استاندارهمدان بارئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ديدار مي‌كند.گويا اين ديداراين هفته انجام خواهد شد.گفتني است قراربوده ازآيت‌ا... هاشمي براي سخنراني درهمايش ميرسيدعلي همداني دعوت به عمل بيايد كه با توجه به جلسه هماهنگي ديرهنگام،احتمالاً اين دعوت انجام نشود.
کد خبر: ۱۲۱۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶ 01 November 2015

مدیران خود را برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی آماده کنند

ایرنا - محمد ابراهیم الهی تباردرنشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان همدان افزود: برای ساماندهی مشارکت های مردمی برای برگزاری با شکوه مراسم اربعین حسینی ستادی تحت عنوان ستاد مرکزی اربعین حسینی با مسئولیت ستاد بازسازی عتبات عالیات تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: سال گذشته در اربعین حسینی تعداد زیادی از مشتاقان امام حسین (ع) برای حضور در کربلای معلی از محورهای همدان عبور کردند و حجم زیادی از این استان تردد داشتند لذا امسال در این رابطه پیش بینی های لازم انجام شده است.

معاون استاندار همدان در ادامه از برگزاری همایش میر سید علی همدانی در 20 و 21 آبان ماه سال جاری در همدان خبر داد و گفت: در این همایش شخصیت های ملی، بین المللی، سیاسی و علمی زیادی دعوت شدند اما هنوز سفر رییس مجلس برای شرکت به این همایش قطعی نشده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان نیز گفت: در سال جاری در بخش راهداری 626 میلیارد و 140 میلیون ریال و در بخش بهسازی و آسفالت روستایی نیز 188 میلیارد ریال اعتبار ملی برای استان جذب شده است.

محمد رودباری افزود: در مجموع برای استان در سال جاری برای بیمارستان ها ، راهدای ، راه روستایی و ساختمان های دولتی یک هزار و 288 میلیارد و 730 میلیون ریال از ردیف های مختلف تخصیص یافته است.

وی اضافه کرد: همچنین در سفر معاون وزیر در هفته گذشته به استان همدان 25 میلیارد ریال اعتبار برای محور جوکار- تویسرکان تخصیص یافته است و همچنین هزار تن قیر یارانه ای و 50 میلیارد ریال اعتبار برای تقاطع غیر همسطح و محور ملایر تخصیص یافته است.

11 آذر ماه اربعین حسینی است که سال گذشته زائران زیادی برای شرکت در اربعین حسینی در کربلای معلی از همدان عبور کردند و مورد استقبال و پذیرایی مسئولان این استان قرار گرفتند.



واریز 250 میلیارد تومان اعتبار به خزانه همدان

ایسنا،"محمدناصر نیک‌بخت "درشورای برنامه‌ریزی استان همدان،بابیان اینکه دولت به آنچه قول می‌دهد عمل می‌کند، اظهار کرد:بااین اعتبار بسیاری ازگره‌های استان بازخواهد شدوامیدو اشتغال دراستان ایجادمی‌شود.

وی با اشاره به مصوبه هیأت وزیران درخصوص واگذاری و ساماندهی پروژه‌های نیمه‌تمام بخش دولتی به بخش خصوصی، افزود: پروژه‌های زیادی در دولت قبل کلنگ‌زنی و رها شده‌اند که با توجه به کمبود اعتبارات براساس مصوبه دولت به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت از نظر مالی در مضیقه است، ادامه داد: برخی از مدیران در واگذاری پروژه‌هایی که در اختیارشان است، سخت می‌گیرند و تغییرات را به راحتی نمی‌پذیرند که باید سعی کنند پروژه‌ها را نگه ندارند.

نیک‌بخت عنوان کرد: مردم قرار است از این پروژه‌ها بهره‌مند شوند بنابراین عاقلانه است که به بخش خصوصی واگذار شود چرا که صلاح و مصلحت استان در آن است.

لیست پروژه‌های قابل واگذاری منتشر شود

استاندار همدان از مدیران استان خواست هرچه سریع‌تر لیست پروژه‌های قابل واگذاری به بخش خصوصی را منتشر کنند.

وی با اشاره به اینکه پروژه بیمارستان اکباتان یکی از پروژه‌هایی بود که باید به بخش خصوصی واگذار می‌شد، اظهارکرد: اعتبارات این پروژه از محل سفر دولت به استان همدان تامین شد و ظرف 2 سال آینده تکمیل می‌شود.

واگذاری سدگرین را به نتیجه می‌رسانیم

وی ضمن انتقاد از مدیرعامل آب منطقه‌ای در خصوص تغییر ذهنیت درباره واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی، یادآور شد: واگذاری سدگرین را هم به نتیجه خواهیم رساند و آب منطقه‌ای هم باید ذهنیت مخالفت را از خود دور کند.

نیک‌بخت تاکید کرد: دولت می‌خواهد این پروژه‌ها سریع‌تر به نتیجه برسد اما پولی در خزانه وجود ندارد که باید به کمک بخش خصوصی انجام شود.

وی یادآور شد: بخش خصوصی خوبی در کشور وجود دارد که اگر احساس کنند به آنها اعتماد شده است این اعتماد را حفظ خواهند کرد.

استاندار همدان ضمن تقدیر از مقام معظم رهبری درخصوص حمایت از برجام، اظهار کرد: امیدواریم با رعایت دستورات مقام معظم رهبری برجام عملیاتی شود و تحریم‌های ظالمانه رفع و پول‌های بلوکه شده به کشور بازگردد.

نیک‌بخت با اشاره به اینکه طرح واگذاری پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی یک ضرورت است، خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید هیچ هزینه اضافی ندارد، هرچه در توان داشته برای مردم هزینه کرده و واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی کاری بسیار ارزشمند است.

وی تاکید کرد: دولت با شرایط بد اقتصادی طرح نظام سلامت را با ابتکار و توجه در کشور اجرا کرد اما در حال حاضر به این نتیجه رسیده است که باید از امکانات بخش خصوصی استفاده کند.

وی با بیان اینکه پروژه‌های زیادی در گذشته بدون توجه به اعتبارات کلنگ زده شد، عنوان کرد: امیداواریم با اجرایی شدن برجام و حل مشکلات اقتصادی دولت بتواند از بقیه امکاناتش در راستای توسعه کشور استفاده کند.

گله‌مندی استاندار همدان از بانک‌های استان

وی در خصوص گله‌مندی خود از بانک‌های استان نیز تصریح کرد: از بانک‌ها در زمینه پرداخت وام ازدواج به زوج‌های جوان گله‌مند هستم و انتظارم بیش از این‌هاست.

استاندار همدان با اشاره به برگزاری همایش میرسیدعلی همدانی در همدان یادآور شد: به دنبال این هستیم که رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش حضور داشته باشند چرا که حضور این شخصیت در مراسم مفید خواهد بود.

نیک‌بخت در بخش دیگری ضمن ابراز خرسندی از بارش‌های اخیر در استان افزود: گزارش وضعیت بارندگی در استان همدان خوشحال کننده است اما همچنان باید صرفه‌جویی شود.

وی تصریح کرد: بارندگی در استان ایلام باعث بروز سیل و تلفات شد که متاثرکننده بود اما خوشبختانه تلفاتی در استان همدان به بار نیامد و امیدواریم لطف خداوند مستمر باشد.

وی از سازمان هواشناسی استان خواست تا ایجاد ایستگاه هواشناسی شهرستان بهار را پیگیری کنند.

استاندار همدان درباره منطقه ویژه جهان‌آباد فامنین نیز خاطرنشان کرد: منطقه ویژه جهان‌آباد یکی از طرح‌های مهم استان است و نباید از اعتبارات آن کم شود و سازمان مدیریت نیز 500 میلیون تومان به آن تخصیص می‌دهد.



ذخیره آب سد اکباتان به ۳/۲ میلیون مترمکعب رسید

همدان پرس؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان ذخیره سد اکباتان را 3.2 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: 2500 لیتر در ثانیه آب وارد سد اکباتان می‌شود.

مرتضی عزالدین در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان همدان اظهار داشت: از ابتدای مهر ماه امسال تاکنون 93.7 میلیمتر بارندگی در همدان رخ داده که این رقم مدت مشابه سال گذشته 53 میلیمتر و براساس میانگین بلندمدت 26.4 میلیمتر بوده است.

وی با اشاره به اینکه روند بارش باران در روزهای اخیر بسیار مطلوب بوده است، افزود: بارش‌های امسال همدان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 76.7 درصد و در مقایسه با میانگین بلندمدت 254 درصد رشد داشته است.

عزالدین میزان بارندگی در محدوده مطالعاتی همدان-بهار ایستگاه سد اکباتان را 72 میلیمتر در سال آبی جاری اعلام کرد و گفت: این میزان بارش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته این منطقه 34 درصد و در مقایسه با متوسط بلندمدت 172 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه از ابتدای مهر ماه تاکنون در ایستگاه وسج نهاوند 133 میلیمتر بارندگی داشته‌ایم، عنوان کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 139 درصد و در مقایسه با میانگین بلندمدت 366 درصد رشد داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان عنوان کرد: در سال آبی جاری در ایستگاه وراینه نهاوند 127 میلیمتر بارندگی داشته‌ایم که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 61 درصد و در نسبت به میانگین بلندمدت 249 درصد رشد داشته است.

وی میزان بارندگی در ایستگاه آق‌کهریز همدان را 88 میلیمتر، ایستگاه قهاوند رزن-قهاوند 60 میلیمتر و ایستگاه خمیگان رزن-قهاوند 82 میلیمتر اعلام کرد و گفت: میزان بارش‌ها در این مناطق نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 166 درصد، 18 درصد و 74 درصد افزایش داشته است.

عزالدین عنوان کرد: اختلاف آماری با هواشناسی به این دلیل است که ایستگاه‌های هواشناسی داخل شهر قرار دارد ولی ایستگاه‌های شرکت آب منطقه‌ای در سرشاخه‌ها و سدها مستقر شده است.

وی ذخیره سد اکباتان را سه میلیون و 200 هزار مترمکعب اعلام کرد و گفت: در روزهای اخیر میزان ورودی سد اکباتان هفت هزار لیتر در ثانیه بود ولی در حال حاضر میزان ورودی سد اکباتان دو هزار و 500 لیتر در ثانیه است.


حضور پرتعداد مدیران در شورای برنامه‌ریزی همدان و نبود صندلی برای اهالی رسانه

فارس- جلسه شورای برنامه‌ریزی استان همدان با حضور استاندار، معاونین استانداری، مدیران کل دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران، شهرداران و اهالی رسانه در محل سالن جلسات شهدای استانداری همدان برگزار شد.

در این جلسه شهرداران تمام شهرهای استان نیز دعوت شده بودند و تعداد افراد حاضر به حدی بود که مدیران دستگاه‌های اجرایی بر صندلی خبرنگاران تکیه زدند و برخی از اهالی رسانه به همراه تعدادی از مدیران در سالن بیرون نشستند و صدای جلسه را دنبال کردند.

استاندار همدان در این جلسه تاکید بسیاری بر موضوع انجام پروژه انتقال پساب از نیروگاه به منطقه اقتصادی جهان‌آباد توسط وزارت نیرو و شرکت توانیر داشت و در این خصوص چندین بار به مدیرعامل شرکت توزیع برق استان گفت: شما که از اتفاقات و جلسات خبری دارید از دانسته‌هایتان بگویید و نگذارید پروژه بر دوش استان بیفتد.

محمدناصر نیکبخت بار دیگر در این جلسه تاکید کرد مدیران از جذب اعتبارات ملی گزارش دهند و در جلسه امروز رودباری مدیرکل راه و شهرسازی گزارشی را از چند عدد و رقم و اختصاص قیر یارانه‌ای به استان بیان کرد.

وی همچنین در جلسه شورای برنامه‌ریزی خطاب به طهماسبی رئیس سازمان مدیریت گفت: برخی از مدیران دستگاه‌ها مانند هلال احمر، منابع طبیعی و ... از اعتبارات جاری و هزینه راضی نیستند و به بنده اعلام کرده‌اند.

نیکبخت سپس خطاب به مدیران گفت: حالا که سکوت کرده‌اید آیا از اعتبار تخصیص داده شده راضی هستید؟

در جلسه شورای برنامه‌ریزی از سوی استاندار و معاون سیاسی استاندار، سخنرانی و حضور علی لاریجانی در همایش میرسیدعلی همدانی قطعی عنوان نشد و استاندار گفت: قصد داشتیم از هاشمی‌رفسنجانی دعوت کنیم که دیر شد.

از سوی سازمان مدیریت استان در راستای واگذاری پروژه‌های دولتی به بخش خصوصی و چگونگی واگذاری لوح‌های فشرده بین مدیران توزیع شد که استاندار در این باره گفت: 10 درصد از مدیران نیز مطالب این لوح فشرده را نمی‌خوانند و از مدیران خواست تا سریع پروژه‌های قابل واگذاری به بخش خصوصی را به سازمان مدیریت اعلام کنند.

همچنین استاندار همدان چندین بار در بین توضیحات سازمان مدیریت و بیان برخی مباحث گفت: ضرورت بیان این مباحث چیست؟

همچنین در این جلسه استاندار همدان مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان را به مدیران معرفی کرد و گفت: هر چند خودمان هم تاکنون ایشان را ندیده‌ایم.


شنیده های همدان پیام

1 - استاندار همدان با رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ديدار مي‌كند. گويا اين ديدار اين هفته انجام خواهد شد. گفتني است قرار بوده از آيت‌ا... هاشمي براي سخنراني در همايش ميرسيدعلي همداني دعوت به عمل بيايد كه با توجه به جلسه هماهنگي ديرهنگام، احتمالاً اين دعوت انجام نشود.

2- به نيروهاي صنعت برق استان آماده‌باش داده شده است. گويا اين آماده‌باش براي گذر از فصل سرما و زمستان است. گفتني است زمستان امسال بسيار سرد با بارش‌هاي زياد پيش‌بيني شده است.

3- رواج تابلوهاي چاپ شده آياتي از قرآن بر روي پوست در استان، با شبهه مواجه شده است. گويا اين تابلوها در اماكن عمومي مانند مطب پزشكان نصب شده است. گفتني است ورود خارجي‌ها به توليدات فرهنگي مذهبي با نگراني‌هايي در خصوص استفاده از مواد اوليه غيرشرعي، مواجه شده است.

4- استفاده كشاورزان از سموم شيميايي كاهش مي‌يابد. گويا رويكرد جهاد كشاورزي به استفاده از آفت‌كش‌هاي كم‌خطر و مبارزه غيرشيميايي با آفات كشاورزي تغيير كرده است. گفتني است استفاده بيش از اندازه از سموم شيميايي در برخي مناطق موجب كاهش كيفيت آب و خاك شده است.

5- 30 هزار نفر متقاضي مسند قضاوت با هم به رقابت پرداخته‌اند. گويا از اين تعداد 9 هزار نفر خانم هستند. گفتني است نتايج اين آزمون تا پايان آبا‌ن‌ماه اعلام خواهد شد و پس از شركت پذيرفته‌شدگان در آزمون تشريحي، قضات جديد به كار گرفته خواهند شد.


نشست با تشکلهای زیست محیطی و دوستداران محیط زیست همدان

همدان پرس- در پی فعالیت دوستان و دوستداران محیط زیست درایام محرم واقدام زیبای این  افراد در جمع آوری ظروف پلاستیکی و دعوت از شهروندان به پاکسازی محیط شهری، جمعی از اعضای موسسه (حیات سبز سرزمین)به دعوت مدیرشهرداری منطقه یک همدان در این منطقه شهرداری حضور یافتند.

در این جلسه که با حضور شهردار همدان و رییس شورای اسلامی شهر همدان برگزارشد، ابتدا مدیر شهرداری منطقه یک، ضمن خوشامدگویی و تقدیر از حرکت فرهنگی این تشکل ها خواستار همکاری بیشتر تشکلهای فعال محیط زیست با شهرداری شد.

در ادامه محمد سوزنچی، دبیر موسسه حیات سبز سرزمین به معرفی فعالیتهای گروه پرداخت.

وی با اشاره به برنامه هایی که توسط این موسسه و اعضای آن صورت گرفته، به طرح عدم استفاده از پلاستیک در خریدها و امور روزانه خانواده ها، طرح بررسی و توجه به گونه های زیستی از جمله پرندگان و طرح فرهنگی ویژه محرم با عنوان امر به معروف و با موضوع دعوت از شهروندان به حفظ پاکیزگی محیط زیست شهری پرداخت و خواستار تشکیل پایگاهی در شهرداری همدان برای آموزش و ارتباط بیشتر با شهروندان شد.

همچین سایر اعضای حاضر نظرات خود را برای بهسازی محیط زیست شهری ابراز داشتند.

در این گفتگوها به مواردی از جمله برنامه ریزی در هیات مذهبی و مساجد برای اجرای صحیح مناسک مذهبی به ویژه در ایام محرم، استفاده از تحصیل کردگان رشته های محیط زیست و باغبانی در طراحی و توسعه و نگهداری فضای سبز شهر همدان و لزوم توجه ویژه به نقاط گردشگری و حفظ باغات شهر همدان، پرداخته شد.

در ادامه شهردار همدان، با تقدیر از فعالیتهای شایسته و زیبای این گروه، اعلام نمود شهرداری آماده هرگونه همکاری با این تشکلها در اجرای طرحهای مفید وسودمند محیط زیستی است.

سید مصطفی رسولی همچنین با اشاره به طرح گزینش همدان به عنوان پایلوت محیط زیست، اظهار امیدواری کرد: تشکلها و افراد متخصص دراین زمینه پیشگام شوند و برنامه های متنوع و پرثمری را دراین راستا ارائه و اجرا نمایند.

شهردار همدان همچنین برای گسترش همکاریهای تشکلهای محیط زیستی با شهرداری، اعلام آمادگی کرد که کارگروه و محل ویژه ای را در شهرداری به این امر اختصاص داده و بطور مستمر در اجرای طرحها، ایشان را یاری نماید.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با ابراز علاقه و حمایت از چنین برنامه های مفید و تاثیرگذار تشکلهای محیط زیستی، بیان داشت: در دین مبین اسلام به ویژه شریعت شیعه و در سخنان ائمه بزرگوار، بسیار به نظافت و پاکیزگی و احترام به محیط زیست سفارش شده است.

نظری با بیان اینکه بسیاری از دستورات دینی ما ملاک عمل کشورهای پیشرفته بوده است، اظهار امیدواری کرد: با تشریح و تبلیغ آموزه های دینی، رفتارهای اجتماعی را بهبود بخشیم و در این راه از پتانسیل افراد و گروههای مختلف بهره مند شویم.

در پایان فتحیان نسب ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد کارگروه ویژه ارتباط با تشکلهای محیط زیستی در شهرداری منطقه یک و اجرای برنامه های آموزش شهروندی توسط این گروهها با هماهنگی مسئول آموزش شهروندی، تبلیغ و گسترش فعالیت این تشکلها در فضای مجازی و پرتال شهرداری با هماهنگی واحد انفورماتیک شهرداری منطقه، به عنوان عضو افتخاری موسسه حیات سبز سرزمین برگزیده شد.



موانع گرایش جوانان به پیشه کشاورزی برطرف شود


نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: امروز برخی مشکلات موجب عدم گرایش جوانان به کشاورزی شده که در صورت انجام مدیریت صحیح قشر عظیمی از جوانان به این کار روی می‌آورند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازهمدان، آیت الله حسن عالمی ظهر امروز در شورای هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی همدان، اظهار داشت: امروز قشر تحصیل کرده به دلیل اینکه پیشه کشاورزی دارای عواید قابل توجهی نیست به این شغل روی نمی‌آورند که این امر نیازمند مدیریت صحیح در جذب جوانان است.

وی افزود: اگر کشاورزی اقتصادی باشد و این قشر بتوانند زندگی خود را تامین کنند به‌طور قطع بسیاری از جوانان به این سمت گرایش پیدا می‌کنند که موجب رونق اقتصادی و خودکفایی در کشور می‌شود.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: توسعه بخش کشاورزی علاوه بر ایجاد اشتغال برای قشرعظیم و توانمند جوانان موجب ایجاد رفاه عمومی و سلامت و تامین امنیت غذایی در کشور می‌شود.

آیت الله عالمی تاکید کرد: عدالت ابعاد مختلفی دارد که تامین رفاه و آسایش مردم و همچنین ایجاد زمینه‌های سلامت از مهمترین آنها است.

وی افزود: مردم باید از آنچه که در اختیار دارند حداکثر استفاده را کنند و آنچه که از نعمت‌های الهی به دست می‌آورند را به صورت عادلانه در اختیار دیگران نیز قرار دهند.

نمایند ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: امروز کم برخوردارترین قشر جامعه کشاورزان هستند و باید برای رفاه و پیشرفت این قشر تلاش شود.


حفظ حیثیت همدان در برگزاری همایش میرسیدعلی همدانی

همدان نیوز-آیت الله غیاث الدین طه محمدی درجلسه ستادبرگزاری همایش میرسیدعلی همدانی، بابیان اینکه حیثیت همدان وکشور اسلامی ایران دراین همایش مورداهمیت است،اظهارداشت: باید تمام تلاش خودرابه کاربگیریم که کوچکترین نقص وضعفی دربرگزاری این همایش وجودنداشته باشد.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری همایش این است که ابعاد شخصیت میرسیدعلی همدانی را معرفی کند، خاطرنشان کرد: باید از روحانیت، دانشجویان و اساتید برای حضور در نشست های علمی و ارائه مقالات دعوت به عمل آید چراکه بخش مهم همایش برگزاری همین نشست های علمی است.

آیت الله محمدی همچنین بردعوت ازمحققین وپژوهشگران برای حضوردراین همایش وبه ویژه نشست های علمی تأکید کرد.

وی در ادامه یادآور شد: توصیه ما این است که نشست های تخصصی درسالن اجتماعات استانداری برگزار شود.

امام جمعه همدان با بیان اینکه میرسیدعلی همدانی، روحانی و عارف بوده‌اند، خاطرنشان کرد: حضور روحانیت در این همایش کم‌رنگ است و انتظار می رود که از روحانیون از حوزه علمیه قم و دیگر استانها برای شرکت در این همایش دعوت به عمل آید.

آیت الله محمدی ضمن ابراز امیدواری از دعوت ریاست جمهوری به این همایش، با بیان اینکه حضور ریاست جمهوری بر غنای این همایش می افزاید، گفت: اولویت ما در دعوت از میهمانان عالمان و پژوهشگران و میهمانانی از خارج استان و کشور باشد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه میر سیدعلی همدانی پرچم اسلام را به دورترین نقاط دنیا منتقل کرده است، اظهار داشت: ما هرچه در ارج نهادن به شخصیت میرسیدعلی همدانی تلاش کنیم، به معرفی این شخصیت به دنیا کمک کرده‌ایم و شاید با برگزاری این همایش بتوانیم دین خود را ادا کنیم.



مدیران؛ میزبان زائران اربعین حسینی/چشم روشنی خزانه ی همدان به اعتبار250میلیاردی/افزایش ذخیره آب سداکباتان/ کمبودصندلی برای خبرنگاران درشورای برنامه ریزی/ حمایت شهرداری ازتشکل های زیست محیطی/ دیدارنیکبخت باهاشمی رفسنجانی/ روزشمارهمایش میرسیدعلی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار