کلاهبرداری اینترنتی با شگرد ارسال پیام‌های جعلی، لینک‌های آلوده و برخی روش های نوین، تاکنون افراد زیادی را در استان کرمانشاه قربانی خود کرده است
کد خبر: ۱۱۴۴۷۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴ 23 December 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا  کلاهبرداران با راه‌اندازی سایت‌های جعلی که شبیه به سایت‌های اصلی است، به ربودن اطلاعات افراد، اغلب برای سوءاستفاده‌های مالی اقدام می‌کنند؛ در این شیوه که اصطلاحاً به فیشینگ معروف است، از طریق اطلاعات واردشده توسط کاربران در صفحات جعلی حساب‌های بانکی قربانیان خالی می‌شود و البته روش‌های مختلفی هم برای فیشینگ وجود دارد.

از طرفی این روزها و با گسترش کسب‌وکار مجازی، مردم برای مایحتاج خود بیشتر از قبل از خریدهای آنلاین استفاده ‌می‌کنند و خریدهای ‌اینترنتی روزبه‌روز در حال افزایش است، کلاهبرداری‌ها نیز در این زمینه افزایش یافته است. بنابراین ضروری‌ست کاربران هنگام خرید از این سایت‌ها نکات ایمنی ‌و امنیتی را رعایت کنند تا گرفتار مجرمان سایبری نشوند.

از انهدام چهار باند کلاهبرداری اینترنتی تا بازگشت ۱۵۰ میلیارد ریال اموال از دست رفته به حساب مردم

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در این راستا با تشریح طرح هفت روزه پلیس فتا کرمانشاه به خبرنگار ایرنا، دستگیری ۱۲ فروشنده اموال مسروقه، انهدام چهار باند رسیدساز جعلی و اسکمیری را از مهمترین نتایج این طرح عنوان کرد و گفت: در هشت ماه سپری شده از سال جاری نیز۱۵۰ میلیارد ریال اموال از دست رفته مردم به حسابشان بازگردانده شده است.

سردار «مهدی حاجیان» افزود: طرح یک هفته ای پلیس فتا با سه رویکرد رصد هوشمندانه فضای مجازی، مقابله با سایت های واسطه ای که اقدام به نمایش محصول برای فروش اموال می کنند و برخورد با افرادی که فضای مجازی را محلی برای قدرتنمایی خود می دانند به مرحله اجرا درآمد.

وی افزود: در این طرح ۹۵ وبگاه مرتبط با حوزه سایت های خرید و فروش مورد رصد قرار گرفت و در نتیجه ۱۲ نفر از افرادی که اقدام به خرید و فروش اموال مسروقه می کردند، شناسایی و دستگیر و اموال مسروقه نیز از آن ها کشف و تحویل صاحبانشان شد.

حاجیان ادامه داد: در این طرح همچنین چند نفر از اراذلی که به وسیله سلاح و قمه در فضای مجازی اقدام به قدرتنمایی کرده و باعث ایجاد رعب و وحشت میان مردم شده بودند نیز شناسایی و در عملیات هایی جداگانه دستگیر شدند.

عالیترین مقام انتظامی استان کرمانشاه تاکید کرد: امنیت مردم چه در فضای حقیقی و چه مجازی خط قرمز پلیس است و قطعا افرادی که بخواهند آن را به چالش بکشند قاطعانه و بدون گذشت برخورد خواهد کرد.

وی گفت: افرادی که در فضای حقیقی و مجازی به هر شیوه ای قصد قدرتنمایی داشته باشند مطمئمن باشند پلیس به سراغ آن ها خواهد رفت و در نهایت دستبند سردی بر دستانشان نقش خواهد بست و به دست قانون سپرده می شوند.

حاجیان همچنین با اشاره به کلاهبرداری هایی که در فضای مجازی صورت می گیرد، بخش عمده ای از آن را به خاطر ناآشنایی مردم و اعتماد کاذبشان به افراد سودجو دانست و گفت: همین ناآشنایی و اعتماد باعث می شود بخشی از اموال و سرمایه اشان از دست برود.

رئیس پلیس کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش به انهدام سه باند رسیدساز جعلی خبر داد و گفت: اعضای این باندها پس از شناسایی افرادی که در فضای مجازی کالایی را برای فروش گذاشته اند با آن ها تماس گرفته و پس از مراجعه به آدرس اعلامی در ظاهر با موبایل بانک اقدام به واریز وجه مورد نظر برای فروشنده کرده و عنوان می کنند چون انتقال از طریق ساتنا انجام گرفته حدود ۲۴ ساعت بعد این مبلغ به حسابتان واریز می شود.

وی گفت: در این روش یک رسید جعلی نیز به فرد فروشنده که وی مطمئن شود پول به حسابش واریز شده ارائه می شود اما در واقع هیچ نقل و انتقالی صورت نگرفته و این افراد پس از دریافت کالای مورد نظر خود اقدام به فرار کرده و دیگر پاسخگو نیستند.

حاجیان به انهدام یک باند کلاهبرداری اسکمیری نیز اشاره کرد و گفت: این افراد هم به اسم فروشنده های دوره گرد پس از تحویل کالایی به مردم اقدام به کپی کردن کارت بانکی مشتریان در کنار دستگاه کارت خوان کرده و سپس از حسابشان پول برداشت می کنند.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به راه اندازی مرکز فوریت ها در پلیس فتا کرمانشاه، گفت: شهروندانی که به هر طریق مورد کلاهبرداری در فضای مجازی قرار می گیرند حتما در سریعترین زمان ممکن موضوع را به پلیس فتا گزارش کنند.

وی با اشاره به اینکه در هشت ماه سپری شده از سال با تلاش ماموران پلیس فتا ۱۵۰ میلیارد ریال از اموال مردم به آن ها بازگردانده شده است، گفت: در پنج ماه اخیر بالغ بر ۲۴ هزار مشاوره به افراد مختلف در حوزه این پلیس به منظور آگاه سازی شهروندان ارائه شده تا در دام افراد سودجو و کلاهبردار نیفتند.

حاجیان در پایان با اشاره به اشراف اطلاعاتی بالای پلیس کرمانشاه، گفت: امروز هیچ مجرمی در این استان احساس امنیت نمی کند و به آن ها نیز هشدار می دهیم چنانچه دست از اقدامات مجرمانه خود برندارند با برخوردی سخت و پشیمان کننده مواجه خواهند شد.

کلاهبرداری اینترنتی با شگرد پیام‌های جعلی در کنگاور افزایش یافته است

رییس پلیس آگاهی شهرستان کنگاور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: مراجعه برخی از شهروندان به پلیس آگاهی در خصوص خرید اینترنتی از سایت های غیرمجاز باعث ضرر مالی از طریق این خریدهای اینترنتی شده است.

سرهنگ «پیمان کبودیان» تاکید کرد: شهروندان از سایت‌های اینترنتی و تبلیغاتی که مورد تایید و ناشناس هستند نباید خرید اینترنتی انجام دهند.

وی افزود: متاسفانه به علت ساماندهی مشاغل متعدد فعال در پلتفرم های شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و یا سایر پیام‌رسان‌های غیربومی، بستر مناسبی برای وقوع کلاهبرداری مالی از هموطنان فراهم شده است.

وی عنوان کرد: همه روزه پرونده‌ها و شکوائیه‌های قضائی متعددی به مراجع قضائی و دایره جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی و پلیس فتا کنگاور تحمیل می‌گردد.

این مقام انتظامی در ادامه با اشاره به سبک و نوع وقوع جرایم در این پیج‌ها و کانال‌های فروشگاهی بیان کرد: شایع‌ترین نوع کلاهبرداری در این حوزه ساخت صفحات جعلی و تبلیغ دروغین اجناس است که به هیچ وجه وجود خارجی ندارند و عمدتا با قیمت پایین‌تر از عرف بازار به نمایش گذاشته می‌شوند.

کبودیان گفت: کلاهبرداران در این شگرد پس از ثبت سفارش و دریافت قیمت محصولات پاسخگوی متقاضیان نیستند و یا پس از تبلیغ اجناس اصل و اورجینال و ثبت سفارش و دریافتهزینه‌های موارد توافق، کالاهای کپی و یا بی‌کیفیت را برای سفارش دهندگان ارسال می‌کنند.

رییس پلیس آگاهی شهرستان کنگاور در ادامه به نوع دیگری از ترفندهای کلاهبرداری این مجرمان پرداخت و اظهار داشت: کلاهبرداران پس از ثبت سفارش، خریداران را به درگاه‌های جعلی پرداخت موسوم به فیشینگ هدایت می‌کنند و با این طریق از همشهریان کلاهبرداری می‌کنند.

کبودیان درپایان از شهروندان خواست در هنگام خرید اینترنتی دقت لازم را داشته باشند و هیچگاه تا اطلاعات کافی از سایت های اینترنتی ندارند خرید اینترنتی در وجوه کلان سفارش ندهند و در این خصوص تحقیقات کاملی انجام دهند.

در پی افزایش دسترسی مردم به اینترنت و رشد کسب و کارهای آنلاین، کلاهبرداران مسیرهای مجازی را برای کلاهبرداری و سوء‌استفاده‌های خود انتخاب کردند و در نتیجه، کلاهبرداری اینترنتی به یکی از جرایمی تبدیل شد که روزانه صدها نفر را قربانی می‌کند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار