مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمانشاه از برطرف شدن مشکل تأمین زمین در طرح نهضت ملی مسکن خبر داد.
کد خبر: ۱۱۰۰۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹ 10 April 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از تسنیم شمس الله خدادادی در نشست خبری که امروز در بنیاد مسکن استان برگزار شد اظهار داشت: در نهضت ملی مسکن دولت متعهد شد سالانه یک میلیون مسکن تحویل مردم دهد که تأمین زمین با مشکل مواجه شد اما در استان کرمانشاه این مشکل برطرف شده است.

وی با بیان اینکه سهمیه بنیاد مسکن در طرح سالانه 10 هزار واحد است که زمین برای آن تأمین شده است عنوان کرد: 3000 واحد در بخش روستایی محقق شده است.

خدادادی با اشاره به اینکه در مجموع 40 هزار نفر برای این طرح متقاضی داشتیم که از این تعداد 12 هزار نفر تأیید نهایی شدند گفت: 2000 متقاضی در گیلانغرب و روانسر باقی مانده‌اند و مابقی پوشش داده شده‌اند. 

وی افزود: تسهیلات این طرح در مرکز استان 400 میلیون تومان، در سایر شهرستان‌ها 300 میلیون و در روستاها 200 میلیون تومان است که نرخ سود بانکی در شهرها 18 درصد و در روستاها پنج درصد است.

خدادادی بیان کرد: به تناسب زمین، نوع پروژه‌ها تعریف می‌شود و چنانچه در شهرستانی زمین کافی باشد در قالب واحد‌های یک و دو طبقه و در صورت کمبود زمین به صورت طبقات بیشتر ساخته می‌شود. 

وی گفت: مشاور بنیاد مسکن برای تهیه طرح و نقشه کمک می‌کند و تا پایان سال گذشته برای 5000 واحد طرح تهیه و به تصویب کمیسیون ماده پنج رسیده است.

خدادادی با بیان اینکه هزینه ساخت هر مترمربع در این پروژه حداقل 9 میلیون تومان است افزود: متقاضی باید سهم آورده را تأمین کند که در هر مرحله 40 میلیون تومان دریافت می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمانشاه با اشاره به اینکه اکنون ساخت 9122 واحد در دست اقدام است بیان کرد: پروژه‌های روانسر، سنقر و کلیایی، صحنه و گیلانغرب پیشرفت قابل توجهی داشته است‌.

خدادادی با بیان اینکه حداقل 24 ماه برای ساخت این واحدها زمان نیاز است گفت: پیش‌بینی می‌شود تا 6 ماه آینده تمام واحدها به مرحله اجرایی برسند و اکنون در گیلانغرب و ‌روانسر مشکل تأمین زمین وجود دارد. 

وی با اشاره به اینکه کرمانشاه رتبه اول کشور را در زمینه مقاوم‌سازی دارد و بیش از 72 درصد واحد‌های مسکونی روستایی مقاوم هستند گفت: برای مابقی نیز در حال پیگیری هستیم که تا 1410 مابقی روستاها نیز به سرانجام برساند و تمام روستاها ایمن شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمانشاه افزود: سهمیه سال گذشته 3000 واحد بود که تاکنون 2500 واحد ابلاغ شده و 70 درصد کار اجرایی و انعقاد بانک‌ها انجام شده و تا پایان اردیبهشت تمام موارد اجرایی می‌شوند.

خدادادی با بیان اینکه تسهیلات مقاوم‌سازی 200 میلیون تومان با نرخ سود پنج درصد، تنفس سه ساله و بازپرداخت 17 ساله است گفت: تسهیلات سال 1402 نیز تغییر نکرده و 200 میلیون تومان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه 2532 روستا در استان دارای سکنه هستند که از این تعداد 1715 روستا بالای 20 خانوار هستند و 100 درصد تهیه طرح هادی برای آن‌ها انجام شده است عنوان کرد: طرح هادی در 58 درصد روستاها اجرا شده که یک درصد از میانگین کشوری بیشتر است.

خدادادی با بیان اینکه در سال گذشته 160 روستا طرح هادی اجرا شده که 10 برابر سال قبل از آن است گفت: برای سال 1402 نیز برنامه‌ریزی شده که بیش از 160 روستا اجرا شود و برای این اقدام 102 میلیارد تومان قیر جذب شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمانشاه با اشاره به اینکه طرح هادی بسیاری از روستاها نیازمند بازنگری است افزود: مهاجرت به سمت روستاها افزایش یافته و سال گذشته 180 روستا بازنگری شد که 20 روستا بیشتر از برنامه بود و برنامه و سیاست کلی این است که سالانه 10 درصد روستاها در طرح بازنگری قرار بگیرند.

خدادادی بیان کرد: در مجموع 790 روستا نیاز به بازنگری دارد و حدود پنج سال می‌توان آن را به اتمام رساند که در این صورت در این زمینه به روز خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه 85 هزار واحد روستایی سند دارند گفت: 118 هزار و 781 واحد مسکونی در استان وجود دارد که حدود 72 درصد دارای سند هستند و می‌توانند تسهیلات دریافت کنند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار