مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت : می‌توان تا سال آینده ۷۷ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده در سال را جهت استفاده در اختیار صنایع استان قرار داد.
کد خبر: ۱۱۳۲۵۶۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۶ 18 October 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان رضا داوودی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به وضعیت نامناسب منابع آبی و لزوم جایگزینی آب مورد استفاده در صنایع با پساب تصفیه شده، گفت : ظرفیت‌های خوبی برای تامین پساب مورد نیاز صنایع در کرمانشاه وجود دارد.

وی از وجود ۱۰ تصفیه‌خانه فعال فاضلاب در استان در شهر‌های قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب، اسلام آبادغرب، کنگاور، هرسین، کرمانشاه، پاوه و بیستون خبر داد و عنوان کرد: ظرفیت تصفیه‌خانه‌های موجود تولید ۴۱.۳ میلیون مترمکعب پساب در سال است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه از در دست اجرا بودن هشت تصفیه‌خانه فاضلاب دیگر در استان از جمله در روانسر، سنقر، صحنه، سرمرست، کرندغرب، جوانرود و کرمانشاه نیز یاد کرد که ظرفیت این تصفیه‌خانه‌ها نیز در مجموع ۳۶ میلیون مترمکعب در سال است.

داوودی با بیان اینکه تعدادی از این تصفیه‌خانه‌ها امسال و تعدادی دیگر در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد، خاطرنشان کرد: تا پایان سال آینده امکان استفاده از پساب خروجی این تصفیه‌خانه‌های فاضلاب برای صنایع در نقاط مختلف استان وجود دارد.

به گفته این مسئول، در حال حاضر میزان استفاده صنایع استان از پساب تصفیه‌خانه‌ها صفر است.

وی از الزام قانونی که برای استفاده صنایع از پساب وجود دارد نیز یاد کرد و ادامه داد: با توجه به شرایط منابع آبی و لزوم حفظ منابع زیرزمینی، لازم است صنایع استفاده از پساب را جایگزین آب‌های زیرزمینی کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه معتقد است، صنایع آب‌بَر از جمله نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، صنایع فولاد و... می‌توانند از این پساب استفاده کنند که در بلندمدت از نظر اقصادی نیز برای آن‌ها به صرفه خواهد بود.

داوودی با بیان اینکه در حال حاضر متقاضیانی برای استفاده از پساب از جمله در کرمانشاه و هرسین وجود دارد، افزود: در کرمانشاه مقرر شده کنسرسیومی از صنایع استان با محوریت پتروشیمی تشکیل شود و در نهایت خط انتقال و ایستگاه پمپاژ برای انتقال پساب تصفیه‌خانه کرمانشاه به این واحد‌ها اجرا شود که حتی در صورتی که خود این صنایع منابع مالی مورد نظر را تامین کنند، به جهت کمک به آن‌ها آمادگی داریم خط انتقال ۲۰ کیلومتری مورد نیاز را برای آن‌ها اجرا کنیم.

وی اظهار کرد: در هرسین واحد تولید فولاد و در اسلام آبادغرب پتروشیمی اسلام آباد متقاضی استفاده از پساب هستند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار