رونق شهرستان کنگاور یا همان دیار «الهه آبها» در گرو سرنوشت سد «آناهیتا» به‌ عنوان یک پروژه ملی است که با وجود 5 سال از کلنگ زنی آن تنها 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
کد خبر: ۱۳۲۳۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷ 21 November 2015
رونق شهرستان کنگاور یا همان دیار «الهه آبها» در گرو سرنوشت سد «آناهیتا» به‌ عنوان یک پروژه ملی است که با وجود 5 سال از کلنگ زنی آن تنها 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

پنج سالی می‌شود که کلنگش به زمین خورده است و قرار بود تا پایان امسال ثمره‌اش به بار بنشیند و سیراب کند دشت‌های دیار آناهیتا را؛ اما هنوز در گیر و دار تخصیص اعتبار درمانده است.

سد مخزنی کبوترلانه یا همان آناهیتا روی خروجی سراب آناهیتا و از سرشاخه‌های مهم رودخانه گاماسیاب قرار گرفته است که بهره‌برداری از آن می‌تواند تحول بزرگی را در بخش‌های کشاورزی و صنعت این منطقه ایجاد کند.

آب یکی از فاکتورهای مهم در شکل‌گیری و استقرار صنایع است که شهرستان کنگاور با وجود برخورداری از رودخانه‌های کوچک و بزرگ و به دلیل هدر رفت این روان‌ آب‌ها تاکنون از تشکیل صنایع تأثیر گذار و مهم بی‌بهره بوده است.

در بخش کشاورزی هم بهره‌مندی از زمین‌های حاصل‌خیز و مستعد چشم‌انداز خوبی را پیش‌روی کشاورزان ترسیم می‌کند که آبگیری این سد عظیم و هدایت این روان‌ آب‌ها و مشروب ساختن اراضی پایین‌ دست در توسعه کشاورزی مدرن بسیار حائز اهمیت است. اعتبارات قطره چکانی و کمبود نقدینگی موجب شده که این پروژه ملی در زمان مقرر به پایان نرسد و اهالی این دیار همچنان از نعمت بهره‌مندی از این سد محروم بمانند.

از دیگر اثرات مهم احداث سد مذکور در رشد صنایع کارگاهی و جنبی نظیر پرورش ماهی، زنبورداری و... است که می‌تواند اثر مهمی بر اشتغال‌ زایی و رفع محرومیت در این شهرستان داشته باشد.

از این گذشته یکی از مزایای ایجاد این سد، امکان ایجاد مجموعه‌های گردشگری در حاشیه آن و رونق‌ بخشی بیش از پیش به صنعت توریسم است؛ شهرستان کنگاور که در دل خود معبد آناهیتا یا همان الهه آبها را جای داده و هرساله پذیرای گردشگران بسیاری از اقصی نقاط داخل و خارج از کشور است با ایجاد تفرجگاه در اطراف این سد می‌تواند زمینه ایجاد اشتغال برای افراد بسیاری را فراهم کند.

اهمیت سدها با توجه به شرایط اقلیمی کشور و موقعیت جغرافیایی استان کرمانشاه و به تبع آن شهرستان‌های این استان طی دهه‌های اخیر به دلیل کاهش بارندگی‌ها و لزوم مدیریت آب‌های روان و مهار این آب‌های سطحی دوچندان شده است.

آناهیتا یکی از 9 سد در دست اجرا در استان کرمانشاه است که در زمان افتتاح می‌تواند آب مورد نیاز یک‌ هزار و 800 هکتار از اراضی زیرکشت پایین دست خود را تأمین کند و جزو پروژه‌های ملی محسوب می‌شود.

*تأمین نیاز آبی 32 میلیون مترمکعبی

مجری طرح احداث سد آناهیتا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: سد مخزنی آناهیتا از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی است که عملیات اجرایی آن از اردیبهشت ماه سال 89 آغاز شد.

علی رضایی مبلغ کل پروژه را 214 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: مدت زمان پیمان برای احداث این سد با گنجایش 24.6 میلیون متر مکعبی 34 ماه بود که به مدت 30 ماه دیگر تمدید شده است.

وی میزان پیشرفت این سد را 48.92 درصد عنوان کرد و افزود: سد آناهیتا قابلیت و گنجایش تا 32 میلیون متر مکعب آب داشته و دارای حوزه آبریزی تا 91 کیلومتر مربع است.

مجری طرح احداث سد آناهیتا، تأمین نیاز آبی اراضی کشاورزی به میزان 19 میلیون متر مکعب و نیز تأمین نیاز آب شرب شهرستان کنگاور به میزان 8 میلیون متر مکعب را از اهداف کلی احداث سد  آناهیتا برشمرد.

رضایی بیان داشت: تأمین نیاز آبی شهرستان کنگاور به میزان 5 میلیون مترمکعب، کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارات آن و فراهم کردن امکانات تفریحی و سیاحتی نیز از دیگر اهداف ایجاد سد آناهیتاست.

وی ادامه داد: با احداث سد مخزنی آناهیتا و اجرای طرح بهبود و توسعه شبکه آبیاری و توسعه واحدهای دامداری و احداث صنایع تبدیلی فرآورده های دامی, سیمای اقتصادی _ اجتماعی منطقه طرح به طور قابل ملاحظه ای متحول خواهد شد.

* کاهش 22 درصدی اعتبارات سد آناهیتا در سال آینده

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه در مورد آخرین وضعیت احداث سد آناهیتا گفت: امسال 10 میلیارد تومان اعتبار برای این سد اختصاص داده شده است.

کیاست امیریان ادامه داد: سد آناهیتا یکی از سدهای مهم استان است که در حال حاضر با 48 درصد پیشرفت فیزیکی رو به روست.

وی ادامه داد: در جذب اعتبارات امسال برای سد آناهیتا به خوبی عمل شده و از 10 میلیارد تومان اعتابر مصوب سال 94 تا کنون بیش از 50 درصد آن جذب شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه کمبود نقدینگی و اعتبار را بزرگترین مشکل پیش روی این پروژه عنوان کرد و افزود: به دلیل مشکلات مالی، منابع اعتباری این پروژه نیز با کاهش 22 درصدی مواجه خواهد بود.

این مسئول حجم نرمال سد آناهیتا را 24 میلیون متر مکعب برشمرد و خاطرنشان کرد: سد مذکور قابلیت ذخیره‌ سازی سالانه 32 میلیون مترمکعب آب را دارد.

امیریان با بیان اینکه این سد دارای سطح حوزه آبریز 91 کیلومتر مربعی است، اضافه کرد: سد آناهیتا از جمله سدهای مهم استان کرمانشاه که بر روی سرشاخه‌های رودخانه گاماسیاب قرار گرفته و از نوع سنگ‌ ریزه‌ای با هسته رسی است.

وی یکی از مشکلات پیش‌روی ایجاد صنایع در شهرستان کنگاور را تأمین آب عنوان کرد و احداث سد مذکور و در اختیار گذاشتن آب ارزان را از عوامل ترغیب سرمایه‌ گذاری برای ایجاد صنایع در این شهرستان دانست.

بر اساس گزارش فارس، با توجه به تخصیص 50 درصد اعتبار لازم برای احداث سد آناهیتا در عرض 5 سال و اظهار مسئولان در مورد کاهش 22 درصدی اعتبار آن در سال آینده، معلوم نیست با این اعتبارات قطره چکانی تا چند سال دیگر باید در انتظار افتتاح سدی باشیم که نقش مهمی در مدیریت آب و ایجاد تحول در منطقه دارد.

گزارش از زهرا آقایی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار