کد خبر: ۱۷۹۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱ 11 February 2016

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری صدا و سیما، اسوشیتدپرس در گزارشی از دبی به قلم جان گمبریل نوشت:

گزارش های نیروی دریایی آمریکا روز چهارشنبه نشان داد هواپیمای بدون سرنشین غیر مسلح ایرانی که ماه گذشته از فراز ناو هواپیمابر آمریکا در خلیج فارس عبور کرد شبیه آن دسته از هواپیماهای بدون سرنشین است که می تواند موشک حمل کند و نخستین پرواز هواپیمای بدون سرنشین از فراز یک ناو هواپیمابر آمریکایی از سال 2014 به شمار می رود.
پرواز شناسایی هواپیمای بدون سرنشین « شاهد » ایران بر فراز ناو هواپیمابر « یو اس اس هری ترومن » آمریکا و همچنین ناو هواپیمابر «شارل دو گل » فرانسه در تاریخ 12 ژانویه جدیدترین رویارویی بین آمریکا و ایران در دریا از زمان امضا موافقتنامه هسته ای تهران با قدرت های جهان بود.
این گزارش مدعی شد، این مسئله نشان می دهد حوادثی اینگونه و همچنین شلیک قایق های تندرو ایران نزدیک کشتی های جنگی آمریکا در اواخر دسامبر همچنان در آبراه های خلیج فارس که از مسیرهای مهم انتقال نفت به شمار می رود ، یک خطر است.
کوین استفنز Kevin Stephens سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین گفت اینگونه حوادث می تواند منجر به ایجاد یک حادثه جدی بین المللی شود و پیامدهایی ناخوشایند درپی داشته باشد.
اسوشیتدپرس ویدئو و گزارشی از پرواز این هواپیمای بدون سرنشین غیر مسلح ایرانی را از نیروی دریایی آمریکا دریافت کرده است.
در این گزارش نیروی دریایی آمریکا آمده است پرواز این هواپیمای بدون سرنشین بر فراز ناو هواپیمابر ترومن آمریکا و همچنین ناو هواپیمابر شارل دو گل فرانسه در آبهای بین المللی و در فاصله 89 مایل دریایی جنوب غرب بندر بوشهر ایران صورت گرفت.
یک فروند بالگرد فرانسوی شاهد پرواز هواپیمای بدون سرنشین شاهد 121 در یک روز ابری بود و نیروی دریایی آمریکا نیز یک فروند بالگرد « سی هاوک Seahawk » را برای گرفتن فیلم از این هواپیمای بدون سرنشین هنگام عبور از بالای ناو ترومن اعزام کرد.
گروه ضربت محلی نیروی دریایی آمریکا در ابتدا پرواز این هواپیمای بدون سرنشین را « ایمن ، عادی و حرفه ای » نامید. اما فرمانده عالی تر نیروی دریایی آمریکا سپس آن را « ایمن ، غیر عادی و غیر حرفه ای » توصیف کرد. 
استفنز افزود ملوانان آمریکایی و فرانسوی بارها تایید کرده اند که این هواپیمای بدون سرنشین آمریکا هیچ سلاحی حمل نمی کرده و خطری برای این ناوها نبوده است.
وی تصریح کرد آنها در حال عملیات در حریم هوایی بین المللی هستند. شما نمی توانید آن را سرنگون کنید. چنین اقدامی غیر قانونی است.
برپایه این گزارش: خبرگزاری نیمه رسمی فارس هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از هواپیمای بدون سرنشین شاهد 129 برای حمایت از نیروهای درحال جنگ در کنار بشار اسد رئیس جمهور سوریه استفاده می کند.
بنابر گزارش نیروی دریایی آمریکا سپتامبر سال 2014 نیز یک فروند هواپیمای بدون سرنشین ایران از فراز یک فروند ناو هواپیمابر آمریکا عبور کرد. این حادثه درحالی رخ داد که آمریکا و دیگر قدرت های جهان یعنی روسیه ، چین ، انگلیس ، فرانسه و آلمان درحال مذاکره با ایران به منظور دستیابی به موافقتنامه نهایی درباره برنامه هسته ای مورد مناقشه تهران بودند.
تلویزیون دولتی ایران ماه ژانویه ویدئویی را نشان داد و اعلام کرد این تصاویر مربوط به پرواز یک فروند هواپیمای بدون سرنشین از فراز ناو هواپیمابر آمریکایی است.
پی دبلیو سینگر P.W. Singer کارشناس هواپیمای بدون سرنشین و مسائل راهبردی از « بنیاد نیو امریکا » گفت اگرچه یک هواپیمای بدون سرنشین به طور بالقوه می تواند یک فروند موشک کروز حمل کند اما این هواپیما به خودی خود تهدید مهمی برای این ناو هواپیمابر آمریکا نبود.
وی افزود :« ما نباید موضوع این هواپیمای بدون سرنشین را خیلی مهم جلوه دهیم. تهدیدهایی بسیار بسیار جدی از سوی هواپیمای بدون سرنشین وجود دارد اما ما نمی خواهیم درمورد این نوع نمونه های تبلیغاتی اغراق کنیم.»
این پرواز هواپیمای بدون سرنشین ایرانی پس از چند حادثه بین ایران و آمریکا در خلیج فارس ازجمله آزمایش موشکی جمهوری اسلامی و بازداشت کوتاه مدت تفنگداران دریایی آمریکا توسط نیروهای ایرانی که وارد آبهای سرزمینی ایران شده بودند صورت گرفت.
نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد به طرف این هواپیمای بدون سرنشین شلیک نکرد زیرا این هواپیما غیر مسلح بود و امنیت این ناو هواپیمابر را به خطر نینداخت اما این حادثه بار دیگر نشان داد که تنش ها بین آمریکا و ایران در آب های خلیج فارس برغم تنش زدایی دیپلماتیک اخیر بین آنها همچنان به قوت خود باقی است.
دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پرواز این هواپیمای بدون سرنشین ایران را « نشانه ای از شجاعت » نامید.
وی در مصاحبه با تلویزیون دولتی ایران افزود :« این پرواز هواپیمای بدون سرنشین به نیروهای ما اجازه داد تا حد لازم به این کشتی جنگی نزدیک شوند و بسیار دقیق و زیبا از این یگان های رزمی نیروهای خارجی تصویربرداری کنند.»
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
عجب خوش وبشی راه انداختن این سپاه ونیروهای آمریکا ........................
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار