مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه از نیاز آبی حدود پنج هزار لیتر در ثانیه‌ای شهر کرمانشاه در پیک مصرف یاد کرد و گفت: در پیک مصرف نزدیک به ۸۰۰ لیتر در ثانیه کمبود آب داریم.
کد خبر: ۱۱۲۹۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵ 04 October 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا دکتر رضا داوودی، با اشاره به وضعیت منابع تامین آب کرمانشاه اظهار کرد: حدود ۷۰ درصد منابع تامین آب کرمانشاه از منابع زیرزمینی و تنها ۳۰ درصد آن از منابع سطحی است که این ۳۰ درصد نیز عمدتا مربوط به تامین آب شهر کرمانشاه از سد گاوشان می‌باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه از سد گاوشان به عنوان یکی از منابع تامین آب شهر کرمانشاه یاد کرد که میزان دریافت از آن متغیر و بین ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ لیتر در ثانیه است و افزود: چنانچه کارهای تصفیه‌خانه آب طرح آبرسانی بلندمدت شهر کرمانشاه از سد گاوشان که توسط آب منطقه‌ای در حال انجام است نهایی شود، می‌توانیم تا ۲۶۰۰ لیتر در ثانیه نیز از گاوشان آب دریافت کنیم که بخش زیادی از مشکلات آبی شهر کرمانشاه را حل خواهد کرد.

داوودی از سراب قنبر، چاه‌های ده پهن و میان دربند و سایر چاه‌های پراکنده سطح شهر، قنات روزان و ... نیز به عنوان دیگر منابع تامین آب شهر کرمانشاه یاد کرد که اکثر آنها دچار افت دبی شده اند و اضافه کرد: زمانی دبی سراب قنبر ۳۰۰ تا ۴۰۰ لیتر در ثانیه بود که اکنون این میزان به ۶۰ تا ۷۰ لیتر در ثانیه رسیده است.

به گفته این مسئول، در مجموع از منابع مختلف نزدیک به ۴۲۰۰۰ لیتر در ثانیه آب برای شهر کرمانشاه تامین می‌شود که در پیک مصرف و بدون احتساب کمبود مخازن، حدود ۸۰۰ لیتر در ثانیه با نیاز آبی شهر فاصله داریم.

با وجود مشکلات، تابستان خوبی را پشت سر گذاشتیم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه گفت: با وجود همه مشکلاتی که در تامین آب داریم، اما تابستان امسال یکی از بهترین تابستان‌ها از نظر تامین آب بود و اگرچه نمی‌توان گفت که هیچ مشکلی وجود نداشت، اما وضعیت نسبت به سنوات گذشته بسیار بهتر بود.

داوودی با بیان اینکه برای پایداری آب شهر کرمانشاه دو کار اساسی به صورت همزمان انجام شد، این دو کار را شامل تامین آب بیشتر از منابع مختلف و در کنار آن توزیع متعادل تر با تکمیل خطوط بین مخازن عنوان کرد.

وی از سه نقطه اصلی شهر کرمانشاه یاد کرد که همواره دچار بیشترین مشکل بوده و این سه نقطه را شامل جنوب غربی شهر کرمانشاه( از جمله محلات خیام، سعدی، بهار، منزه، زیباشهر، صدار، متخصصین و ژاندارمری)، شمال شرقی شهر (ظفر، دانش و تلاش) و برخی نقاط جنوب شرقی عنوان کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه، امسال مشکلات این سه نقطه تا حدود زیادی مرتفع شد، اما هنوز هم مشکلاتی خصوصا در منطقه جنوب غربی شهر وجود دارد.

داووی با بیان اینکه در سنوات گذشته در برخی از این نقاط چندین ساعت در طول روز قطعی آب داشتیم و شب‌ها نیز از ساعت ۲۱ تا نزدیک صبح قطع آب رخ می‌داد، افزود: تابستان امسال در این نقاط در طول روز قطعی نداشتیم و قطعی شبانه نیز به ۲۴ بامداد تا پنج صبح کاهش یافت.

وی افزود: این قطعی نیز به این دلیل اعمال می‌شود که دچار کمبود مخزن هستیم و ناچاریم در ساعاتی از شب که مصرف کم است و فشار چندانی به مردم وارد نمی‌شود، مخازن را بسته نگه داریم که فشار آب برای طول روز مناسب باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه ابراز امیدواری کرد در فصل سرما دیگر نیاز چندانی به بستن شبانه مخازن نباشد یا بتوان ساعات بستن آن را تا حد امکان کاهش داد.

کمبود ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ مترمکعبی مخازن شهر کرمانشاه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه از مشکل کمبود مخزن نیز به عنوان یکی از چالش‌های مهم پیش روی توزیع آب در شهر کرمانشاه یاد کرد و با اشاره به نیاز شهر به ۲۵۰ هزار مترمکعب مخزن، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۲۶ هزار و ۵۰۰ مترمکعب مخزن داریم و  کمبود مخازن شهر نیز حدود ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ مترمکعب است.

داوودی ساخت مخازن را بر عهده شرکت آب منطقه‌ای دانست و خاطرنشان کرد: اکنون مخازن ۲۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعبی چمن، ۱۰ هزار مترمکعبی معلم و مخازن دیگری توسط شرکت آب منطقه‌ای در دست احداث است و ما نیز مخزن پنج هزار مترمکعبی تلاش را اجرا کردیم.

وی با بیان اینکه تا زمان احداث این مخازن خود مشترکین خصوصا در ساختمان‌های بلندمرتبه که دچار افت فشار هستند می توانند مخزن تعبیه کنند، افزود: این کار کمک می‌کند تا حدودی از فشار کمبود مخازن کاسته شود.

داوودی توصیه کرد، مشترکین از برقراری پمپ به صورت مستقیم بر روی شبکه خودداری کنند و با بیان اینکه این امر تخلف بوده و جریمه و پیگیری قضایی به همراه خواهد داشت، گفت: توصیه ما این است که مشترکان از پمپ و مخزن به صورت همزمان استفاده کنند تا فشار آب برای آنها متعادل شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار