مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان رویکرد این مجموعه را سرمایه گذاری روی موقوفات بیان کرد و گفت: از مشارکت سرمایه گذاران در احیا و افزایش درآمد موقوفه های استان حمایت می شود.
کد خبر: ۱۴۰۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳ 06 December 2015
حجت الاسلام سید جواد رئوف سیدنژاد روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگاران اظهار داشت: سرمایه گذاران علاقمند برای مشارکت در این حوزه می توانند با اداره بنیاد توسعه موقوفه های اوقاف گلستان ارتباط برقرار کرده و از سرمایه گذاری ها در حوزه های مختلف مطلع شوند.
وی با یادآوری رویکرد اوقاف استان در خصوص سرمایه گذاری روی موقوفه ها با توجه به نیات واقفان در حوزه های تجاری، اداری، خدماتی در شهرها و تبدیل زمین های زراعی به باغ های مثمر و درآمدزا در روستاها ،اضافه کرد: از سال 79 تا ابتدای 91، چهار هزار و 791 مترمربع واحد مسکونی و تجاری از سوی اوقاف گلستان ساخته شده و این درحالی است که از 91 تاکنون این تلاش ها روند صعودی داشته و شامل احداث 16 هزار و 289 متر مربع واحدهای تجاری، توقفگاه خودرو، خدماتی، مسکونی و اداری است.
وی گفت: اکنون نیز بنیاد توسعه و عمران این اداره کل طرح های خوبی را در حوزه های مختلف در دست سرمایه گذاری دارد.
مدیر کل اوقاف گلستان از احیا و سرمایه گذاری در بزرگترین اراضی زراعی موقوفه استان و کشور در شهرستان آزادشهر نیز خبر داد و افزود: اراضی این موقوفه که 370 هکتار است به باغ مثمر از جمله درختان هلو، شلیل، آلو، نارنگی ژاپنی تبدیل شده است.
به گفته وی درآمد این اراضی زراعی به نیت واقف آن به حوزه علمیه سعدیه رامیان اختصاص دارد.
حجت الاسلام رئوف سیدنژاد افزود: در احیای این اراضی زراعی کل آورده سرمایه گذار 120 میلیارد ریال است و میانگین تولید سالانه پس از سه سال نگهداری باغ ایجاد شده، هفت هزار و 200 تن محصول به ارزش 140 میلیارد ریال خواهد بود.
وی اضافه کرد: این اراضی به صورت نیزار و علف زار بوده و در بخشی از آنها کشت سویا و گندم انجام می شد.
وی از مزایای سرمایه گذاری در تغییر کشت در اراضی زراعی موقوفه میرسعدالله ایلخانی در آزادشهر را اشتغالزایی برای 391 نفر به طور مستقیم، حفظ محیط زیست، امکان صادرات محصول به خارج از کشور و افزایش تولید ناخالص ملی بیان کرد.
رئیس بنیاد توسعه موقوفه های اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان نیز گفت: در 325 هکتار از اراضی موقوفه میرسعد الله ایلخانی در آزادشهر، باغ مثمر ایجاد می شود و هم اینک با بهره گیری از کارشناسان ترکیه نهال غرس شده و تاکنون 138 هکتار آن به آبیاری تحت فشار قطره ای مجهز شده است.
محمد صادق پورقاسم با اشاره به اینکه اجرای طرح های توسعه این موقوفه ازجمله پوشش کامل اراضی به آبیاری تحت فشار، حفر چاه و ایجاد استخر در دست پیگیری است، افزود: امسال نوبرانه میوه باغ ایجاد شده در این موقوفه برداشت خواهد شد.
وی طرح های کشاورزی در دست پیگیری در سال 94 را نیز تبدیل 10 هکتار زمین زراعی به باغ انار در موقوفه در روستای سنگستان (رامیان)، تبدیل 20 هکتار زمین زراعی به باغ انار در گنبدکاووس، 21 هکتار زمین زراعی به درختان سیاه ریشه در موقوفه عبدالله عباسیان و 11 هکتار زمین زراعی فتح الله منتظری در رامیان به درختان سیاه ریشه اعلام کرد.
پورقاسم گفت: ایجاد بازارچه سنتی در موقوفه حسن ستوده به مساحت 14 هزار متر مربع در جوار مسجد جامع شهر گرگان، ایجاد واحد تجاری در موقوفه حاج آق بابا به مساحت 4 هزار و 500 مترمربع در جوار پایانه مسافربری شهر گرگان، موقوفه علی خان آقایی واقع در میدان مازندران (گرگان ) به مساحت 5 هزار متر متر مربع برای ایجاد مجتمع تجاری و تبدیل زمین کشاورزی 3 هکتاری موقوفه حیدرقلی قره چماقلو واقع در شهر مینودشت به مجتمع تجاری و مسکونی از فعالیت های این بنیاد در حوزه عمرانی است.
طیق گزارش اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان، در این استان 4 هزار و 679 موقوفه وجود دارد که 80 درصد از وقف های انجام شده برای اطعام و عزاداری امام حسین (ع) است.
در استان گلستان 180 هزار رقبه وجود دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار