رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان کرمانشاه گفت : تالاب هشیلان به عنوان یکی از مهمترین منابع آبی فعلا وضعیت خوبی دارد.
کد خبر: ۱۱۱۳۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴ 04 July 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان محمد حسین فلاحتی رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان کرمانشاه با اشاره به آخرین وضعیت منابع آبی کرمانشاه با شروع فصل تابستان، گفت : تالاب هشیلان به عنوان یکی از مهمترین منابع آبی فعلا وضعیت خوبی دارد و بیش از نصف تالاب از آب پر است، وضعیت فعلی "سراب نیلوفر" نیز رضایت‌بخش است.

محمد حسین فلاحتی ادامه داد: دبی سراب "سبزعلی" به عنوان منبع تامین آب هشیلان اگرچه نصف میانگین بلندمدت است، اما نسبت به سال گذشته وضعیت خیلی بهتری دارد.

به گفته رئیس محیط زیست شهرستان کرمانشاه، با وجود شرایط مساعد این تالاب، احتمال خشک شدن آن در فصل گرمای پیش رو حدود ۹۰ درصد است و خشک شدن به احتمال زیاد در اواخر مرداد و یا اوایل شهریور رخ خواهد داد.

فلاحتی از تاثیر برداشت از چاه‌های اطراف تالاب هشیلان بر خشک شدن آن نیز یاد کرد و افزود: چنانچه امور آب و جهاد کشاورزی همکاری مناسبی برای مدیریت برداشت از چاه‌ها داشته باشند، این احتمال وجود دارد که روند خشک شدن هشیلان به تعویق بیفتد.

وی درباره اختصاص آب از سد گاوشان به تالاب هشیلان مانند آنچه که چند سال قبل انجام شد عنوان کرد: علی رغم مکاتبات فراوانی که شد، اما در شرایط فعلی تامین آب شرب اولویت اصلی سد گاوشان است و حق آبه‌ای برای تالاب هشیلان ندارد. چنانچه سراب خشک شود مجبوریم مانند سال گذشته و با هدف حفظ حیات زیستمندان تالاب، آبرسانی را با تانکر انجام دهیم.

رئیس محیط زیست شهرستان کرمانشاه وضعیت فعلی "سراب نیلوفر" را نیز رضایت بخش ارزیابی و اظهار کرد: البته احتمال خشک شدن این سراب نیز زیاد است و معمولا سراب نیلوفر قبل از هشیلان خشک شده و خشکی آن زنگ خطری برای هشیلان به حساب می‌آید.

فلاحتی تاکید کرد: در زمینه سایر منابع آبی از جمله چشمه‌های متعددی که در ارتفاعات داریم و عمدتا نیز منبع تامین آب حیات وحش هستند، به تدریج شاهد کاهش دبی این چشمه‌ها هم هستیم که در صورت خشک شدن آن‌ها آبرسانی دستی به حیات وحش از طریق پر کردن آبشخور‌های آن‌ها صورت خواهد گرفت.

وی معتقد است، در مجموع با توجه به بارش‌های خوبی که امسال داشتیم وضعیت منابع آبی نسبت به مدت مشابه سال قبل بهتر است، اما به دلیل خشکسالی‌های پیاپی چند سال، احتمال خشک شدن بسیاری از آن‌ها همچنان زیاد است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار