از خرید پنیر تازه جداً بپرهیزید و پنیر محلی در صورتی قابل مصرف است که به مدت 2 ماه در آب نمک داخل یخچال باقیمانده باشد تا از میکروب تب مالت و دیگر آلودگی‌های میکروبی عاری شود.
کد خبر: ۲۳۶۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷ 28 May 2016
کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان ملایر گفت: با آغاز فصل تابستان مسمومیت‌های غذایی بیش از هر بیماری دیگری سلامتی مردم را به خطر می‌اندازد.

"مرتضی عابدینی" در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تعداد موادغذایی که موجب مسمومیت می‌شوند و در ظاهر نیز مشخص نیستند، پر شمار هستند، افزود: موادغذایی حاوی چربی و قند مثل بستنی و شیر و غذاهای گوشتی مانند کباب دارای طیف گسترده‌ای از میکروب‌های عفونی است.

وی با اشاره به اینکه در فصول گرم سال با توجه به مصرف زیاد بستنی، پاستوریزه بودن آن بسیار مهم است، عنوان کرد: بستنی با وجود داشتن ارزش غذایی بالا به علت داشتن شیر و خامه به سرعت فسادپذیر است و از مهمترین فرآورده‌هایی به شمار می‌آید که موجب بیماری تب مالت می‌شود، از سوی دیگر بستنی محصولی منجمد است اما انجماد باعث از بین رفتن تمامی میکروب‌ها نمی‌شود و اگر در دمای مناسب قرار گیرد به سرعت شروع به رشد و تکثیر می‌کنند.

وی اضافه کرد: بنابراین چنانچه بستنی از حالت انجماد خارج شده باشد باید از مصرف آن خودداری کرد و بهتر است از بستنی‌هایی که با شیر پاستوریزه تهیه می‌شود، استفاده شود و از مصرف بستنی فاقد شناسنامه شامل تاریخ تولید، تاریخ انقضا، شماره پروانه ساخت و آدرس کارخانه اجتناب کرد.

عابدینی ادامه داد: زمان نگهداری بستنی چنانچه ظرف آن باز نشده باشد، 2 ماه و چنانچه ظرف باز شده، بین 2 تا 3 هفته است.


وی توصیه کرد: بستنی را نباید در یخچال معمولی نگهداری کرد و از مصرف بستنی‌های فله‌ای به ویژه برای افراد حساس مانند کودکان، سالمندان و مادران باردار و افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند، باید پرهیز شود.

از خرید هر گونه فرآورده‌های لبنی بدون مجوز بهداشتی خودداری کنید

عابدینی خاطرنشان کرد: شیر و فرآورده‌های لبنی از دیگر موادغذایی هستند که در صورت آلودگی باعث بیماری‌های عفونی واگیردار خواهند شد بنابراین توصیه ما به مردم این است که از خرید هر گونه فرآورده‌های لبنی بدون مجوز بهداشتی که غالباً با عنوان لبنیات محلی یا سنتی در مغازه‌ها عرضه می‌شود، به طور جدی خودداری کنند.

وی گفت: تا حد امکان از خرید شیر خام خودداری کنید و اگر مجبور شدید حتماً آن را جوشانده و 10 دقیقه در حال جوش به هم بزنید و شیر خام را به هیج وجه قبل از جوشاندن در یخچال نگذارید.

 از خرید پنیر تازه جداً بپرهیزید

عابدینی هشدار داد: از خرید پنیر تازه جداً بپرهیزید و پنیر محلی در صورتی قابل مصرف است که به مدت 2 ماه در آب نمک داخل یخچال باقیمانده باشد تا از میکروب تب مالت و دیگر آلودگی‌های میکروبی عاری شود.

وی تأکید کرد: شیر پاستوریزه بعد از خرید حتماً در یخچال و در دمای صفر تا 4 درجه سانتیگراد برای مدت حداکثر 48 ساعت نگهداری شود و هنگام خرید کشک مایع دقت کنید تا علائم کپک‌زدگی و بوی نامطبوع نداشته باشد و قبل از مصرف آن را 20 دقیقه بجوشانید.

وی ادامه داد: در مسافرت‌ها باید از مصرف مستقیم یخ‌ به علت آلوده بودن خودداری کرده و از آن غیرمستقیم برای خنک کردن آب و نوشابه استفاده کرد بدین ترتیب که بطری‌های نوشیدنی را می‌توان لابلای یخ قرار داد.

عابدینی تصریح کرد: با توجه به اینکه میوه‌های فصل تابستان همچون توت، توت‌فرنگی، گیلاس و زردآلو قابلیت شست‌وشوی بالایی ندارند و پوست آنها کنده نمی‌شود به همین علت ممکن است پس از شست‌وشو به طور ثانویه دچار آلودگی شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار