مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه حفاظت از منابع طبیعی بدون مشارکت مردم امکانپذیر نیست، گفت: باید فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی در جامعه ترویج شود.
کد خبر: ۱۱۵۷۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸ 04 March 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، انشاء‌الله کولانی، امروز(۱۴ اسفند) در نشست خبری هفته منابع طبیعی(۲۲-۱۵ اسفند)، شعار امسال هفته منابع طبیعی و آبخیزداری را «منابع طبیعی، با مشارکت مردم، برای مردم» عنوان کرد و افزود: باید اقشار و گروه‌های مختلف مردم را نسبت به حفاظت از منابع طبیعی حساس کنیم.

کولانی، حفاظت از منابع طبیعی را یک تکلیف شرعی و قانونی دانست و گفت: همه در برابر حفاظت از منابع طبیعی مسئولیت داریم و باید در حفظ این میراث خدادادی کوشا باشیم.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه حفاظت از منابع طبیعی بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست، تصریح کرد: باید فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی در جامعه ترویج شود.

کولانی با اشاره به اهتمام استان برای مشارکت مطلوب در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور، گفت: اگرچه در تحقق تعهدات استان برای اجرای این طرح جدی هستیم، اما سهمیه در نظر گرفته شده برای کرمانشاه بیشتر از ظرفیت‌ تولید نهال استان است، لذا پیگیر کم کردن تعهدات استان در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت هستیم. 

کولانی ادامه داد: امسال ظرفیت تولید نهال در نهالستان های دولتی استان را به ۱۰۰ درصد رسانده‌ایم و از ظرفیت بخش خصوصی هم استفاده کرده ایم، اما بازهم برای اجرای تعهدات استان در جهت اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور با کمبود نهال مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه سهمیه استان کرمانشاه برای تولید نهال در نهالستان‌های بخش دولتی استان در سال جاری تولید ۲.۳ میلیون اصله نهال در نظر گرفته شده بود، گفت: امسال قریب به سه میلیون اصله نهال در نهالستان‌های دولتی استان کرمانشاه تولید شد و با احتساب ظرفیت دیگر واحدهای خصوصی تولید نهال در مجموع پنج میلیون اصله نهال در استان کرمانشاه تولید شده است.

وی یادآور شد: سهمیه استان کرمانشاه برای اجرای طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت، کاشت حدود ۹ میلیون اصله درخت در سال اعلام  شده که بر اساس سهمیه ابلاغ شده به استان در نهایت در پایان چهار سال باید ۳۶ میلیون اصله نهال در استان کاشته شود.

کولانی با بیان اینکه تلاش کرده ایم برای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در استان از نظرات گروه های کارشناسی و متخصصان دانشگاه‌های استان استفاده کنیم، تصریح کرد: اطلاعات مربوط به محل و زمان تولید و کاشت نهال هایی که برای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور تولید و کشت می شوند در قالب سامانه «ساتک» بارگزاری و قابل رصد است.

 وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح کاداستر در سطح ۹۹.۵۴ درصد عرصه های منابع طبیعی استان، گفت: اجرای طرح کاداستر در کمتر از نیم درصد عرصه های منابع طبیعی استان به دلیل داشتن معارض و یا دیگر مشکلات حقوقی باقی مانده است.

وی افزود: جزو استان هایی هستیم که اجرای طرح کاداستر اراضی ملی در آنها تقریبا به اتمام رسیده است.

کولانی با بیان اینکه مجموعه منابع طبیعی استان از نظر سرعت در پاسخگویی به استعلامات جایگاه برتر کشوری را دارد، گفت: میانگین پاسخگویی به استعلامات در مجموعه منابع طبیعی استان ۲.۲ روز است، در حالیکه این مدت در برخی استانها به ۱۰ روز هم می رسد.

 کولانی با بیان اینکه در تلاشیم مراتع را به سمت اقتصادی شدن پیش ببریم، گفت: باید به سمت و سویی برویم که مرتع داران مراتع را صرفا به دید چرای دام ندیده و در جهت اقتصادی کردن مراتع گام بردارند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار