رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: کشت پاییزه سیب‌زمینی که در حال حاضر به صورت آزمایشی در حال انجام است در سال 97 شکل عمومی به خود می‌گیرد.
کد خبر: ۲۴۵۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۲ 13 June 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، عدیل سروی پیش از ظهر امروز در نشست توسعه‌ای کشت محصولات با ارزش افزوده بیشتر بخش کشاورزی در اردبیل اظهار کرد: ما در کشور در تولید سیب‌زمینی بیش از 800 هزار تن مازاد تولید داریم که اگر فکری به توسعه صنایع تبدیلی و صادرات آن نکنیم ورود آن به بازار زمینه کاهش قیمت و متضرر شدن سیب‌زمینی‌کاران را فراهم می‌آورد.

وی با اشاره به ترویج کشت پاییزه سیب‌زمینی با مصرف آب کمتر و تولید محصول در بهترین زمان برای ورود به بازار بیان کرد: در حال حاضر در 11 قطعه کشت پاییزه سیب‌زمینی برای دومین سال متوالی در استان اردبیل در حال انجام است که امیدواریم سال 97 بتوانیم کشت پاییزه سیب‌زمینی را به شکل عمومی ترویج دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل مزیت کشت سیب‌زمینی پاییزه را یادآور شد و افزود: مصرف کم آب، تقلیل آبیاری تا دو مرحله و برداشت زودهنگام از مزایای کشت پاییزه سیب‌زمینی است که ما در استان اردبیل برای آن برنامه‌ریزی‌های مناسبی را آغاز کردیم.

سروی گفت: در کنار آن در توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی تا 100 هزار تن مجوز لازم صادر شده و برای راه‌اندازی انبارهای فنی و سردخانه‌ها نیز 60 هزار تن مجوز احداث این انبار و سردخانه ارائه شده است.

وی با بیان اینکه تولید سیب‌زمینی در استان اردبیل بیش از 750 هزار تن است که مصرف استان به همراه تامین بذر مورد نیاز به بیش از 180 هزار تن می‌رسد، ادامه داد: ما با یک تولید مازاد 570 هزار تنی روبه‌رو هستیم که تلاش می‌کنیم تا هم بخش صادرات و هم صنایع تبدیلی را در این حوزه تقویت کنیم.

سروی از صادرات 105 هزار تن سیب‌زمینی به آذربایجان در سال گذشته خبر داد و گفت: پرداخت 150 تومان مشوق برای صادرکنندگان از راهکارهای تقویت و توانمندسازی صادرات در این حوزه است.

وی تصریح کرد: ما از زارعان خواستیم تا امسال 10 درصد در کشت سیب‌زمینی برنامه توسعه‌ای خود را کاهش دهند و به جای سیب‌زمینی محصولات با ارزش افزوده بیشتر کاشته شده و زمینه تنظیم بازار از این طریق نیز فراهم آید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل پیش‌بینی کرد: امسال با فعالیت کارخانه‌های تبدیلی و تکمیلی و صادراتی که پیش‌بینی شده امیدواریم یک وضعیت باثباتی را در محصول سیب‌زمینی شاهد باشیم.

سروی به علل وابستگی کشور به واردات در بخش گندم در سال‌های گذشته و خوداتکایی ایجاد شده در دو سال اخیر گفت: به دلیل سیاست‌گذاری غلط در گذشته ما نتوانستیم برنامه خوداتکایی را در تولید محصولات استراتژی همچون گندم حفظ کنیم به طوری که در سایر کشورها با یک شیوه درست در این زمینه برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌ها انجام می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
آقای سروی موقعی که درشهر اردبیل که سیب زمینی کشت می شود7 سال مدیرجهادکشاورزی بودندچرا آن موقع به فکر این کارهانبودند؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار