاورزان وجود دارد.

رویین تن با بیان اینکه تلفیق زراعت با دامپروری راهکار دیگر برای افزایش درآمدهای کشاورزان است، گفت: 80 درصد مساحت کشاورزی استان دیم و 85 درصد تولیدکنندگان خرده پا هستند، لذا درآمد اراضی دیم کفاف دخل و خرج کشاورزان را نمی‌دهد و آنها را ناچار به مهاجرت به سمت شهرها می‌کند. از سوی دیگر یک گوسفندنژاد سنجابی معادل یک هکتار اراضی دیم و یا حداقل نیم هکتار آن درآمدزایی دارد، لذا داشتن 50 تا 100راس گوسفند برای هر خانواری در عین حال که آسان بوده و هزینه نگهداری کمی دارد، درآمدهای آنها را به میزان چشمگیری افزایش خواهد داد.

وی توسعه صنایع تبدیلی و جانبی را نیز در افزایش درآمد کشاورزان تاثیرگذار دانست و افزود: توجه به صنایع پسین و پیشین مناسب با شرایط روستاها حداقل می‌تواند 50 درصد بر درآمدهای کشاورزان اضافه کند.

این پیشکسوت کشاورزی تشکیل تعاونی‌ها و تنظیم بازار را راهکار دیگری برای افزایش درآمدهای کشاورزان دانست و گفت: قیمت هر محصول بخش کشاورزی برای مصرف کننده بین 2.5 تا 2.7 برابر قیمت خرید محصول از کشاورز است که با تشکیل تعاونی‌ها و عرضه مستقیم محصولات تولیدی و تنظیم بازار دقیقا به اندازه درآمد فعلی کشاورزان به درآمد سالیانه آنها اضافه خواهد شد.

وی تامین منابع مالی ارزان و آسان برای تولیدکنندگان خرده پا را نیز در راستای افزایش درآمدهای کشاورزان تاثیرگذار دانست و گفت: حدود 85 درصد کشاورزان خرده پا در مضیقه مالی هستند و نمی‌توانند با خرید نهاده‌های مورد نیاز به موقع عملیات خوب کشاورزی را انجام دهند، لذا تامین نهاده‌ها به صورت امانی حداقل 50 درصد در افزایش تولید و درآمد کشاورزان تاثیر مثبت خواهد داشت.

رییس پیشین نظام مهندسی کشاورزی کرمانشاه جلوگیری از خروج محصولات کشاورزی خام به سایر نقاط کشور و فرآوری آنها در داخل استان را هم در راستای افزایش درآمد کشاورزان تاثیرگذار عنوان کرد و افزود: هم اکنون سالانه بیش از 1.5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی مانند چغندرقند، گوجه فرنگی، سیب زمینی، ذرت دانه ای و علوفه ای، نخود، جو، گندم، پیاز و ... از استان خارج می شود که حداقل می توان 50 درصد آنها را در استان فرآوری و ایجاد ارزش افزوده کرد.

روئین تن ادامه داد: ترویج و توسعه و حمایت از محصولات درآمدزا، اشتغال زا، ارزآور و در عین حال کم آب بر مثل زعفران، قارچ های خوراکی، زنبور عسل، گلخانه، مرغداری، پرندگان فانتزی، پرورش اسب در عین حال که زمین و آب بسیار کمی می خواهد، درآمد کشاورزان را هم بالا خواهد برد.

وی در ادامه توسعه گردشگری کشاورزی و توسعه آن را راهکار مناسبی برای افزایش درآمدهای کشاورزان عنوان کرد و افزود: کرمانشاه با تنوع اقلیمی، مذهبی، فرهنگی، کشاورزی و همجواری با چند استان و یک کشور خارجی و قرار گرفتن در مسیر عتبات عالیات پتانسیل بسیار بالایی در گردشگری کشاورزی با تمامی جوانب آن دارد.

وی اضافه کرد: برخورداری از باغات و مزارع کشاورزی در کنار سدها و رودخانه‌های پرآب و جنگل های چشم نواز در تمامی شهرستانهای استان کرمانشاه، استعداد برقراری غرفه های فروش و نمایش و عرضه محصولات و فرآورده‌های کشاورزی در تمام فصول سال را برای استان فراهم کرده که این اقدام به نوبه خود در افزایش درآمد کشاورزان نقش تاثیرگذاری خواهد داشت.

رویین تن با بیان اینکه صدور مجوز معادن مناطق روستایی به افراد همان محل با توجه به برخورداری کرمانشاه از معادن فراوان افزایش درآمدهای کشاورزان را به همراه خواهد داشت، افزود: اگر این معادن با هدایت متخصصین در قالب تعاونی‌های مردمی به افراد بومی واگذار شود، ثروت حاصله بین کلیه افراد توزیع و درآمدهای کشاورزان و افراد بومی بالا خواهد رفت.

وی همچنین استفاده کشاورزان از یافته های علمی و تحقیقاتی و مشاورین و خبرگان بخش کشاورزی را در جهت افزایش درآمدهای کشاورزان تاثیرگذار عنوان کرد و افزود: با بهره گیری از راهکارهای علمی می توان درآمد کشاورزان را تا 60 درصد افزایش داد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار