مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه از نظر ریسک رخداد زلزله در منطقه با خطر بالا قرار دارد، گفت: معمولا هر فصل بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ زلزله در گسترده استان رخ می‌دهد که عمده آنها را مردم احساس نمی‌کنند.
کد خبر: ۱۱۳۱۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳ 11 October 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا فرهاد فروزی در آستانه روز ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی(۲۰ مهر)، با اشاره به موقعیت جغرافیایی کرمانشاه که در محدوده گسل فعال زاگرس واقع شده، افزود: از همین رو از نظر احتمال وقوع زلزله‌های بزرگ و کوچک جزو استان‌های با احتمال ریسک بالا هستیم.

وی ادامه داد: بخش مهم و خطرزای اصلی گسل زاگرس با عنوان "گسل عهد حاضر زاگرس" در کرمانشاه واقع شده که در سنوات اخیر زلزله‌های بزرگ حاصل از آن را شاهد بوده ایم و با توجه به حرکت صفحه عربستان به سمت فلات ایران، احتمال رخدادهای بیشتر زلزله‌ای در منطقه ما وجود دارد.

مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه با بیان اینکه ویژگی گسل زاگرس که در منطقه ما واقع شده رخدادهای لرزه‌ای زیاد با قدرت کم است، تاکید کرد: همین امر باعث شده خُرد لرزه‌ها در نقاط مختلف استان زیاد باشد.

فروزی با بیان اینکه معمولا هر فصل بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ زلزله در گستره استان کرمانشاه رخ می‌دهد، یادآور شد: حدود ۹۰ درصد این لرزه‌ها توسط مردم حس نمی‌شود و تنها توسط دستگاه‌های لرزه‌نگاری ثبت و پردازش می‌گردد.

وی با بیان اینکه عمده لرزه‌ها مربوط به اطراف سرپل ذهاب، قصرشیرین، گهواره و صحنه است، خاطرنشان کرد: بیشترین لرزه‌خیزی استان نیز از نظر زلزله‌های با بزرگی بین چهار تا پنج ریشتر در محدوده سرپل ذهاب به سمت ازگله رخ می دهد.

مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه ویژگی اصلی زلزله را غیرقابل پیش بینی بودن آن از لحاظ زمان دقیق، بزرگی و محل وقوع دانست و گفت: تاکنون با دانش بشری امکان تعیین دقیق آنها وجود نداشته است.

فروزی مهمترین راهکار برای کاهش اثرات رخداد زلزله را ایمنی در برابر زلزله اعلام کرد و یادآور شد: وقتی سازه‌ها در برابر زلزله‌های بزرگ مقاوم باشند و ایمن سازی و مقاوم سازی در ساخت و سازها مد نظر قرار گیرد، نگرانی درخصوص زلزله نیز کاهش خواهد یافت.

وی اظهار کرد: لازم است رعایت آیین‌نامه‌های ایمنی ساخت و ساز از سوی دستگاه‌های مربوطه از جمله نظام مهندسی ساختمان، شهرداری و راه و شهرسازی با جدیت دنبال شود و خود سازندگان نیز ایمنی سازه‌ها را مد نظر قرار دهند.

مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه یکی دیگر از مواردی که به پیش آگاهی در برابر زلزله کمک می‌کند را بررسی رفتار گسل‌ها از طریق ثبت و پردازش مستمر خردلرزه‌ها دانست و تاکید کرد: تغییر در رفتار خردلرزه‌ها می‌تواند بیانگر احتمال وقوع یک رخداد زلزله‌ای باشد که در صورت اطلاع از این موضوع، شبکه لرزه‌نگاری قطعا دستگاه‌های مربوطه خصوصا مدیریت بحران را در جریان می‌گذارد تا اقدامات و اطلاع رسانی‌های لازم انجام شود.

فروزی از فعالیت شش ایستگاه لرزه‌نگاری فعال در استان کرمانشاه خبر داد و با بیان اینکه در استان‌های غرب کشور حدود ۱۵ ایستگاه فعال رخدادهای لرزه‌ای را ثبت و پردازش می‌کند، عنوان کرد: برای پوشش همه چشمه‌های لرزه‌زای کرمانشاه در مجموع نیازمند ۱۳ ایستگاه هستیم.

وی از برنامه ریزی برای توسعه ایستگاه‌های لرزه نگاری استان یاد و ابراز امیدواری کرد به زودی شاهد افزایش تعداد این ایستگاه‌ها باشیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار