تاملی بر آمارهای ارائه شده در مورد معادن استان
با مروری بر آمار ارائه شده از طرف رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان مشخص می شود که در حال حاضر تنها 33 درصد معادن موجود استان فعالند و بیش از 66 درصد معادن نیز غیر فعال هستند. به عبارت دیگر سه برابر تعداد معادن فعال در استان ، معادن غیر فعال داریم.
کد خبر: ۲۳۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۲ 15 April 2015

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان گفته است: هم اکنون 508 معدن شناسایی شده در استان اردبیل وجود دارد که از این تعداد 172 معادن فعال است .

به گزارش تابناک ، این آماری است که سایت استانداری اردبیل از قول سید حامد عاملی در جلسه توسعه اکتشاف و مطالعات بخش معدن استان منتشر کرده است.

با مروری بر آمار ارائه شده از طرف رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان مشخص می شود که در حال حاضر تنها 33 درصد معادن موجود استان فعالند و بیش از 66 درصد معادن نیز غیر فعال هستند. به عبارت دیگر سه برابر تعداد معادن فعال در استان ، معادن غیر فعال داریم.

سئوالی که در اینجا به ذهن می رسد این است که مهمترین دلایل فعال نبودن این همه معدن شناسایی شده چیست؟ غیر فعال شدن یک معدن دلایل متفاوتی می تواند داشته باشد اما آمار 66 درصدی معادن غیرفعال خارج از انتظار است و باید دلایل خاصی و شایعی وجود داشته باشد که عامل تعطیلی این تعداد معدن است.

اما نکته جالب تر اینجاست که در همان جلسه مذکور ، استاندار اردبیل از انجام مطالعات وسیع برای شناسایی معادن استان در سه پهنه اصلی معدنی منطقه خبر داده است.

به گفته مجید خدابخش ، مطالعه و شناسایی سه پهنه معادن توسط شرکت های بخش خصوصی در استان شروع شده است که مطالعه پهنه ارسباران مشگین شهر توسط سرمایه گذار بخش خصوصی درحال انجام مطالعات اکتشافی معدن است .

وی خاطر نشان کرد : مطالعه پهنه قزل اوزن توسط شرکت توسعه صنایع و معادن ایران ایمیدرو در جنوب استان و سومین پهنه در منطقه باغرو با سرمایه گذاری بخش خصوصی کوثر در قالب 5 محدوده در حال شناسایی و مطالعه هستند که با مطالعه و بهره برداری از این سه پهنه معادن در استان چهره اقتصادی استان دگرگون شده و سبب توسعه پایدار و ایجاد اشتغال در منطقه خواهد شد.

استاندار اردبیل از تمامی دستگاه های ذی ربط از جمله اداره کل حفاظت محیط زیست ؛ جهاد کشاورزی ، امور اراضی خواست با بخش های خصوصی در مورد مطالعه سه پهنه موجود در استان همکاری های لازم را داشته باشند تا شاهد رشد همه جانبه استان باشیم .

مردم امیدوارند با شناسایی و احتمالا تملک این معادن ، وعده استاندار اردبیل برای تحول و دگرگونی اقتصاد استان محقق شود. البته دور از انتظار نیست که مردم قبل از آنکه تحول اقتصادی بهره برداری از معادن استان را لمس کنند ، تخریب گسترده محیط زیستی را شاهد باشند که برای قرن ها بکر و دست نخورده باقی مانده است.

در عین حال شناسایی ظرفیت های معدنی استان موجب افزایش فرصت های سرمایه گذاری در منطقه خواهد شد اما آیا بهتر نیست قبل از شناسایی و تملک معادن جدید و دست کم همزمان با آن بر روی آسیب شناسی تعطیلی 336 معدن موجود در استان که اکثرا قابلیت ادامه بهره برداری را دارند متمرکز شویم و برای استفاده بهینه از آنها و جلوگیری از خام فروشی و استقرار صنایع فرآوری معادن و ... سرمایه گذاری کنیم؟

لازم به یادآوری است که برابر اعلام سازمان صنعت ، معدن و تجارت، از 296 پرونده تشکیل شده برای درخواست بهره برداری از معادن جدید، 277 مورد تائید و 19 مورد دیگر به دلیل عدم مطابقت با قوانین رد شده است . بنابراین علاوه بر 336 معدن تعطیل شده باید در مورد نحوه استفاده از 277 مجوز صادر شده نیز برنامه ریزی شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار