مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه برآورد کرد، امسال بالغ بر ۱۸ هزار تن گردو در باغات استان تولید شود.
کد خبر: ۱۱۲۴۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲ 05 September 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا رحمان فیض‌قربانی سطح باغات گردو استان را ۹۳۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: عمده باغات استان بارورند.

فیض‌قربانی متوسط عملکرد باغات گردوی استان را ۲.۲ تن گردوی خشک در هکتار دانست و گفت: برآورد می‌شود امسال ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن گردو در استان تولید شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه عمده ارقام باغات گردوی استان از نوع محلی و تویسرکان هستند، گفت: در سنوات گذشته توسعه باغات گردو در استان با استفاده از ارقام تجاری جدید مثل "هارتلی"، "چندلر"، "لارا" و "جمال" در اولویت قرار گرفته است.

فیض‌قربانی ادامه داد: در جهت سازگاری با مناطق مختلف تلاش کرده‌ایم تا ژنوتیپ‌های برتر گردو در هر منطقه را شناسایی کرده و  کشت آنها را در اولویت توسعه باغات گردو قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در همه شهرستانهای استان کرمانشاه بجز شهرستان قصرشیرین باغات گردو داریم، اضافه کرد: شهرستان‌های صحنه، پاوه و دالاهو بیشترین باغات گردوی استان را دارند.

فیض‌قربانی با بیان اینکه گردوی تولیدی در شهرستان‌های سردسیر و کوهستانی استان کیفیت بالاتری نسبت به گردوی تولیدی در دیگر باغات استان دارند، گفت: با توجه به اینکه دمای بالای هوا کیفیت محصول تولیدی در باغات گردو را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گردوی تولیدی در باغات مناطق کوهستانی و سردسیر استان کیفیت بالاتری دارند.

وی با بیان اینکه برداشت گردو در شهرستانهای معتدل استان شروع شده، گفت: برداشت محصول در باغات گردوی این استان تا حدود یک ماه دیگر ادامه پیدا خواهد کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار