کد خبر: ۲۵۷۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۲ 10 July 2016
   دقیقا 412 سال پیش بود که یوهان کارولوس فرانسوی، نخستین روزنامه جهان را منتشر کرد. انتشار شگفت انگیزی که خود او هم هرگز گمان نمی کرد تا این حد روزنامه ابزار تاثیر گذاری در ثبت رخدادهای جهان باشد.
 البته نزدیک به 200 سال پیش، میرزا صالح شیرازی کازرونی هم نخستین روزنامه چاپی را با عنوان کاغذ اخبار در کشور خودمان منتشر کرد. این مهندس زمان قاجار، آنقدر باهوش و زرنگ بود که وقتی با دستور عباس میرزا برای تحصیل علوم و فنون جدید به لندن رفت، علاوه بر قرار گرفتن زبان های انگلیسی و فرانسه، در تاریخ و علوم تجربی، هم علم آموزی کرد و هم از همه مهم تر در بعضی فنون همانند شیشه سازی و ساختن مرکب چاپ و تهیه حروف مقطعه و حکاکی هم برای خودش به درجه استادی رسید.
 با ترویج دانش میرزا صالح، تعداد روزنامه ها افزایش یافت و به دیگر شهرهای کشورمان گسترش پیدا کرد و اندک اندک روزنامه ها، هفتگی و روزانه شد و به تیراژهای گسترده رسید. به تازگی دفتر آمار کار آمریکا رسما اعلام کرد که با توسعه ابزار دیجیتال پیش بینی می شود تا26 سال آینده، 60 درصد شغل های روزنامه ای از بین بروند.
 گفته می شود که این پژوهش از سی سال پیش یعنی از زمان بکارگیری اولین رایانه ها تا کنون، داده های مختلف را مدنظر قرارداده است.این بررسی ها سیر نزولی شدیدی را در مورد شغل های وابسته به روزنامه ها نشان می دهد.
 بر اساس این آمار، تعداد این شغل ها در سال 1990، 458 هزار بوده وبا 60 درصد کاهش در سال،ماه مارس 2016 به رقم 183 هزار رسیده است. البته در همین گزارش آمده که تعداد شغل های مربوط به نشر اینترنتی اخبار و خبر رسانی آنلاین طی همین بازه زمانی از 30 هزار به 198 هزار عدد بود و در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته است.
احتمالا خوشبخت ترین انسانها ی روی این کره خاکی، ما هستیم که به عنوان آخرین نسل از رسانه های مکتوب همچنان می نویسیم و همچنان بوی خاص کاغذ روزنامه را احساس میکنیم.  
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار