مدیرکل امور عشایر استان فارس با اشاره به اینکه یکی از رسالت‌های مهم ادارات کل امور عشایر، ارائه خدمات پشتیبانی به کوچندگان است، گفت: کوچ عشایر استان فارس به صورت مستمر از طریق ۱۰ اکیپ سیار مدیریت کوچ، متشکل از دو اکیپ در ستاد استان و مابقی در شهرستان‌های قشلاقی راه‌اندازی می‌شود.
کد خبر: ۱۱۵۶۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰ 26 February 2024

تابناک فارس به نقل از روابط‌عمومی اداره کل امور عشایر استان فارس: عبدالحمید کریمی امروز _دوشنبه هفتم اسفند_ اظهار کرد: با توجه به سرد بودن هوا در شهرستان‌های ییلاقی و تقویم کوچ بهاره کوچ که از سوی اداره کل منابع طبیعی تنظیم شده است، از عشایر تقاضا داریم تا در این مورد مهم همکاری لازم را با اداره کل امور عشایر فارس و اداره کل منابع طبیعی استان داشته باشند و تا گرم شدن هوا در مناطق ییلاقی و پشت سر گذاشتن سامانه سرما و بارشی و شرایط پیش رو از کوچ زودهنگام پرهیز کنند.

وی همچنین در خصوص تنش‌های کم‌آبی و خشکسالی افزود: عشایر کوچ رو به دلیل کمبود بارش و خشکسالی مراتع، جهت تأمین علوفه دام در مسیر کوچ دچار مشکلاتی خواهند شد که در این راستا تلاش می‌شود، توسط مجموعه تشکل‌های عشایری استان فارس شامل یک اتحادیه مرکزی در سطح استان و ۲۳ شرکت تعاونی عشایری، کارخانه خوراک دام فیروزآباد و میدان دام عرضه دام شهرستان ممسنی از نظر میزان علوفه مورد نیاز برای تعلیف دام، همچنین ارزاق عمومی شامل آرد و سایر کالاهای اساسی مورد حمایت قرار گیرند.

مدیرکل امور عشایر استان فارس خاطرنشان کرد: کوچ بهاری عشایر به صورت زمینی از پنجم فروردین آغاز و با توجه به اعلام تقویم زمان‌بندی کوچ عشایر و اعلام به شهرستان‌ها، امید است عشایر استان از هر گونه کوچ زودهنگام و بدون برنامه که موجب از بین رفتن مراتع در شهرستان‌های ییلاقی می‌شود، پرهیز کنند.

کریمی با تاکید بر اینکه کوچ ماشینی عشایر نیز بر اساس تقویم اعلام شده از طرف اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از بیست‌وسوم اردیبهشت آغاز خواهد شد از عشایر خواست تا با هماهنگی سازمان‌های ذی‌ربط از جمله دامپزشکی، منابع طبیعی و نیروی انتظامی اقدام به کوچ کنند.

وی با بیان اینکه دامداران عشایر موظف به بیمه کردن، پلاک‌کوبی و تهیه کارت تردد قبل از کوچ هستند، تاکید کرد: در صورت پلاک‌گذاری نکردن دام، نیروی انتظامی دام را به عنوان قاچاق تلقی می‌کند.

مدیرکل امور عشایر استان فارس با بیان اینکه تنها مدیریت کوچ بر عهده اداره کل امور عشایر است، اضافه کرد: یکی از رسالت‌های مهم اداره کل امور عشایر ارائه خدمات پشتیبانی به کوچندگان عشایر حین کوچ است و در همین راستا تمهیدات لازم جهت تأمین آب شرب سالم و بهداشتی توسط تانکرهای آب‌رسانی حین کوچ، همچنین تأمین خوراک دام و سایر ملزومات اندیشیده شده است.

برچسب ها: کوچ ، کوچ بهاره ، عشایر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار