رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه از اجرای آزمایشی سرشماری "ثبتی مبنا" در شهر هرسین خبر داد و افزود: اجرای این طرح مقدمه‌ای برای برگزاری سرشماری سال ۱۴۰۵ بصورت "ثبتی مبنا" است.
کد خبر: ۱۰۸۸۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶ 21 January 2023

بهئ گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا حسن نوروزی با اشاره به اجرای هر ۱۰ سال یکبار سرشماری در کشور توسط مرکز آمار ایران گفت: بر اساس قانون، جمعیت کشور باید هر ۱۰ سال یکبار سرشماری شود و بر این اساس سال ۱۴۰۵ باید سرشماری در کشور صورت گیرد.

وی با اشاره به تفاوت برگزاری سرشماری سال ۱۴۰۵ گفت: قرار بر این است که این سرشماری بصورت الکترونیکی و "ثبتی مبنا" باشد، به نحوی که افراد خودشان اطلاعات را وارد سامانه کنند.

نوروزی خاطرنشان کرد: هدف از سرشماری این است که در کنار اطلاع از جمعیت کشور، به این نتیجه برسیم که چه تعداد در هر استان یا شهر و یا یک روستا زندگی می کنند، به عبارتی هدف اصلی از سرشماری این است که جمعیت را در محدوده های جغرافیایی مختلف در کشور بسنجیم، وگرنه آمار جمعیت کشور بر اساس آمار ثبت احوال بطور تقریبی مشخص است.

وی افزود: بر همین اساس سامانه‌ای به آدرس http://www.ncr.ir/changeAdress تعریف شده که افراد با کد ملی وارد آن شده و فقط آدرس و کد پستی و اطلاعات اولیه مانند نام و نام خانوادگی، جنسیت، تاریخ تولد و ... خود را در آن ثبت می‌کنند، با انجام این کار متوجه می شویم که فرد با این کد ملی در کدام منطقه کشور زندگی می کند.

نوروزی گفت: با توجه به کدملی مابقی اطلاعات فرد از طریق سامانه سایر دستگاه ها به راحتی به دست می آید، بطور مثال اینکه فرد چه تحصیلاتی دارد، به راحتی از طریق کد ملی فرد توسط آموزش و پرورش و وزارت علوم مشخص می شود، بنابراین نیازی به وارد کردن این اطلاعات توسط افراد نیست.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه گفت: در اجرای این طرح افراد باید کُد پستی را وارد کنند و افرادی که کُد پستی ندارند می توانند به دو سایت www.GNAF.POST.IR یا www.GNAF۲.POST.IR مراجعه کرده و در یک سایت با استفاده از آدرس و در سایت دیگر با استفاده از نقشه محل زندگی خود را تعیین کرده و کُد پستی دریافت کنند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه گفت: این نحوه انجام سرشماری "ثبتی مبنا" است و سال گذشته در پنج استان بصورت آزمایشی اجرا شده و قرار است هر ساله تا سال ۱۴۰۴ اجرای آن در استانها و شهرهای مختلف استمرار یابد تا مشکلات احتمالی آن مشخص شده و قبل از سرشماری اصلی رفع شود.

وی افزود: امسال هم این طرح در تمام استانها بصورت آزمایشی اجرایی شده و در هر استان در یک محدوده خاص اجرای آن در دستور کار قرار گرفته است.

نوروزی از برگزاری آزمایشی این طرح در شهر هرسین خبر داد و افزود: در استان این طرح فقط در محدوده شهر هرسین اجرایی شده و قرار بود اجرای آن به مدت یک ماه در دی ماه باشد که بنابه دلایلی اجرای آن تمدید و تا ۱۰ بهمن ادامه دارد.

نوروزی در ادامه در خصوص اینکه اگر برخی افراد نتوانند اطلاعات را به هر دلیلی وارد سامانه کنند، گفت: اجرای آزمایشی طرح برای این است که چنین اشکالاتی احصا شود و بتوانیم آنها را در طرح اصلی مرتفع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: جمعیت حدودی هر استان و شهری تا حدی مشخص است و میزان مشارکت مردم در مرحله آزمایشی طرح نشان می دهد که این طرح تا چه حد به نتیجه دلخواه رسیده است و اگر مشارکت کم باشد باید به دنبال راهکارهای دیگر برای افزایش مشارکت باشیم. بطور مثال می توان از الزامات قانونی استفاده کرد، به این نحو که کسانی خدمات دریافت کنند که در این سایت گواهی تاییده کُد پستی دریافت کنند.

وی در پایان اجرای این طرح را موجب صرفه جویی صدها میلیارد تومانی در اجرای طرح سرشماری عنوان کرد و افزود: از طرف دیگر اطلاعات با سرعت و دقت بیشتر در این نوع سرشماری به دست می‌آید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار