همایش بزرگ حمایت از ادامه کاوش ها در محوطه معبد لائودیسه در نهاوند برگزار شد.
کد خبر: ۲۵۹۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴ 13 July 2016
همایش بزرگ حمایت از ادامه کاوش ها در محوطه معبد لائودیسه در نهاوند برگزار شد.

به گزارش ایسنا، همایش مردمی بزرگ حمایت از ادامه کاوش ها در محوطه معبد لائودیسه با حضور سرپرست کاوش های معبد لائودیسه، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و معاونان استانداری، نهاوندی های مقیم تهران و مدیران ادارات شهرستان نهاوند به میزبانی مردم کهن دیار شهر تاریخی نهاوند برگزار شد.

سرپرست کاوش های معبد لائودیسه در نهاوند در این همایش گفت: ادامه کاوش ها در محوطه معبد لائودیسه تکلیف اهالی دوخواهران را که به سبب قرار گرفتن معبد در فهرست آثار ملی ممنوعیت ساخت وساز دارند را مشخص می‌کند.

مهدی رهبر افزود: منطقه دوخواهران از بافت های فرسوده نهاوند است که مردم آن به احترام تاریخ نهاوند و کشف لائودیسه تاکنون سختی های موجود را تحمل کرده اند بنابراین نهاوندی‌ها باید به لحاظ احترام به آثار تاریخی در کشور الگو شوند.

وی با بیان اینکه امامزاده دوخواهران در دوره ایلخانی به وجود آمده است، عنوان کرد: برخلاف تصورات عامیانه مردم نهاوند امامزاده دوخواهران به علت نداشتن هیچ گونه شجره نامه و اسمی وجود ندارند و محل معبد لائودیسه همین امامزاده است و تمام شواهد را روشن می کند.

اهمیت کاوش در معبد لائودیسه برای تعامل با جهان به ویژه یونان

استاندار همدان نیز با صدور پیامی برای همایش حمایت از ادامه کاوش در معبد لائودیسه نهاوند اظهار کرد: نهاوند سرافراز و مردم سربلند آن همواره در تاریخ این سرزمین فصولی مهم را به خود اختصاص داده اند و این اهمیت و نقش آفرینی ها، این شهر را به نگین افتخارآفرین استان همدان تبدیل کرده است.

محمدناصر نیک بخت بیان کرد: نهاوند کهن شهری است که محل تعامل و ارتباط جهانیان با ایران بوده و اکنون هم ظرفیت ایفای این نقش را دارا است.

وی تصریح کرد: اینکه اگر روزی نهاوند محل زندگانی پیامبران الهی بوده و برخی از صاحب نظران بر این باورند که حضرت نوح(ع) در نهاوند زندگی کرده و کشتی نجات بخش خود را در این منطقه ساخته است یا روزی دیگر نهاوند دروازه ورود اسلام به ایران بوده یا در انقلاب اسلامی با ابوذرهای خود به مبارزه با نظام استبدادی رفته است یا روزی دیگر با رزمندگان حسینی و فاطمی خود در دفاع مقدس حماسه آفریده و روزهای دیگر نیز در آفرینش حماسه ها، همدوش ملت بزرگ ایران بوده، امروز نهاوند و نهاوندی شایسته تکریم و بهترین امکانات است.

نیک بخت ادامه داد: به گواه تاریخ این مردم پایبندی خود را به انقلاب و اسلام نشان داده اند و شایسته توجه ویژه دولت و نظام اسلامی هستند.

وی اظهار کرد: امروز نهاوند با تاریخ بلند خود و سرمایه های انسانی و شخصیت های بزرگی که دارد و طبیعت خدادادی که در سراب ها و کوه و رود و زیبایی چشم نواز آن جلوه گر است، با سیاست های حمایتی دولت تدبیر و امید و سیاست های اقتصاد مقاومتی در آستانه ثبت فصل زرینی دیگر در تاریخ قرار دارد.

وی بیان کرد: مطالبه مردم نهاوند برای کاوش در معبد لائودیسه و آشکار شدن حقایق تاریخی، حق این مردم و مسئولیتی است که نه تنها در معبد لائودیسه بلکه درباره دیگر فصول موثر تاریخی نهاوند از دستگاه های مرتبط مورد انتظار است.

وی ادامه داد: کاوش معبد لائودیسه و اثبات وجودی این معبد، برای تعامل با جهان به ویژه کشور یونان اهمیت فراوان دارد و می تواند مسیر گردشگران جهان به نهاوند را گشوده و ورود گردشگران داخلی و خارجی به استان همدان را افزایش دهد.

استاندار همدان تصریح کرد: همچنین فعالیت در حوزه های مهم تاریخی مانند محل وقوع آخرین جنگ ایران و اعراب در نهاوند و چگونگی ورود اسلام به ایران، نظریه زندگی حضرت نوح(ع) در نهاوند و معرفی مشاهیر و شخصیت های نهاوندی، در ارتقاء جایگاه این کهن شهر در اذهان جهانیان و واقعی شدن جایگاه آن در ایران و جهان موثر است.

وی ادامه داد: اینجانب با قدردانی و حمایت از اقدام خودجوش و مسئولانه مردم نهاوند در تشکیل پویش برای ادامه کاوش ها در معبد لائودیسه، همگام با آنها پیگیر ایجاد شرایط کاوش به ویژه اعتبار مورد نیاز خواهم بود.

بحث گردشگری به عنوان محور توسعه است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز گفت: شهرستان نهاوند با داشتن آثار تاریخی، منابع طبیعی و گردشگری متنوع، بعد از همدان ،تنوعی یکجا در خود نهفته دارد که ذهن گردشگران مختلفی را به خود جلب کرده است.

علی مالمیر با بیان اینکه شهرستان نهاوند دارای ظرفیت بسیار مطلوبی است، افزود: مردم منطقه دوخواهران نهاوند به علت محدودیت ها و شرایطی که در آن منطقه هست، مشکلات زیادی را تحمل و صمیمانه همکاری کردند و این وظیفه ما را دوچندان می کند که زمینه ای فراهم شود و کاوش ها در معبد لائودیسه ادامه یابد.

وی با اشاره به اینکه کار در این حوزه سختی های فراوانی دارد اما شیرینی های خوبی هم همراه دارد، عنوان کرد: نه تنها اداره میراث فرهنگی بلکه مردم هم نسبت به این میراث دغدغه و علاقه دارند و این کاوش ها به صورت مردمی ادامه خواهد داشت.

مالمیر گردشگری را محور توسعه خواند و گفت: با تمام توان این مهم را پیگیری می کنیم و به طور قطع وقتی مردم بخواهند محکوم به پیروزی هستیم.

در این همایش از پوشش نهاوندی ها در دوره ساسانی رونمایی شد و پیام نماینده مردم نهاوند در جهت توسعه و حمایت از ادامه کاوش ها در معبد لائودیسه قرائت شد.

مقرر شد متولیان امر اقدامات لازم برای راه اندازی کمپین های لازم در تحقق اهداف همایش و اخذ اعتبارات برای ادامه کاوش ها انجام دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار