بخشدار مرکزی قصرشیرین از آماده‌سازی ۷۲ قطعه زمین در روستای خالی از سکنه «برار عزیز» از توابع این شهرستان پس از گذشت ۴۳ سال به مالکان برای بازسازی واحدهای مسکونی و بازگشت به این روستا خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۷۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸ 08 January 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «فرشاد سلیمانی» افزود: از مجموع این ۷۲ قطعه زمین، ۵۰ قطعه آن به افرادی که کد بازسازی دارند به صورت بلاعوض و رایگان واگذار می شود و ۲۲ قطعه آن نیز مربوط به مالکانی است که اکنون در قید حیات نیستند و قرار است با معرفی نماینده ورثه برای دریافت زمین معرفی شوند.

وی اظهار کرد: با توجه به درخواست های مکرر اهالی این روستا برای بازگشت، اقداماتی از جمله جانمایی محل و زمین بر اساس رعایت حریم امنیتی مرز با هماهنگی یگان های ارتش و هنگ مرزی انجام شده و همچنین کد تقسیمات کشوری روستا برای ورود به نقشه تهیه شده و همچنین اراضی مورد نظر تسطیح و طرح تفضیلی و طرح هادی به منظور ایجاد زیرساخت های لازم از جمله آب و برق و گاز و قطعه بندی صورت گرفته و اکنون آماده واگذاری به اهالی روستا برای معرفی به بانک و دریافت تسهیلات لازم جهت ساخت واحدهای مسکونی است.

بخشدار مرکزی قصرشیرین در ادامه گفت: جلسه توجیهی به مالکان برای انجام امور واگذاری نیز با حضور فرماندار انجام شده و به زودی شاهد واگذاری زمین و مراحل ساخت خواهیم بود.

سلیمانی اضافه کرد: طرح هادی روستای برار عزیز در سال ۹۷ تهیه شده که برای این روستا جهت احداث هریک از واحدهای مسکونی ۳۴۵ متر مربع مساحت مشخص شده است.

وی ادامه داد: بازسازی روستاهای نوار مرزی قصرشیرین یک پروسه طولانی و زمانبر بود که این موضوع در شورای توسعه پایدار غرب، کار ویژه مرز شورای امنیت کشور و شورای تامین استان کرمانشاه پیگیری شد که با تلاش ها و پیگیری ها و همکاری نیروهای مسلح این مهم محقق شد و پس از گذشت سال ها از جنگ تحمیلی شاهد تحقق آرزوی مرزنشینان و مطالبه اصلی اهالی روستای مرزی برای بازگشت به این روستا هستیم.

سلیمانی افزود: مردم این روستا و دیگر روستاهای مرزی قصرشیرین با وقوع جنگ تحمیلی در مقابل دشمن جانانه ایستادند و رشادت های فراوانی خلق کردند که پس از جنگ هشت ساله و اشغال از سوی دشمن و پس از آزاد سازی به دلیل تعیین حریم امنیتی مرزها امکان بازگشت اهالی روستا میسر نبود.

وی گفت: در مرحله بعد شاهد انجام کارهای زیربنایی روستای «قلعه سفید» خواهیم بود.

مین، مانع اصلی عدم بازسازی روستاهای مرزی

همزمان با آغاز جنگ در سال ۵۹، شهرستان قصرشیرین به تصرف دشمن بعثی درآمد و روستاهای نوار مرزی بازسازی نشده قصرشیرین نیز در آن زمان به تصرف کامل درآمد و بعد از آزادسازی به دلیل وجود میادین مین فراوان در این روستاها و حضور نیروهای مسلح، امکان بازسازی این روستاها وجود نداشت.

جشن پاکسازی ۷۰۰ هزار هکتار از زمین های آلوده به مین استان کرمانشاه بهمن ماه سال ۹۱ با حضور مسوولان برگزار شد.

شهرستان قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲ بخش مرکزی و سومار و بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد.

این شهرستان ۵۶ روستا دارد که ۳۶ روستای آن هم اکنون خالی از سکنه است.

۳۶ روستای بازسازی نشده نوار مرزی قصرشیرین قبل از جنگ تحمیلی بیش از ۹ هزار نفر جمعیت داشت.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار