وضعیت خاص بازار خودرو در ایران از طرفی مشتری را ناراضی کرده و از طرفی صاحبان صنعت را دچار زیان انباشته کرده است.
کد خبر: ۱۱۵۴۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴ 17 February 2024

خبرگزاری تابناک-گروه-استان‌ها؛ حمید حیدریان: در اقتصاد اگر راهی وجود داشته باشد که بتوان وضعیت کسی را بدون آنکه فرد دیگری صدمه ببیند بهبود بخشید می‌گویند اصل کارایی پاراتو یا کارایی اقتصاد در اینجا برقرار نیست.

وضعیت خاص بازار خودرو در ایران که از طرفی مشتری را ناراضی کرده و از طرفی صاحبان صنعت را دچار زیان انباشته کرده است و موجب شد تا به این موضوع در حد اختصار و توان بپردازیم.

در ابتدا مسئولین قصد داشتند که با ایجاد یک بازار انحصاری برای خودروساز زمینه خودکفایی و رشد این صنعت را ایجاد کنند اشتباهی که باعث شد بازار خودرو به یک بازار انحصاری کامل تبدیل شود با مطالعه روند تغییرات در صنعت خودرو در کشورهایی که این صنعت را تقریبا همزمان با ما شروع کردند اشتباه بودن این استراتژی مشخص می‌شود.

صنعت خودرو با پیشرفت لاک پشتی و غیر قابل توجیه روبرو شد به طوری که در هیچ زمینه‌ای توان رقابت با دیگر خودروسازها را ندارد از طرفی هم مصرف کننده دراین بازار انحصاری گرفتار زیادی‌خواهی‌های صنعت خودرو شده است و سازندگان خودرو تمام شرایط خود را از جمله قیمت آپشن و موعد تحویل را به خریدار دیکته می‌کند.

در مرحله بعد دولت به سراغ دومین استراتژی غلط خود برای حل مشکلات به وجود آمده در صنعت خودرو رفت و با قیمت گذاری دستوری بار دیگر یک اصل زیربنایی در اقتصاد را زیر پا نهاد اصلی که می‌گوید عرضه و تقاضا باعث ایجاد تعادل در بازار می‌شود.

از طرفی خودروساز که خودش را بی‌رقی می‌بیند دلیلی برای صرف هزینه در کارآمد کردن خودروها ندارد همین می‌شود که پیکان با ۴۰ سال سابقه گاو شیرده ایران خودرو می‌شود و پراید بعد از سال‌ها کوچک‌ترین تغییر مناسبی نمی‌کند.

علی الظاهر اصلی‌ترین راه برون رفت از مشکلات فوق اولاً حذف قیمت گذاری دستوری دوما تلاش برای رقابتی کردن صنعت خودرو به وسیله پایین آوردن تعرفه واردات خودرو و افزایش استانداردها در کیفیت خودرو در بازه زمانی مناسب به طوریکه صنعت نحیف خودرو سازی در کشور از بین نرود و نهایتاً خصوصی‌سازی واقعی در مدیریت و مالکیت صنعت خودرو است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار