رئیس شورای عالی استان‌ها:
رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: سیستم نظارتی بر شوراها ناصحیح است و در صدد رفع این نقیصه هستیم.
کد خبر: ۱۱۳۴۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴ 25 October 2023

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، پرویز سروری پیش از ظهر امروز (چهارشنبه سوم آبان ماه) در نشست شورای اسلامی استان که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: حل مشکلات شهر از سوی اعضای شوراها حل مشکلات مردمی است و نباید وقت و انرژی شوراها صرف اختلافات و مشکلات حاشیه‌ای شود. 

وی در ادامه افزود: کسب این موقعیت به نوعی یک توفیق است اما برخی افراد وارد شوراها می‌شوند که مشکلات خود را حل کنند و این ناصحیح است.

رئیس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران یک نظام مردم پایه است و همواره مشکلات مختلف در کشور با حضور مردم حل شده است لذا به عنوان نمایندگان مردم در زندگی آن‌ها مداخله داریم.

وی گفت: باید جایگاه و منزلت خود را به عنوان نمایندگان مردم بدانیم و مسئولین نیز بدانند ما یک جامعه ٢٠٠ هزار نفری داریم که از مردم رٱی گرفته و معتمدین آن‌ها هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون در کشور با حضور نمایندگان خوب گام‌های بلندی برداشته‌ایم، ادامه داد: کار شورایی با تعاملات شکل می‌گیرد لذا در استان هم اگر این اتفاق نیفتد کارنامه شورا منفی است و مسئولین باید با شورا تعامل داشته باشند.

وی تأکید کرد: فلسفه وجودی شوراها حلقه اتصال بین مردم و مسئولین است و باید این اتصال برقرار باشد.

سروری با اشاره به موضوع «مدیریت یکپارچه شهری» که در برنامه هفتم آمده، اذعان کرد: با دولت در این راستا به نتایج خوبی رسیده‌ایم و در استان گلستان کارگروه ویژه برای توان یابی تشکیل شد که در یک الی ٢ شهرستان با قابلیت این کار، در حوزه مدیریت یکپارچه شهری وارد عمل شویم.

این مقام مسئول ادامه داد: در حوزه زمین‌های قولنامه ای باید از طریق قانون پیش برویم و در مجلس ٢ مرحله مهلت داده ‌شد که زمین خواران از آن سوء استفاده کردند.

وی ابراز کرد: برای حل مشکل زمین‌های قولنامه ای از سوی مجلس و قوه قضائیه راهکارهایی پیگیری شد که فرد در محضر به طور رسمی امضا دهد که در صورت ثابت شدن این موضوع که به هر دلیلی این زمین متعلق به فرد نبوده علاوه بر بازپس‌گیری زمین از او، تمام خساراتی که مبتنی بر این گزارش کذب تحمیل شده از وی اخذ شود.

سروری با بیان اینکه ٧٠ درصد مردم دارای اسناد قولنامه ای هستند، تشریح کرد: در محلاتی که این روش اجرا شده کمترین آسیب را داشتیم و در سطح استان‌ها نیز باید راهکار پیدا کرده و مشکل را حل کنند.

وی ادامه داد: سیستم نظارتی بر انتخابات شوراها غلط است چرا که نماینده‌ای که خودش به نوعی در آن شهرستان مسئولیت دارد وقتی به این موضوع ورود می‌کند، به صورت مثبت یا منفی اثرگذار است.

رئیس شورای عالی استان‌ها تأکید کرد: به دنبال رفع این نقیصه هستیم و باید مشکل مرتبط با آن را به زودی حل کنیم.

ضرورت ارائه راهکار برای حل مشکلات شهری و روستایی از سوی شوراها

محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه در ادامه این نشست اظهار کرد: شوراها به عنوان یک حلقه میانی بین مردم و مسئولین قرار دارند و این برای تحقق اهداف جامعه اسلامی و رسیدگی به امور آن به فرموده مقام معظم رهبری و تأکید ایشان مهم است و باید تحقق یابد.

وی افزود: شوراهای شهر و روستا علاوه بر اینکه بیان کننده مشکلات مردم شهر و روستا هستند با توجه به موقعیت و ظرفیتی که دارند می‌توانند به عنوان یک منشأ پیشنهاد دهنده و  راهگشا باشند.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: بیان این مشکلات ضروری است اما اگر در کنار بیان آن‌ها، با توجه به آشنایی که شوراها به وضعیت حوزه فعالیت خود دارند راه حلی را بیان کنند، بسیار مفید و موثر است.

وی ادامه داد: مشکلات باید پیش از جلسات بررسی شود و در این نشست‌ها ماحصل کار را مرور کرده و با طرح اصلاحات نهایی نسبت به اجرای این راه حل ها اقدام کنیم.

مدیر ارشد استان کرمانشاه با اشاره به مشکل فراگیر زمین‌های قولنامه ای در استان کرمانشاه، بیان کرد: در این زمینه باید راه‌حل های پیشنهادی و اقدامات اجرایی در کنار یکدیگر قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: گاهی شوراها مشکل درونی دارند که سرعت اقدامات شهری را کند می‌کند و باید با ایجاد توازن شورای شهر مشوق و پشتیبان اقدامات شهری باشد.

صحرایی اذعان کرد: نگاه عمومی به شوراها با چنین مشکلاتی تغییرات ناصوابی خواهد داشت و مردم باید به شورا به عنوان یک حلقه میانی و واسطه خیر نگاه کنند.

وی تأکید کرد: امید است با ایجاد این اصلاحات درونی شوراها را در تراز بالا ببینیم و از انحلال برخی شوراها به دلیل تعارضات قانونی ناخرسند هستیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار