مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان گفت: روستاها به عنوان کانون تولید نقش استراتژی در اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی ایفا می کنند.
کد خبر: ۱۰۹۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵ 12 October 2015
 مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان گفت: روستاها به عنوان کانون تولید نقش استراتژی در اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی ایفا می کنند.

حسن ظفری افزود: توجه هر چه بیشتر به روستاها موجب تقویت اشتغال درون زا در داخل روستا می شود که یکی از تبعات مثبت آن می تواند جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر باشد.

وی اضافه کرد: این امر موجب حرکت و پویایی در روستا شده و علاوه بر رونق اقتصادی در روستاها اثرات مطلوب آن متوجه شهرها و کل کشور می شود.

ظفری ادامه داد: چنانچه روستاها به عنوان کانون تولید نقش خود را خوب ایفا کنند و با توجه به رهنمود های رهبر معظم انقلاب در مباحث اقتصاد مقاومتی ورود پیدا کنند تاثیر آن بر کل کشور بسیار محسوس بوده و موجب پیشرفتهای چشمگیری در تولید می شود که با زایش درونی، خود باوری، اتکا به پتانسیل ها و ظرفیت های داخلی و ایجاد امنیت اجتماعی این مهم قابل اجرا است.

وی اظهار کرد: تسهیلات بسیار خوبی در زمینه های مختلف برای روستاییان در نظر گرفته شده که اخذ تسهیلات 150 میلیون ریالی بنیاد مسکن برای نوسازی و بهسازی مسکن های روستایی یکی از این موارد است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان گفت: روستاییان می توانند با دریافت این تسهیلات و ساخت واحدهای مقاوم در برابر حوادث غیر مترقبه و بلایای طبیعی ایمنی خود و خانواده خود را تضمین کنند.

ظفری اضافه کرد: روستاییان با استفاده از تسهیلاتی که سایر دستگاهها به منظور انجام کارهای اقتصادی و تولیدی پرداخت می کنند، می توانند کارآفرینی و تولید را به روستاها آورده و در راستای اقتصاد مقاومتی و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی پویایی ، شادابی و نشاط را در روستا ایجاد کرده و سیر تکاملی اقتصاد مقاومتی را بپیمایند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان گفت: یکی از این ظرفیتهای قابل ملاحظه در کشور نقش آفرینی روستاییان است به طوری که اکنون بخش عمده ای از تولیدات داخلی از جمله کشاورزی بر دوش این قشر پر تلاش قرار دارد.

ظفری افزود: اگر بازار خوب کسب و کار خانگی برای روستاییان فراهم شود از این ظرفیت ها به ویژه در زمینه توسعه صنایع تبدیلی، پرداخت تسهیلات ارزان و کسب و کار خانگی در روستاها حمایت شود به طور یقین وابسته نبودن به درآمد های نفتی نیز دور از انتظار نخواهد بود.

ظفری گفت: بهسازی روستاها و نوسازی مسکن های روستایی و همچنین اعطای اسناد مالکیت به روستاییان در کنار کارآفرینی و اقتصاد رونق یافته در روستا می تواند حتی مهاجرت معکوس را نیز به دنبال داشته باشد و نه تنها از مهاجرت به شهرها جلوگیری می شود بلکه با به حرکت درآوردن چرخ تولید کسانی هم که از قبل به شهرها مهاجرت کردند دوباره به روستا بازگشته و در زمینه تولید مشغول به کار می شوند.

مدیر کل بنیاد مسکن ابراز امیدواری کرد: اگر منابع مالی اجرای بهسازی در روستاها تامین شود و اعتبارات لازم تخصیص پیدا کند بنیاد مسکن با تمام توان این آمادگی را دارد تا در عرصه عمران و آبادانی روستاها نهایت تلاش را انجام دهد.

ظفری افزود: به طور یقین فقط بهسازی روستا و نوسازی واحدهای مسکونی به تنهایی نمی تواند مطالبات روستاییان را پاسخگو باشد بلکه رفع مشکل آب شرب و اشتغال و رونق اقتصادی در روستا در کنار خدمات بنیاد مسکن می تواند در استراتژی اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی نقش مهمی را ایفا کند.

وی ادامه داد: روستا یک واحد اقتصادی است و اگر بخواهیم نمونه های موفقی شکل بگیرد نیازمند الگو سازی هستیم و اجرای طرح های پایلوت در مناطق مستعد کشور ضروری است.

وی اضافه کرد: مهمترین هدف از اجرای طرح های توسعه ای در روستاها توان افزایی روستاییان در مسایل اقتصادی است زیرا بسیاری از مناطق روستایی کشورمان دارای ظرفیت های بسیار ارزشمندی هستند که اگر به کار گرفته شوند می توانند در تحول اقتصادی نقش آفرین باشند.

مدیر کل بنیاد مسکن گفت: هر چه اقتصاد روستا پویا تر و شکوفا تر باشد فرایند توسعه و پیشرفت آن کشور مناسب تر خواهد بود و به همین علت است که در برنامه های توسعه محور اغلب کشور ها، روستا ها از ارکان مهم در توسعه پایدار بشمار می آیند.

ظفری افزود: اگر به برنامه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی در روستا ها توجه جدی شود مهاجرت معکوس از شهر ها به روستا ها شکل خواهد گرفت و نکته مهم اینکه برنامه های جامع توسعه روستایی باید با رویکرد علمی و کار شناسی در دستور کار قرار گیرد.

بر اساس سرشماری سال 90 در استان همدان 174 هزار واحد مسکن روستایی شناسایی شده است که در این واحدها 199 هزار خانوار زندگی می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار