مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه گفت: میزان بارندگی‌های به ثبت رسیده در سال زراعی جاری در منطقه گرمسیری سومار این استان در مقایسه با سال زراعی گذشته حدود سه برابر افزایش نشان می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۰۳۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳ 01 May 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «سعید قاسمی» افزود: در سال زراعی جاری ۳۸۴ میلی متر بارندگی در سومار به وقوع پیوسته است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته تنها ۹۸ میلی متر بود.

وی با بیان اینکه بارش ها در این منطقه در مقایسه با دوره بلند مدت سالانه (۲۴۶ میلی متر) نیز ۵۶ درصد افزایش یافته است یادآور شد: سومار در مجموع بیشترین درصد افزایش بارندگی ها را در مقایسه با پارسال در استان کرمانشاه در میان دیگر شهرستان ها به خود اختصاص داده است.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه اضافه کرد: بررسی آمار بارندگی ها نشان می دهد پس از سومار، اسلام آباد با ۹۹، قصرشیرین با ۹۷، حمیل با ۹۰ و ماهیدشت با ۷۳ درصد بیشترین درصد افزایش بارندگی را در مقایسه با سال زراعی گذشته در استان داشته اند.

شهرستان پاوه با ۷۳۱ میلی متر، دارای بیشترین میزان بارندگی در سال زراعی جاری در استان کرمانشاه استقاسمی، با بیان اینکه در سال زراعی جاری شهرستان پاوه رتبه نخست میزان بارندگی ها را با ۷۳۱ میلیمتر به خود اختصاص داده است افزود: پس از پاوه، جوانرود با ۵۶۰، ثلاث با ۵۴۱، کرند غرب با ۵۲۵ و گواور با ۵۲۴ میلی متر در رتبه های بعدی قرار دارند.

کنگاور و سنقر کم بارش ترین نقاط استان

وی ادامه داد: همچنین در سال زراعی جاری، کنگاور و سنقر هر دو با ۲۷۵ میلی متر کمترین میزان بارش را در استان داشته اند و پس از آنها هرسین با ۳۰۷ و ماهیدشت با ۳۳۹ در رده های بعدی کم بارش ترین مناطق استان قرار دارند.

قاسمی میانگین بارش ها در سال زراعی جاری در استان را نیز ۴۰۷ میلی متر اعلام کرد و گفت: این میزان بارش در مقایسه با سال زراعی گذشته ۵۶ درصد افزایش و نسبت به دوره بلندمدت سالانه ۶ درصد کاهش نشان می دهد.

افزایش ۵۴ درصدی بارش‌ها در شهرستان کرمانشاه

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه یادآور شد: در شهرستان کرمانشاه نیز در سال زراعی جاری ۳۶۸ میلی متر بارندگی به ثبت رسید که در مقایسه با سال زراعی گذشته ۵۴ درصد و نسبت به دوره بلند مدت سالانه هشت درصد کاهش نشان می دهد.

در حال حاضر در سطح استان ۱۲ ایستگاه سینوپتیک، یک ایستگاه فرودگاهی و جوبالا، ۱۲ ایستگاه خودکار، یک ایستگاه تحقیقات کشاورزی، ۹۲ ایستگاه باران سنجی، چهار ایستگاه اقلیم شناسی، یک ایستگاه رادار هواشناسی، ۱۶ ایستگاه تبخیر سنجی و ۱۰ تشعشع سنجی دیجیتال در حال فعالیت است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار