بسته ویژه کشوری تابناک گیلان؛
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۸۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۴ 08 October 2015
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.

کار وحشتناک ارتش ترکیه با یک کُرد (+عکس)

نیروهای ارتش ترکیه پس از کشتن یک شهروند کُرد که همسر یکی از نمایندگان حزب اچ‌دی‌پی در پارلمان این کشور است، جسدش را با طناب به خودروی نظامی بستند و در شهر «شرناخ» بر روی زمین کشیدند.

به گزارش ایسنا به نقل از «ابنا»، به تازگی ویدئویی در ترکیه منتشر شده است که از یکسو خشم شهروندان کُرد این کشور را بر انگیخته و از سوی دیگر کم‌کم دارد توجه بین‌المللی را به خود جلب می‌کند.

در این ویدئو جسد یک شهروند کُرد بنام «حاجی لقمان بیرلیک» که پیش‌تر توسط نیروهای امنیتی ترکیه کشته شده بود، با طناب به خودروی نظامی آنان بسته شده و در شهر محل این اتفاق، «شرناخ»، بر روی زمین کشیده می‌شود.

در این ویدئو که توسط نیروهای امنیتی ترکیه گرفته شده، توهین و ناسزاگوئی‌های سربازان ترکیه به این شهروند کرد شنیده می‌شود.

«فرهات انکو» یکی از نمایندگان حزب اچ‌دی‌پی (مهم‌ترین حزب قانونی نزدیک به کرد‌ها در ترکیه) در گفت‌وگویی در رابطه با اتفاقات آن شب در شهر «شیرناخ» گفت: سوم اکتبر حوالی ساعت یک و نیم صبح یک درگیری بین شبه‌نظامیان کرد و نیروهای امنیتی ترکیه در داخل شهر شرناخ صورت گرفت و در این درگیری حاجی لقمان بیرلیک از ناحیه پا زخمی شد. نیروهای امنیتی ترکیه او را بازداشت کردند، سپس او را کشتند و جنازه‌اش را به خودرو بستند و در شهر گرداندند.

کار وحشتناک ارتش ترکیه با یک کُرد

نظامیان ترکیه مدعی شده‌اند که حاجی لقمان یک شبه‌نظامی و از اعضای گروه ی.د.ج از گروه‌های زیرمجموعه پ.ک.ک بوده است. اعضای این گروه در شهرهای مختلف سعی می‌کنند کنترل شهر محل استقرار خود را به دست بگیرند.

حاجی لقمان بیرلیک در فیسبوکش خود را کنشگر حقوق بشر و کارگردان معرفی کرده است. او همچنین همسر خانم «لیلا بیرلیک» از نمایندگان حزب اچ‌دی‌پی در پارلمان است.

فرهات انکو نماینده این حزب اظهار کرد: با اینکه به‌طور رسمی و قانونی هیچگونه منع رفت و آمدی در شهر اعلام نشده است اما مردم شب‌ها از ترس از خانه خارج نمی‌شوند چون امنیت جانی وجود ندارد. در تمام شهر صد‌ها خودروی نظامی از جمله تانک مستقر است.

وی افزود: این اولین بار است که من شاهد چنین رفتاری با جنازه یک شهروند در این شهر بوده‌ام، از شهرهای دیگر خبر ندارم.

به‌تازگی خشونت و درگیری بین شبه‌نظامیان کرد و نیروهای امنیتی ترکیه به شدت افزایش یافته است تا حدی که این میزان از درگیری‌ها طی سال‌های اخیر کم‌سابقه بوده است.

فرهات انکو گفت: از نظر من رفتار این‌چنینی سربازان ترکیه نیز ریشه در گفتمان نژادپرستانه اردوغان رئیس جمهور ترکیه دارد. گفتمانی که هر روز نیز در حال افزایش است. نکته مهم‌تر اینکه سربازان و افرادی که دست به چنین اقدام‌هایی می‌زنند مطمئن هستند که مورد بازخواست قرار نمی‌گیرند و هیچ‌گونه هراسی از دادگاه و بازخواست قانونی ندارند، در نتیجه دست به هر کاری می‌زنند.

پس از انتشار گسترده این ویدئو در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، «احمد داوود اوغلو» نخست وزیر ترکیه گفت: چنین رفتاری با یک تروریست کشته‌شده غیرقابل‌قبول است.

تروریست نامیدن حاجی لقمان توسط نخست وزیر ترکیه به اعتراض‌های بیشتری انجامیده است.

داوود اوغلو دربارە بستن و بر زمین کشیدن جنازە حاجی لقمان بیرلیک گفت که او عضو سازمانی تروریستی بودە که پس از حمله به مأموران پلیس کشته شدە است.

«صلاح‌الدین دمیرتاش» رئیس حزب اچ‌دی‌پی، اظهارنظر نخست‌وزیر ترکیه را آن‌ هم در چنین شرایطی مایه شرمساری خواند.

به گفته دمیرتاش، این اولین حادثه است که از آن تصویر گرفته شدە، اما روزی نیست که در کردستان چنین رویدادهایی اتفاق نیفتد.

وی افزود: وقتی نیروهای امنیتی با یک جنازە اینگونه رفتار می‌کنند، تصورش را بکنید که با زندەهای ما چگونه رفتار می‌کنند.

«لوانت جی. کی» Levent Gِk یکی از نمایندگان حزب مخالف سوسیال دموکرات هم گفت حتی در بین قبایل بدوی هم دیده نشده است که چنین رفتاری با یک جسد شود. وی از دولت ترکیه خواست نیروهایی را که دست به عمل زده‌اند محاکمه کند.


پیش بینی دیدنی "دختر هواشناس روسیه" برای حملات هوایی روسیه

دکتر اکتاترینا گریگوروا، کارشناس مشهور هواشناسی تلویزیون روسیه ۲۴ که به "دختر هواشناس روسیه" مشهور است در بخش خبری گفت: "هر ده روز یک بار در سوریه باران خواهد آمد و میزان بارش از ۱۹ میلیمتر تجاوز نخواهد کرد. عمده این بارش‌ها در شمال محل انجام حملات هوایی روسیه خواهد بود اما این بارش بر این حملات تاثیری نخواهد گذاشت."

گفتنی است، در تصویر پس زمینه این گزارش هم نقشه‌ای مفصل از وضعیت جوی سوریه شامل میانگین درجه حرارت، سرعت باد و شمار روزهای ابری ماه اکتبر، قرار دارد و جنگنده های روسی را هم در حال بمباران مواضع تروریست ها در سوریه نشان می‌دهد.


حمله عجیب به عادل فردوسی پور

عادل فردوسی‌پور تصور نمی‌کرد نظرسنجی پیامکی برنامه‌اش که یک رویه همیشگی است، این‌بار برایش دردسرساز شود.
روزنامه شرق: عادل فردوسی‌پور تصور نمی‌کرد نظرسنجی پیامکی برنامه‌اش که یک رویه همیشگی است، این‌بار برایش دردسرساز شود. مجری «٩٠» دوشنبه‌شب از مخاطبان برنامه‌اش خواست تا برای همدردی با خانواده هادی نوروزی عدد ٢٤ (شماره پیراهن نوروزی) را به شماره برنامه ارسال کنند. پیش از این در زمان درگذشت ناصر حجازی هم ٩٠ چنین کاری را انجام داده و مورد استقبال مردم قرار گرفته بود و بیش از چهار‌میلیون نفر در آن شرکت کردند. اما این‌بار واکنش‌ها عجیب بود در شرایطی که مردم بازهم از این اقدام استقبال کردند و درنهایت سه‌میلیون‌و ٤٢ ‌هزار نفر به ٩٠ «اس‌‌ام‌اس» فرستادند، گروهی عادل را به بهره‌برداری مالی از پیامک‌ها متهم کردند.

این در حالی بود که فردوسی‌پور حین برنامه چندین‌بار توضیح داد از مبلغ «اس‌ام‌اس»‌های ٩٠ پولی به او، ٩٠ و صداوسیما نمی‌رسد و هزینه هر پیامک همان هزینه پیامک‌های معمولی است که به اپراتورهای تلفن‌همراه می‌رسد. با وجود این دیروز هم چند روزنامه به فردوسی‌پور و برنامه‌اش تاختند و از کسب درآمد ‌میلیونی او از نظرسنجی‌های ٩٠ نوشتند. گزارش‌هایی که به‌نظر می‌رسد چندان اطلاعاتش مورد تأیید نیست. تهیه‌کننده ٩٠ هم چند مرتبه‌ای در برنامه‌اش توضیح داده و تأکید دارد درآمدش بسیار کمتر از آن چیزی است که این رسانه‌ها می‌گویند.

برنامه بدون اسپانسر

فردوسی‌پور با اتهام چند رسانه روبه‌رو شد که به دنبال کسب درآمد بیشتر از طریق دریافت پیامک بیشتر است. مجری و تهیه‌کننده در گفت‌وگو با «شرق» این موضوع را کاملا تکذیب می‌کند: «همان‌طور که در برنامه هم گفتم، از مبلغ «اس‌ام‌اس»‌های ٩٠ یک ریال هم به برنامه نمی‌رسد. برای ٩٠ از نظر مالی فرقی نمی‌کند یک نفر در نظرسنجی ٩٠ شرکت کند یا چند‌میلیون نفر. من همیشه حضور ‌میلیونی مردم در نظرسنجی‌های ٩٠ را یک حمایت معنوی از برنامه دیده‌ام. برخلاف خیلی از برنامه‌ها، هزینه ارسال پیامک به ٩٠ شامل هیچ‌گونه ارزش افزوده نمی‌شود و همان هزینه معمولی ارسال یک پیامک ساده است. بازهم تأکید می‌کنم ریالی از این مبلغی که مردم برای اس‌ام‌اس‌هایشان می‌پردازند، به ٩٠ نمی‌رسد». برخلاف بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی، فردوسی‌پور تا به امروز در برابر اینکه برنامه‌اش یک برنامه مشارکتی شود و از حمایت اسپانسر مالی کمک بگیرد، مقاومت کرده است. این در حالی است که در حال حاضر بسیاری از برنامه‌های محبوب تلویزیون مثل «خندوانه» به‌راحتی از اسپانسر بهره می‌برند و کسب درآمد می‌کنند. فردوسی‌پور دراین‌باره می‌گوید: «آنچه برای ما در ٩٠ مهم است، تکریم بینندگان است. در راستای تکریم بینندگان تلاش کردیم برنامه را به صورت مشارکتی تهیه نکنیم».

دراین‌میان سؤالی که برای بینندگان ٩٠ پیش می‌آید، این است در جریان نظرسنجی ٩٠ چه سازوکار مالی‌ای وجود دارد. فردوسی‌پور تأکید کرد تمامی هزینه‌هایی که مردم به خاطر ارسال پیامک به ٩٠ پرداخت می‌کنند (حدود ١٤ تومان) به همان اپراتورهای تلفن‌همراه می‌رسد. بررسی‌ها هم نشان می‌دهد این گفته عادل درست است. سازوکار به این شکل است که اسپانسر نظرسنجی مبلغی را در ازای اینکه در برنامه حدود سه بار نامش آورده شود به صداوسیما پرداخت می‌کند نه به برنامه ٩٠. هزینه برگشت پیامک‌های ارسالی را نیز اسپانسر به شرکت مجری مسابقه پیامکی برنامه پرداخت می‌‌کند. درواقع در این بخش ریالی سود نصیب ٩٠ نمی‌شود و تعداد پیامک‌ها هم تأثیری در این فرایند ندارد. از طرفی هزینه‌ای که صداوسیما به ٩٠ پرداخت می‌کند، دقیقه‌ای است و قرارداد هم در ابتدای فصل بسته می‌شود و اسپانسر برنامه و تعداد پیامک‌ها نقشی در بودجه ٩٠ ندارد.

منتقدان عادل چه کسانی هستند؟

حدود ١٠ سالی است ٩٠ بخش نظرسنجی پیامکی را به برنامه‌اش اضافه کرده است و همیشه هم شرکت‌کنندگان‌ میلیونی داشته، اما مشخص نیست چرا در چند هفته اخیر روی این موضوع انگشت گذاشته‌اند. عادل تأکید دارد ریالی از هزینه هر «اس‌‌ام‌اس» به برنامه‌اش نمی‌رسد. از طرفی باید از افرادی که با این موضوع مخالفند پرسيد چرا ٩٠ باید به اپراتورهای تلفن سود برساند، چه تفاوتی بین برنامه این دوشنبه‌شب با نظرسنجی انتخاب بهترین دفاع راست در هفته قبل وجود داشت؟ در هر دو برنامه‌، میلیون‌ها نفر شرکت کردند و بنا بر گفته فردوسی‌پور، از هیچ‌یک از برنامه‌ها هم ریالی به ٩٠ نرسیده است. جو ایجادشده نشان می‌دهد فردوسی‌پور برخلاف سال‌های قبل در حال حاضر رقیبان زیادی پیشِ‌روی خود می‌بیند. باید رقابت‌های صنفی را انگیزه انتقادهای کنونی دانست. به‌نظر می‌رسد کار برای عادل سخت‌تر از گذشته شده است.


خاک بر سر پرسپولیسی که کاپیتانش نوروزی است

ستاره سایپا مدعی شد یک بوقچی که حالا در صف اول عزاداران هادی نوروزی است، بعد از باخت پرسپولیس مقابل سایپا داد زد خاک بر سر تیمی که کاپیتان آن نوروزی است!

به گزارش خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام ؛، هادی نوروزی که دوست و دشمن گواهی می دهند با اخلاق بود و دنبال حاشیه نبود، حالا دار فانی را وداع گفته و همه از خوبی هایش می گویند.

این وسط یک سری بوقچی هم کاسه داغ تر از آش و دایه دلسوزتر از مادر شده اند و ادعا می کنند فقط آنها نوروزی را دوست داشتند و بقیه برایش اشک تمساح می ریزند.

 اما یکی از ستاره های سایپا درباره این بوقچی حرف هایی می زند که قابل تامل است. وی گفت: «روزی که 2 بر یک پرسپولیس را بردیم، یک بوقچی پرسپولیس در راهروی منتهی به رختکن ورزشگاه آزادی با صدای بلند داد می زد؛ "یعنی ما باید به پیرمردهای سایپا هم ببازیم. چند تا پیرمرد ما را بردند. چون تیم بی عرضه ای هستیم. خاک بر سر پرسپولیس که بدبخت شده و هادی نوروزی کاپیتانش است. وقتی نوروزی و کفشگری می شوند کاپیتان، باید هم حال و روز ما این باشد!»

این بازیکن سایپا افزود: «همان لحظه یکی از همبازیان من سمت این بوقچی رفت و گفت: "خاک بر سر این فوتبال که تو درباره کاپیتان پرسپولیس حرف می زنی! فوتبال را تو به لجن کشیدی! شما بوقچی ها از این و آن پول می گیرید و فضای سکوها را نا امن می کنید و نتیجه اش این می شود که مردم به استادیم نمی آیند."»

جالب است که حالا همین بوقچی در صف اول عزاداران زنده یاد هادی نوروزی است!

زنی که فيلم همسرش را منتشر کرد

اسپوتنیک اعلام کرد: یک زن عربستانی به دلیل انتشار فیلمی از همسر خود در اینترنت، به زندان محکوم شد. این زن فیلمی از ارتباط همسرش با خدمتکار را که بطور مخفیانه با تلفن همراه ضبط کرده بود در شبکه‌های اجتماعی پخش کرد. براساس قوانین عربستان سعودی مجازات این زن یک سال زندان و یا پرداخت جریمه معادل 500هزار ریال عربستان (133هزار و 332 دلار) است.

انتشار این فیلم واکنش‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت. عده‌ای آن را محکوم و عده‌ای از آن حمایت کرده‌اند.

میلیون‌ها مهاجر از کشورهای آفریقایی در عربستان سعودی به عنوان خدمتکار مشغول به کار هستند، که بسیاری از آنها از سوی مردان سعودی مورد آزار و اذیت‌ جنسی قرار می‌گیرند.



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار