رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همدان گفت: توزیع جمعیت در استان همدان بر مبنای آمایش سرزمین انجام شود.
کد خبر: ۱۶۵۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹ 18 January 2016

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همدان گفت: توزیع جمعیت در استان همدان بر مبنای آمایش سرزمین انجام شود.

به گزارش تسنیم ، شهرام طهماسبی در دومین جلسه شورای راهبردی جمعیت استان همدان اظهار داشت: برای تحقق افزایش جمعیت در همدان باید رویکردی را مبتنی بر جغرافیای جمعیت و سند بالادستی اجرایی کرد و در پی آن کانون‌های موجود شناسایی شوند.

طهماسبی بیان کرد: رشد جمعیت استان باید با مدیریت و برنامه‌ریزی همراه باشد، ضمن اینکه تنها فشار جمعیت برمنابع آبی مطرح نیست بلکه موضوع خاک نیز وجود دارد و بر این اساس باید نواحی از سرزمین را که خالی از جمعیت است شناسایی و امکانات را به آن مناطق انتقال داد تا رشد جمعیتی را شاهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه باید تعادل بین فضا، منابع و جمعیت را رعایت کنیم، افزود: گاهی برخی نقاط از جمعیت خالی می‌ماند و در کنارش نواحی دیگری با تراکم بالا مواجه می‌شود که دلیل آن نبود برنامه ریزی سالم است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان بابیان اینکه صرفا به دنبال افزایش جمعیت نیستیم، گفت: ممکن است افزایش جمعیت بدون برنامه‌ریزی و سند بالادستی، به بحران مبدل شود همانطور که در مقاطعی از گذشته تجربه این مشکل را داشته‌ایم.

طهماسبی بیان کرد: یکی از آیتم‌هایی که باید همگام با افزایش جمعیت افزایش یابد، حفاظت و امنیت است که اگر این امر را مد نظر نداشته باشیم و آمایش سرزمینی مبنای پخش جمعیت نباشد، شاهد انحرافات زیادی در آینده هستیم.

وی اظهار داشت: وظیفه سیستم جمعیتی حاکم این است که افزایش جمعیت را بر مبنای شناخت و استانداردهای لازم در نظر بگیرد و طبق تجربه قبلی که در مقطعی با افزایش زادو ولد مواجه و در آینده نیز برای تأمین امکانات آن جمعیت با مشکلاتی مواجه بودیم، امکانات و شرایط را نیز برای تحصیل، سلامت، ازدواج و اشتغال جمعیت افزایش دهیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان با بیان اینکه فشار بر منابع باید کم تر شود و مشکلات زیرساختی در حوزه‌های تابع جمعیتی حل شود، گفت: در مورد اعتبارات تخصیص داده شده برای حل مشکلات جمعیتی شهر و روستا، استانداری بودجه ای را به تغییر فیبرهای نوری و تهیه نرم افزارهای اعلام زایش در روستاها اختصاص داده است.

طهماسبی با اشاره به اینکه ممکن است خانه های بهداشت در روستاها دسترسی به فیبر نوری برای راه اندازی سامانه نداشته باشد، گفت: سامانه‌های اعلام فوت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان به درمانگاه‌ها داده شده و در مناطق روستایی نیز باید با سامانه پیامکی اعلام زایش و فوت پوشش داده شود.

معاون فرهنگی و امور جوانان مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به وضعیت ازدواج و طلاق در استان همدان گفت: فرهنگ‌سازی در امر ازدواج و کمک به فعالیت مجمع خیران ازدواج ضروری است ضمن اینکه با اتوجه به آمار طلاق در جامعه باید راهکارها و طرح‌هایی را برای جوانانی که تصمیم به ازدواج دارند عملیاتی کرد.

اسدالله ربانی مهر بیان کرد: دو استان البرز و قم در کشور در چند سال گذشته با افزایش آمار طلاق مواجه بودند که با برنامه‌ریزی و اجرای مناسب طرح‌هایی از جمله آموزش و ارائه مشاوره به زوجین توانستند میزان طلاق در قم را تا حد زیادی کاهش دهند و نمونه این طرح در همدان برای اجرا در حال بررسی است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار