کد خبر: ۱۱۶۳۸۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸ 22 October 2015
2– استفاده از همه ظرفیت های دولتی و مردمی: (( خب، باید فکری بکنید یرای اینکه به بخش خصوصی توانبخشی بشود، حالا از طریق بانک هاست، از طریق قوانین لازم و مقررات لازم است، از هر طریقی که لازم است، کاری کنید که بخش خصوصی، بخش مردمی، فعال شود)). «بیانات مقام معظم رهبری در دیدار رئیس جمهور و اعصای هیئت دولت 2/6/1391 »

ضرورت بکارگیری ظرفیت های مردمی در کنار ظرفیت های دولتی در اقتصاد مقاومتی بسیار قابل توجه می باشد. بخش دولتی به پشتوانه درآمدهای ملی همواره بعنوان ظرفیت ویژه ای مورد توجه بوده است، اما ظرفیت عظیمی که همواره مورد غفلت قرار گرفته و بعلت نداشتن سرمایه لازم توان خود نمایی نداشته است ظرفیت مردمی میباشد، که در صورت بالفعل شدن این ظرفیت در کنار ظرفیت دولتی می توان آینده ای روشن ترسیم کرد.

بر این اساس نیز در استان کرمانشاه نیز باید این ظرفیت عظیم مورد توجه قرار گیرد، و از این ظرفیت ها به صورت بالفعل استفاده گردد. حمایت مالی در طرح های دانش بنیان، اجرایی کردن طرح های که کارآمدی آنها به اثبات رسیده، حذف قوانین دست و پا گیر و ... می تواند راه گشای این بخش باشد و ظرفیت مردمی استان در کنار ظرفیت دولتی گامی اساسی به سمت اقتصاد پایدار و مقاومتی بردارند.

3- حمایت از تولید ملی: ((حمایت از تولید ملي، آن بخش درونزای اقتصاد ماست و به همین بایستی تکیه کرد، واحدهای کوچک و متوسط را فعال کنید، البته خوشبختانه واحد های بزرگ ما فعالند خوبند و سوددهی شان هم خوب است، کارشان هم خوب است، لیکن باید به فکر واحد های متوسط و کوچک باشید، اینها خیلی مهم است، اینها در زندگی مردم تأثیر مستقیم دارد)). «بیانات مقام معظم رهبری در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت،۲/۶/۱۳۹۲»

 آنچه که از منویات مقام معظم رهبری در خصوص واحد های کوچک و متوسط استنباط می شود اینست که ضرورت بکارگیری این واحد ها بعنوان نیروهای محرکه اقتصاد مردمی جزئی جدا نشدنی از اقتصاد کلان دولتی می باشد، و در صورت عملکرد ضعیف این بخش آسیب های جبران ناپذیری را متوجه وضعیت اقتصادی کشور می کند.

اما چگونگی استفاد این نیرو بالقوه و به فعلیت در آوردن آن مسأله ای است که باید توسط کارشناسان مورد توجه قرار گیرد، اما در خصوص استان کرمانشاه این ضرورت بیشتر احساس می شود، کمبود صنایع بزرگ تولیدی در استان کرمانشاه ما را ناگزیر به استفاده هرچه بیشتر از واحدهای کوچک و متوسط می نماید، اما در این خصوص باید توجه داشت که در احداث واحد تولیدی باید فاکتور علمی سوددهی در نظر گرفته شود، و از رفتارهای هیجانی و بدور از منطق در احداث این واحدها جلوگیری شود، باید واحدهایی در استان احداث شوند که خود بخشی از زنجیره تولید سایر بخش های اقتصاد استان باشند، واحد های که بر اساس استعداد های بالقوه استان، و بر اساس مزیت مطلق سوددهی شناخته شده باشند.

البته بخش دولتی استان به حمایت سرمایه ملی هم اکنون فعال می باشد، اما بخش خصوصی هنوز به درستی در استان کرمانشاه فعال نشده است، و همان تعداد واحد های محدود استان نیز به علت های همچون: عدم تأمین نقدینگی این واحدپها (سرمایه در گردش)، عدم ثبات ارزی، و در نتیجه آن هیجانات بازار، سیاست های غلط حمایتی بخش دولتی، و نیز خارج از زنجیره تولید بودن این واحدها و در نتیجه این موارد کاهش و یا عدم سوددهی در حال تعطیلی می باشند. از این رو در شرایط فعلی می طلبد که با یک مدیریت صحیح و علمی بر اساس دستور مقام معظم رهبری بخش خصوصی استان کرمانشاه فعال شود.

4- مدیریت منابع ارزی: (( مسأله منابع ارزی هم مسأله مهمی است، روی این مسأله دقت کنید که باید خیلی کار کنید، واقعا باید منابع ارزی را درست مدیریت کرد، نگذارید هر روز یک جور از منابع ارزی نقل قول شود، واقعا یک تصمیم قاطع گرفته شود، روی آن تصمیم پافشاری شود و مسأله را دنبال کنید، به هر حال منابع ارزی باید مدیریت دقیق بشود)). «بیانات مقام معظم رهبری در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت،۲/۶/۱۳۹۲»

با توجه فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان کشوری، و تأکید ایشان بر ضرورت ثبات ارز بر ما واجب است که در این زمینه کوشش نماییم اما با توجه به شرایط بین المللی و تغییرات گسترده نرخ ارز و بازی های سیاسی در نظام اقتصادی بین الملل چگونه ممکن است با امواج این نوسانات نرخی در سیستم بین المللی مقابله کرد.

به نظر می رسد با توجه به شرایط موجود برای در امان ماندن از امواج مخرب سیستم اقتصاد بین الملل بر کشور های در حال توسعه، همانند کشور ما، راهکاری خردمندانه تر و مؤثرتر از اقتصاد مقاومتی و به تبع آن اقتصاد پایدار منطبق بر قابلیت های بالقوه کشور وجود ندارد. از این رو بر ما واجب است با توجه به مؤلفه های موجود در اقتصاد گامی اساسی در تحقق این امر خطیر برداریم.

استان کرمانشاه نیز به تبع سایر نقاط کشور از این قضیه مستثنی نمی باشد، و می طلبد که ما با عزمی ملی و همتی جهادی در راه تحقق این آرمان ارزشمند گام برداریم، و با ایجاد اقتصادی پایدار و تکمیل زنجیره های تولید بالقوه در استان، و نیز به فعلیت رساندن سایر ظرفیت های موجود در اقتصاد استان، محیطی امن و بدور از امواج نوسانات اقتصادی بین الملل فراهم نماییم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار