برخی داروها مانند داروهای ضدفشارخون و ایدز می‌توانند منجر به ایجاد دیابت و یا تشدید قندخون شوند.
کد خبر: ۲۵۴۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶ 03 July 2016
یک کارشناس مصرف منطقی دارو در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: برخی داروها مانند داروهای ضدفشارخون و ایدز می‌توانند منجر به ایجاد دیابت و یا تشدید قندخون شوند.

به گزارش ایسنا، دکتر مجید حنیفه، اظهار کرد: مصرف برخي داروها مي‌تواند باعث ايجاد دیابت و يا تشديد قندخون در افراد شود بنابراین دیابتی‌ها بايد با احتياط فراوان آنها را مصرف کنند.

وی افزود: مهمترين داروهایی که می‌تواند در ایجاد و تشدید قندخون نقش داشته باشند، شامل كورتيكواستروئيدها به ويژه دگزامتازون، داروهاي ضدجنون مانند الانزاپين، برخي از داروهاي ضدايدز، داروهاي سوكوبگر سيستم ايمني «سيكلوسپورین، تاكروليموس نياسين»، داروهاي ضدفشارخون مانند هیدروکلروتیازید، پروپرانولول، آتنولول، متوپرولول و فني‌تويین است.

این کارشناس مصرف منطقی دارو یادآور شد: ديابت يك بيماري مزمن است كه با كمبود نسبي يا نبود انسولين، هورمون تنظيم‌كننده قندخون در بدن مشخص مي‌شود.

وی ادامه داد: مشخصات باليني اين بيماري شامل عدم تحمل به گلوكز و بالا رفتن قندخون، اختلال در سوخت‌وساز چربي‌ها و پروتئين‌ها در بدن و ... است به طوریکه تداوم اين اختلالات در طولاني‌مدت مي‌تواند موجب بروز عوارض چشمي، كليوي، عصبي، عروقي و ... شود.

وی افزود: مصرف منظم داروهاي پايين‌آورنده قندخون مي‌تواند در رفع اين اختلالات و پيشگيري از بروز عوارض احتمالي نقش بسيار موثري داشته باشد.

این کارشناس مسمومیت‌های دارویی گفت: برای تشخيص ديابت وجود علائمی نظیر پرادراري، پرنوشي و كاهش وزن غيرعمومي بدون علت مشخص به همراه قندخون تصادفي بالاتر يا تصادفي 200 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر یکی از شروط تایید این بیماری است.

وی عنوان کرد: قندخون ناشتاي بالاتر يا مساوي 126 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر از علائم دیگر ابتلا به دیابت است به طوریکه منظور از ناشتا، عدم دريافت كالري براي مدت 8 ساعت است.

وی اضافه کرد: همچنین تست تحمل گلوكز خوراكي مختل بدین صورت که اگر در فردی بالغ قندخون دو ساعت بعد از مصرف 75 گرم گلوكز حل شده در آب، بالاتر يا مساوي 200 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر شود از روش های دیگر اثبات دیابت در بیماران است.

حنیفه اظهار کرد: در بیماران با دیابت "تیپ یک" دریافت دارو ضروری بوده و داروی انتخابی برای این گروه از بیماران انسولین است در حالیکه در بیماران با دیابت "تیپ دو" در صورتي‌كه فرد با تغيير شيوه زندگي خويش از راه اصلاح رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی بهبود نیابد، نیاز به داروهای خوراکی پایین‌آورنده قندخون پیدا می‌کند و در صورت عدم کنترل بیماری با این داروها در نهایت نیازمند تجویز انسولین می‌شود.


حنیفه درخصوص دیابت بارداری تصریح کرد: نخستین اقدام در پیشگیری از دیابت بارداری تغيير شيوه زندگي در زمينه‌هاي تغذيه و ورزش از راه اصلاح رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی است که در  صورت نیاز توسط پزشک دارو تجویز می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار