مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: با افتتاح یک کشتارگاه صنعتی در شهرستان روانسر که جوابگوی شهرهای منطقه اورامانات است فرمانداران این منطقه با بسیج دستگاهای مرتبط با حوزه بهداشت باید نسبت به برچیدن کشتارهای غیرمجاز اقدام کنند.
کد خبر: ۱۱۴۱۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹ 05 December 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه، به نقل از ایرنا دکتر حسین حیدری اظهار کرد: وجود کشتارگاه سنتی و نیز غیرمجاز دام و از سویی دیگر عرضه گوشت خارج از شبکه نظارت دامپزشکی، از جدی‌ترین چالش‌های حوزه سلامت در استان و منطقه اورامانات به شمار می‌رود که سلامت شهروندان را به خطر انداخته است.

وی افزود: با افتتاح کشتارگاه صنعتی روانسر که قادر است سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز سالم و بهداشتی تولید و به بازار مصرف عرضه کند مشکل تامین گوشت بهداشتی در این مناطق به طور کامل برطرف شده است.

حیدری، با بیان اینکه تمام کشتارگاه های این مناطق سنتی و توسط شهرداری ها مدیریت می شود ادامه داد: با بوجود آمدن این شرایط انتظار دارد فرمانداران منطقه اورامانات با فعال ساختن کارگروه های بهداشت نسبت به حل معضلات این حوزه با همکاری دادستان و نیروی انتظامی، دامپزشکی، اجراییات شهرداری، مرکز بهداشت، محیط زیست و اصناف اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان به اهمیت تامین غذای سالم برای شهروندان اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۵ هزار راس دام سبک و یک هزار و ۱۵۰ راس دام سنگین در کشتارگاه‌های سنتی منطقه اورامانات زیر نظارت ناظرین شرعی و بهداشتی دامپزشکی ذبح شده که انتظار می‌رود با افتتاح این کشتارگاه صنعتی، ذبح دام در کشتارگاه‌های سنتی متوقف و دام‌ها در این کشتارگاه صنعتی تحت نظارت ناظرین شرعی و بهداشتی ذبح شوند.

به گزارش ایرنا، کشتارگاه صنعتی شاهو روانسر که در زمینی به مساحت ۲۰ هزار متر مربع و با ۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع زیربنا احداث شده نخستین کشتارگاه صنعتی در منطقه اورامانات محسوب می شود که با سرمایه‌گذاری ۴۷ میلیارد تومانی بخش خصوصی احداث و هفته گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

با احداث این کشتارگاه که بدون دریافت تسهیلات و با سرمایه‌گذاری کامل بخش خصوصی احداث شده است روزانه ۱۵۰ راس دام سبک و ۱۵ راس دام سنگین کشتار و به صورت کاملا بهداشتی و تحت نظارت های شبکه دامپزشکی در اختیار شهروندان قرار داده می شود. با افتتاح این کشتارگاه جدید در روانسر انتظار می رود کشتارگاه‌های سنتی شهرهای منطقه اورامانات و نیز کشتارهای خیابانی این منطقه جمع آوری و تمام کشتارها تحت نظارت های شرعی و بهداشتی از طریق این کشتارگاه انجام پذیرد.

اورامانات با حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت شامل شهرستان‌های روانسر، جوانرود، ثلاث باباجانی و پاوه است.

۳ کشتارگاه صنعتی دام در استان کرمانشاه وجود دارد

حیدری یادآور شد: هم اکنون علاوه بر هشت کشتارگاه صنعتی طیور، سه کشتارگاه صنعتی دام هم در استان وجود دارد که در شهرهای کنگاور، ماهیدشت و بیستون واقع شده و نیاز استان به کشتار دام سبک و سنگین را تا حدود زیادی تامین کرده است.

فرمانداران شهرهای اورامانات نسبت به برچیدن کشتارهای غیرمجاز اقدام کنند

وی گفت: در زمان حاضر برای شرق استان یک کشتارگاه و برای غرب استان هم یک کشتارگاه صنعتی دیگر نیاز است که تاسیس کشتارگاه صنعتی به ظرفیت حداقل ۲۰ تا ۳۰ راس دام سنگین و ۲۰۰ راس دام سبک برای غرب استان برای پوشش شهرهای قصرشیرین، اسلام آباد و سرپل ذهاب در اولویت قرار دارد.

حیدری ادامه داد: در حال حاضر کشتارگاه بیستون فقط دام سبک و کشتارگاه ماهیدشت نیز اقدام به کشتار دام سنگین می کند و این در حالی است که تنها کشتارگاه صنعتی بیستون قادر است ۷۰ درصد از نیاز کل استان را تامین کند.

وی افزود: کشتارگاه صنعتی بیستون کرمانشاه یکی از مجهزترین و بزرگترین کشتارگاه های غرب کشور است که دارای زیرساخت های صنعتی و در زمینی به مساحت ۱۰ تا ۲۰ هکتار تاسیس شده ولی متاسفانه به دلیل مدیریت سنتی آن با ظرفیت بسیار اندک در حال فعالیت است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه بابیان اینکه کشتارگاه صنعتی ماهیدشت نیز کاملا صنعتی بوده ولی به صورت سنتی اداره می شود گفت: برای فعال سازی این کشتارگاه ها و استفاده از طرفیت کامل آنها برای امر کشتار استانداری کرمانشاه ورود پیدا کرده تا با توجه به طرح هوشمند سازی تامین گوشت قرمز این مراکز را از شیوه سنتی خارج و به صنعتی تبدیل سازد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار