سفر یک‌ روزه استاندار کرمانشاه به شهرستان کنگاور شامل بازدیدها و حاشیه‌هایی بود که اعتراض شهروندان گودینی‌ به بیکاری و تلاش مسئولان برای بازسازی اردوگاه حلبچه از این جمله‌اند.
کد خبر: ۱۳۱۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳ 19 November 2015
سفر یک‌ روزه استاندار کرمانشاه به شهرستان کنگاور شامل بازدیدها و حاشیه‌هایی بود که اعتراض شهروندان گودینی‌ به بیکاری و تلاش مسئولان برای بازسازی اردوگاه حلبچه از این جمله‌اند.

نخستین سفر شهرستانی اسدالله رازانی، دومین کلیددار استانداری کرمانشاه ‌به مقصد کنگاور، دروازه شرقی استان بود و وی در برنامه خود پروژه‌های بخش‌های مختلف را از نزدیک مورد بازدید قرار داد.

در این سفر یک‌ روزه که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، معاون امور عمرانی استاندار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای، مدیران‌ کل آبفار، توزیع نیروی برق و راه و شهرسازی استان، استاندار را همراهی می‌کردند، بازدید از سد کبوترلانه، افتتاح مرکز جمعیت هلال‌ احمر شهرستان، حضور در منزل جانباز شیمیایی 70 درصد و مدیر حوزه علمیه کنگاور، بازدید از سراب فش، اردوگاه حلبچه و شهر گودین و حضور در جلسات اقشار مختلف و شورای اداری از جمله برنامه‌های این سفر بود.

دستکاری و سازماندهی سراب فش موجب اعتراض اهالی روستای فش بود که مانع از انتقال آب به مناطق پایین دست می‌شد؛ این موضوع را یکی از اهالی روستا در بازدید استاندار از این سراب به صورت سرزده، مطرح کرد.

*انتقاد از تعطیل شدن مدرسه علمیه

بازدید استاندار از سیدعباس میریونسی، مدیر حوزه علمیه کنگاور نیز از دیگر برنامه‌ها بود که این روحانی در دیدار با استاندار و هیئت همراه از تعطیل شدن مدرسه علمیه محسن توسلی انتقاد کرد و گفت: این مدرسه 200 سال قدمت دارد و به‌ عنوان یک موقوفه و چون در حریم معبد آناهیتا قرار گرفته در اختیار اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قرار گرفته است.

مدیر حوزه علمیه کنگاور همچنین خواستار پیگیری اعتبارات تخصیص یافته سفر مقام معظم رهبری به شهرستان کنگاور برای این حوزه شد و افزود: خبر موثق دارم که این اعتبارات تخصیص یافته است، اما در استان مانده و به شهرستان نرسیده است. استاندار در این مورد قول پیگیری داد.

*اعتراض گودینی‌ها به بیکاری

استاندار در هنگام بازدید از شهر گودین به همراه حجت‌ الاسلام وحید احمدی نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس شورای اسلامی در میان شهر از خودرو پیاده شد و به جمع مردم رفت تا مشکلات آنها را بشنود که در این هنگام یکی از جوانان شهر که خود را فارغ‌ التحصیل مهندسی عمران و بیکار معرفی کرد به انتقاد از وضعیت شهر پرداخت.

این جوان گودینی این سفر را تبلیغ انتخاباتی برای نماینده مردم این شهرستان در مجلس عنوان کرد و گفت: چرا وی در این چهار سال به شهر گودین نیامده و از مشکلات شهر غافل بوده است. احمدی در جواب وی گفت که تاکنون چندین بار به این شهر آمده و مشکل بیکاری مربوط به کل کشور است و اینکه با نفت 40 دلاری و بلوکه شدن درآمد فروش نفت نمی‌توان کاری کرد که جوان در پاسخ گفت: در زمان نفت 100 دلاری هم کاری نکردید.

استاندار خواست تا بزرگان حاضر چند مشکل شهر را مطرح کنند تا پیگیری کند که آنها باز هم بیکاری و مهاجرت جوانان خود را بزرگترین دغدغه بیان کردند. پادرمیانی شریف خسروی فرماندار کنگاور برای ختم قائله با بیان کارها و اعتبارات صرف شده برای این شهر هم چندان کارساز نبود و اعتراضات ادامه داشت که در نهایت مبرا، رئیس شورای شهر گودین به نمایندگی از اهالی فرصت خواست تا مطالبات را بیان کند.

تعطیل شدن کوره‌های آجرپزی به دلیل عدم بازار فروش و دلایل زیست محیطی که بیشتر اهالی از این طریق امرار معاش می‌کردند مهمترین مشکل مطرح شده توسط وی بود؛ فرسودگی شبکه برق و عدم جمع‌آوری فاضلاب نیز به عنوان مشکلات دیگر عنوان شد. مطرح شدن کمبود فضاهای ورزشی در این شهر موجب شد تا استاندار به آنها قول احداث یک سالن ورزشی دولتی بدهد.

*انجام مطالعات جامع معبد آناهیتا

معبد آناهیتا که سر و صدای گیر و دار جهانی شدنش را همه شنیده‌اند به عنوان دومین بنای سنگی ایران بعد از تخت جمشید مقصد دیگر هیئت همراه استاندار بود. شهبازی، مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کنگاور گفت که در حال عقد قرارداد برای انجام مطالعات جامع معبد هستیم که نیازمند تأمین اعتبار هستیم.

وی تعداد بازیدکنندگان معبد آناهیتا در ایام نوروز امسال را 23 هزار نفر اعلام کرد و افزود: در راستای جذب گردشگر زندگی عشایری را در قالب سیاه‌ چادرها بازسازی کرده‌ایم و در این محوطه برای گردشگران به نمایش می‌گذاریم.

استاندار همچنین بازدیدی از اردوگاه حلبچه داشت که در سال‌های جنگ و بعد از بمباران شیمیایی حلبچه، آوارگان این حادثه در اینجا اسکان داده شده بودند و امروز با رفتن آنها بیشتر به اردوگاه ارواح شباهت داشت، زیرساخت‌هایی که در حال تخریب بودند؛ اردوگاهی که صحبت از بازسازی آن و تبدیل آن به گزینه‌هایی همچون اردوگاه دانش‌آموزی و شهرک قارچ می‌شود.

نمایندگان اقشار مختلف نیز در این سفر دیداری با استاندار داشتند و دغدغه‌های خود را مطرح کردند. تولیدکنندگان از مشکلاتشان با بانک‌ها همچون دریافت سودهای بالا و جریمه‌های کلان دیرکردها گفتند و بانک‌ها از مطالبات وصول نشده خود و بدحسابی تولیدکنندگان گلایه داشتند.

ایجاد فرهنگ‌ سرا برای فعالیت هنرمندان از خواسته‌های اهالی فرهنگ و هنر این شهرستان بود و کمبود تجهیزات بیمارستانی و پزشکان متخصص دغدغه بهداشت و درمانی‌ها. نماینده دهیاری‌ها هم از تخریب مخازن آب روستاها گفت و فرسوده بودن شبکه‌های آب و فاضلاب.

مسقف‌ سازی گلزار شهدا، ایجاد یک نهاد فرااستانی در این شهر برای توسعه، کمبود فضاهای آموزشی، وجود بافت‌های فرسوده و قدیمی مدارس و... از دیگر مشکلات مطرح شده توسط نمایندگان اقشار مختلف بود.

*گازرسانی به 86 درصد از روستاهای کنگاور

حمید فانی، مدیرعامل شرکت گاز استان نیز که در این جلسه حاضر بود در مورد مشکلات مربوط به گازرسانی در روستاهای شهرستان کنگاور ضریب نفوذ گاز در مناطق روستایی این شهرستان را 86 درصد اعلام کرد و افزود: حد نرمال این موضوع در استان کرمانشاه 41 درصد است و نمی‌توان همه منابع را برای یک شهرستان صرف کرد.

جابه‌جایی اعتبار یک میلیارد تومانی معبد آناهیتا به طاقبستان موضوعی بود که از سوی رئیس شورای شهر کنگاور مطرح شد و با انتقاد استاندار و پاسخ خواستن وی از مسئولان میراث فرهنگی مواجه شد که در این جلسه معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری حضور داشت و پاسخ وی استاندار را متقاعد نکرد.

*اختصاص 10 میلیارد تومان برای 3 تصفیه‌خانه فاضلاب

طهمورث الیاسی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه نیز در مورد مشکلات مربوط به تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان کنگاور اظهار کرد: امسال 10 میلیارد تومان برای تصفیه‌ خانه‌های کنگاور، روانسر و جوانرود از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری اختصاص یافته است.

بر اساس وعده‌ای که استاندار کرمانشاه داده است، مقرر شده حداقل هر چهار ماه وی سفر دوره‌ای به شهرستان‌های استان داشته باشد و وضعیت آنها را از نزدیک بررسی کند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار