رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرمانشاه با بیان آنکه هنوز با وجود بارش‌های خوب چند وقت اخیر آب به تالاب هشیلان برنگشته، گفت: حتی اگر آب وارد تالاب شود، با توجه به شرایط خشکسالی و افزایش مصرفی که با آن مواجهیم، دوام چندانی نخواهد داشت.
کد خبر: ۱۰۹۳۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲ 20 February 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا محمدحسین فلاحتی وضعیت کنونی تالاب هشیلان را اسفناک دانست و افزود: حتی بارش‌های اخیر نیز باعث بازگشت آب به هشیلان نشده و تنها به اندازه چند تانکر آب راکد در سراب سبزعلی وجود دارد.

وی ادامه داد: اکنون سراب سبزعلی به عنوان منبع تامین آب هشیلان دبی خاصی ندارد و مقداری آب به اندازه حیات زیستمندان در آن وجود دارد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرمانشاه درباره چرایی خشک ماندن این تالاب حتی با وجود بارش‌های اخیر نیز اظهار کرد: از یک سو برداشت از منابع آب زیرزمینی آنقدر زیاد بوده که تغذیه آبخوان‌ها و جوشش سراب به تاخیر افتاده و از سوی دیگر آب شدن برف ارتفاعات که منبع تغذیه سراب است نیز به زمان نیاز دارد.

فلاحتی پیش بینی کرد وضعیت تالاب از نیمه اسفند بهتر شود و گفت: حتی اگر آب به هشیلان برگردد داوم چندانی نخواهد داشت، زیرا میزان برداشت از چاه‌های مجاز و غیرمجاز اطراف آن بالا است.

وی از پیگیری برای برگزاری نشستی با دستگاه‌های ذیربط از جمله جهاد کشاورزی، امور آب و ... برای مدیریت این تالاب در فصل گرمای آتی خبر داد و عنوان کرد: به دنبال آن هستیم که هم با چاه‌های غیرمجاز اطراف تالاب برخورد شود  و هم برای چاه‌های مجاز کنتور هوشمند در نظر گرفته شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرمانشاه همچنین از پیگیری برای در نظر گرفتن حق آبه‌ای برای تالاب هشیلان یا از محل سد گاوشان یا رودخانه رازآور خبر داد.

فلاحتی تاکید کرد: خشک شدن تالاب هشیلان در فصل گرما خطر آتش‌سوزی در این تالاب را جدی می‌کند.

وی در خصوص اینکه آیا امکان تبدیل این تالاب به کانون ریزگردها در صورت خشک شدن آن وجود دارد، نیز گفت: از آنجایی که هنوز این تالاب دارای پوشش گیاهی بوده که در خاک ریشه دارند، تبدیل شدن آن به کانون ریزگردها چند سال زمان می‌برد.

هشیلان تالابی منحصر به فرد و متشکل از ۱۱۰ جزیره در شهرستان کرمانشاه است که امسال برای سومین بار به طور کامل خشک شد. این تالاب پیش از این در سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۹۴ هم خشک شده بود و حتی یک بار هم وقوع آتش‌سوزی را پشت سر گذاشت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار