معجزه پیامبر علاوه برنمایش قدرت الهی بر بشریت اتفاقی تحولی آفرین بر وحدت مسلمین بود که در سال‌های پس از آن انقلاب اسلامی ایران نیز در نمونه‌ای نشات گرفته از مبعث نمایان شد.
کد خبر: ۱۱۵۳۵۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ 09 February 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از مهر «إقْرَأ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ…» نازل و آغازگر دوران جدیدی بر جهانیان شد تا روی دیگری از این دنیا با هدایت‌گری مردی برخاسته از دل مردم زمانه خود بر مسلمین جهان نمایان گردد و چراغی برای نجات و رهایی از ضلالت و گمراهی شود.

«خدا، پیامبر را هنگامی مبعوث فرمود که از زمان بعثت پیامبران پیشین، مدت‌ها گذشته بود و ملت‌ها در خواب عمیقی فرو رفته بودند، فتنه و فساد جهان را فرا گرفته و اعمال زشت رواج یافته بود، آتش جنگ همه جا زبانه می‌کشید، دنیا بی‌نور و پر از مکر و فریب گشته بود، برگ‌های درخت زندگی به زردی گراییده و از میوه آن خبری نبود، آب حیات فرو خشکیده و نشانه‌های هدایت کهنه و ویران شده بود، پرچم‌های هلاکت و گمراهی آشکار و دنیا با قیافه زشتی به مردم می‌نگریست و با چهره عبوس و غم آلود با اهل دنیا روبرو می‌گشت.» این همان تعبیری است که امیرمومنان علی (ع) در توصیف واقعه بعثت در نهج‌البلاغه به آن اشاره کرده است.

زمانی که از آخرین فرستاده خدا در بین مردم سال‌های زیادی گذشته بود خداوند آخرین پیامبرش در حالی بر مردم معرفی کرد که در وصفش می‌گوید «که رنج‌های مردم بر او گران می‌آید و اصرار به هدایت آنان دارد» بر همین اساس از تاریخ ۲۷ رجب سال ۴۰ عام الفیل پیامبر رحمت و مهربانی بر مردم هدایتگری خود را آغاز کرد.

امروز پس از گذشت قرن‌ها از بعثت پیامبر اکرم (ص) باید یادآوری رسالت و هدف از این واقعه را به خاطر آورد رسالتی که بر تاریکی‌های جهل پرده زد و روشنی را جایگزین تاریکی‌ها کرد و امروز تأثیرات آن را در انسجام و وحدت بین اهل سنت و شیعه می‌توان دید.

بروز عدالت و وحدت از برکات نبوت و انتخاب حضرت محمد (ص) در جهان بود

در این راستا ملأ قادر قادری امام جمعه شهرستان پاوه در تبیین مبعث پیامبر اکرم (ص) در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: ماه رجب در نزد اهل سنت و جماعت شب و روز اسرا و معراج رسول‌الله (ص) و در نزد برادران اهل تشیع روز بعثت است که هر ۲ روز و هر ۲ مناسبت مبارک و مربوط به پیامبر اسلام‌اند.

وی افزود: بعثت به معنی تجدید حیات و تغییر حالت و تغییر از حالی به حال دیگر است و بعثت رسول‌الله (ص) انقلاب در فکر و عقیده و فرهنگ و سیاست و اجتماع بود.

امام جمعه پاوه به بیان اینکه مبعث پیامبر اکرم (ص) راهی برای رهایی جهل بشریت بوده، تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام (ص) ظلمت را به نور، جهل را به دانش و استبداد را به عدالت و وحدت تغییر داد و انقلابی را به پا کرد که امروز جهانیان پیروی از آن را موجب سعادت و بهروزی می‌دانند.

وی با اشاره به خدمت ۲۳ ساله پیامبر در مکه و مدینه برای هدایت بشریت، تصریح کرد: با توجه به اینکه پیامبر مهربانی‌ها در زمانه خود و دقیقاً یک سال پیش از هجرت وی دچار مصیبت‌های عاطفی، سیاسی و اجتماعی شده بود خداوند متعال برای دلجویی و رهایی پیامبر (ص) از تنگناهای فکری ایشان را به معراج دعوت کرد و به فلسطین اشغالی و مسجدالاقصی و اعلاعلیین برد و قدرت خود را به وی نشان داد تا او را خوشحال نماید.

امام جمعه شهرستان پاوه تاکید کرد: امروز جامعه مسلمان و معتقد اگر از فلسطین دفاع می‌کند و برای حفظ آن از دست رژیم صهیونیست تلاش می‌کند زیرا یک هزار و ۴۴۶ سال پیش مسجدالحرام به بیت‌المقدس وصل شده و پیامبر ما در آن شب‌روی کرده و خلفای راشدین و سایر سلف ما برایش زحمت کشیده‌اند.

وی در پایان وحدت امروز بین مسلمانان شیعه و اهل سنت را حاصل ارزش‌ها و آموزه‌های پیامبر اکرم دانست و گفت: خاک بیت‌المقدس متعلق به ما مسلمانان است و صهیونیست امروز در اثر ضعف ما مسلمانان آن را اشغال کرده است و باید با قوای دوباره و همبستگی بیشتر آن را از اشغال صهیونیست برهاند.

سیره پیامبر خاتم (ص) میدان‌دار همیشگی در اداره جوامع بشری است

در ادامه حجت‌الاسلام حبیب الله غفوری امام جمعه و نماینده ولی فقیه در کرمانشاه در آخرین سخنان خود در بیان اهمیت بعثت برای جامعه بشریت، اظهار کرد: ۱۳ سال قبل از هجرت پیامبر (ص) بعد از سال‌ها او از جامعه فاسد مکه فاصله می‌گرفت، در غار حرا مشغول تفکر بود و در همان زمان بر حسب روایات فرشتگان الهی از آن حضرت مراقبت می‌کردند و بر تفکرات او نظارت داشتند.

وی افزود: نخستین آیات وحی با خواندن، علم، قلم و تحریر آغاز شد که نشان دهنده آن است که دین ما دین علم، دانش، بینش، حکمت، تعلیم و تعلم است و در شرایطی که جامعه عرب غرق در غرق در ظلم، جور، مفاسد، تمایلات شهوانی، فساد مالی و نظام ربوی بود و دختران تازه متولد شده را وحشیانه زنده به گور می‌کردند و وجود آنها را ننگ می‌دانستند ظهور و رسالت خود را آغاز کرد.

امام جمعه کرمانشاه با بیان اینکه بعثت و رسالت پیامبر اکرم نور و روشنایی به جامعه و دنیا بخشید، گفت: واقعه مبعث تحولی بسیار بزرگ در جهان بشریت بود که نظیر آن نه قبل از پیامبر گرامی اسلام (ص) رخ داد و نه بعد از آن اتفاق افتاد.

حجت‌الاسلام غفوری ادامه داد: بعثت به‌معنای برانگیختن است بنابراین هنگامی که خدای متعال پیامبری را برای یک مأموریت بزرگ انتخاب می‌کند در عالم هستی برانگیختگی عظیمی متناسب‌با آن هدف والا، مقدس و ماندگار ایجاد می‌شود.

وی بعثت را جلوه‌ای از قدرت مطلق خداوند دانست و عنوان کرد: در عصر جاهلیت که بعثت در آن اتفاق افتاد مردمانی بی‌سواد، گرفتار بی فرهنگی بودند که فساد و تباهی در همه عرصه‌های جامعه میدان‌دار بود که این قدرت خداوند متعال است که در چنین جامعه‌ای پیامبرش را برمی‌انگیزد که مردم را به توحید و فضائل اخلاقی دعوت کند.

امام جمعه کرمانشاه در پایان با بیان اینکه سیره پیامبر اسلام (ص) تا آخر عالم میدان‌دار اداره جوامع بشری است، اضافه کرد: انقلاب اسلامی نیز نوعی تکرار حادثه مبعث بود که باعث شد رژیم ستم‌شاهی با فسادی که بر جامعه ما حاکم کرده بود انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی ظهور کرد تا مفاسد حاکم بر جامعه جای خود را به استقلال، عزت، آزادی، اعتماد به نفس، احساس شخصیت بدهد و به خود کفایی برسیم.

وجود حضرت محمد (ص) نقطه عطفی برای امت اسلامی بود

ماموستا عبدالرحمن مرادی امام جمعه اهل سنت کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: واقعه مبعث یا معراج پیامبر اکرم (ص) برای اهل سنت و شیعه به عنوان معجزات بزرگ ایشان مقدس و واقعه‌ای فرخنده بوده که بی شک یکی از محورهای آن وحدت و انسجام اسلام و یکدلی امت اسلامی است.

وی با تاکید بر اینکه مبعث پیامبر اکرم (ص) عاملی برای وحدت بین تمام فرق و مذاهب اسلامی بوده، افزود: با این وحدت و ظرفیت موجود نسبت به پیامبر که محور همه دین ما بوده و سبب یکدلی و همراهی تمام مذاهب اسلامی شده استفاده کرده و از آموزه‌های وی در زمینه راهنمایی امت اسلامی برای جامعه امروز بهره ببریم.

ماموستا مرادی همچنین تلاوت کتاب الهی و تزکیه و تطهیر مردم، تعلیم قرآن و سنت الهی را از حکمت بعثت پیامبر دانست و تصریح کرد: اینها همگی عاملی بودند تا مردم را از تاریکی‌های دوران جاهلیت به نور علم، دانش و عقلانیت برساند تا امروز مسلمانان با اتحاد در کنار یکدیگر قرار گرفته و با تکیه بر مشترکات خود از اختلافات و شائبه‌ها دوری کنند.

وی ادامه داد: هرچه بر اختلافات پرداخته شود نتیجه‌ای جز صدمه دریافت نخواهیم کرد چرا که این مساله موازی بوده و همچون ۲ خط موازی با یکدیگر هیچگاه به یکدیگر برای نتیجه بخشی نخواهند رسید بنابراین با بهره گیری از مشترکاتی همچون قرآن کریم و وجود پیامبر (ص) به عنوان اسباب وحدت به مسیر خود ادامه دهیم.

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه با بیان اینکه نباید دشمن با استفاده از اختلافات مذهبی سبب تفرقه و دوری مسلمین از یکدیگر شوند، بیان کرد: هر مذهبی عقاید، دیدگاه و باورهایی دارد که شاید با مذاهب دیگر همخوانی نداشته باشد اما وجود پیامبر اکرم (ص) به عنوان یک موهبت الهی با اجرای احکام شرعی اسلام می‌تواند نقطه عطفی برای امت اسلامی باشد همچنان که در ایران اسلامی اکنون شاهد حضور اقوام و مذاهب مختلفی هستیم که با آموزه‌های پیامبر (ص) و قرآن کریم کنار هم قرار داریم.

پیامبر اکرم (ص) منبعی از فیوضات الهی بر زمین

در پایان نیز محمد میرزایی مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه بیان داشت: مبعث و رسالت پیامبر اکرم طبق آیات شریفه ایشان ختم نبوت بوده و این یعنی دیگر درجه‌ای در عبودیت و بندگی باقی نمانده که کسب شود و این انتخاب و نبوت نهایت فیوضات و رحمت از طریق مقام پیامبری است.

وی با اشاره به جایگاه پیامبر اکرم (ص) در زمین، گفت: حضرت محمد (ص) مقامی از بندگی و عبودیت را کسب کردند که خداوند بالاترین هدایت خود را به قلب ایشان نازل کرد و این شخصیت را منبعی برای فیوضات خود به بندگانش قرار داد.

مدیرکل سازمان تبلیغات استان وحدت از مهم‌ترین فرایض دین اسلام با ظهور پیامبر خاتم (ص) دانست و یادآور شد: حضرت محمد (ص) رحمت للعالمین بر روز زمین بوده و این عظمت در شب مبعث نازل شده و این منشایی برای اتحاد بین مسلمانان و شروع وحدت بین مسلمانان در اعیاد پیش رو خواهد بود و به تعبیری دیگر این انتخاب منشایی برای اتفاقات و همبستگی‌های آینده مسلمانان بعد از مبعث پیامبر اکرم (ص) شد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار