معاون دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی از ضرورت پیگیری برنامه‌های پیشگیری از معلولیت در کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۰۸۵۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۳ 05 January 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از مهر شبنم جهانشاد بعد از ظهر چهارشنبه در مراسم دوره آموزشی رصد معلولیت در استان کرمانشاه که با حضور مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: براساس سرشماری سال ۹۰ تنها ۱.۳ درصد آمار معلولان کشور برای ارائه به سازمان بهداشت جهانی اعلام شد.

وی افزود: برنامه ششم توسعه ما را به سمت برنامه رصد معلولیت سوق داده‌ایم اما معلولیتی که با تعریف در سازمان بهداشت جهانی مطابقت داشته باشد یا نزدیک به آن باشد.

معاون دفتر پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی تصریح کرد: از آنجایی که آمارگیری خانه به خانه برای معلولیت ممکن نیست در راستای این طرح پیمایش در دو سطح انجام شد که پرسشگران آموزش دیده با مراجعه به درب منزل افرادی که به صورت خوشه‌های تعیین شده مراجعه و پرسش‌های لازم را تکمیل می‌کنند و افرادی که محدودیت عملکردی داشته‌اند مورد شناسایی و به پزشک ارجاع داده و پزشک با بررسی مستندات نوع معلولیت را تعیین می‌کند.

جهانشاد ادامه داد: اطلاعات معلولان سپس در سامانه ثبت می‌شود و این شیوع شناسی معلولین در سال ۱۴۰۰ در ۱۰ استان کشور که شامل پتانسیل اجرایی باشد و تقریباً محدودهای کشوری تأمین شوند اجرا شده است.

وی بیان کرد: در استان کرمانشاه ۱۳ هزار ۶۰۰ نفر پرسش نامه را تکمیل و مشخص شده است که چند نفر دارای محدودیت عملکردی هستند و برای اینکه علت آسیب آنها مشخص شود به نزد پزشک‌ها ارجاع می‌شوند که دوره اولیه آن در حال برگزاری است.

جهانشاد گفت: متأسفانه دستگاه دیگری از این طرح حمایت به عمل نیاورده و بودجه و اجرای آن با بهزیستی بوده است و هدف از این طرح این است که می‌توانیم با شیوه شناسی معلولین عملکرد بهزیستی و برنامه‌های پیشگیری از معلولیت‌ها و پیشگیری از آسیب‌ها را مورد ارزیابی دقیق قرار دهیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار